Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med förlängning av Wifi-nätverk


smilla

Rekommendera Poster

Jag har sedan tidigare ett helt öppet Wifi-nätverk med en airport express som basstation samt en som förlängning av signalerna. Detta har funkat klanderfritt både mot mina macar, pc och Iphone.

 

Nu har jag lösenordsskyddat nätverket med WEP 128 bitars. Jag provade först att bara lösenordsskydda basstationen och köra förlängningen öppen men det ficka jag inte att lira utan har nu samma lösen på båda.

 

Problemet är att jag nu enbart kan ta hjälp av expressen som jobbar som förlängning på min mac men inte på varken min pc eller Iphone.

Dock funkar det att köra Itunes-AirPlay från pc'n så kontakt med Expressen har den bevisligen. (samma express är alltså även kopplad till stereon)

 

Någon som varit ut för liknande eller sitter på en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra WEP kan du lika gärna köra ett öppet nätverk. Det är WPA/WPA2 du ska använda om något alls. Enkelt uttryck så är WEP som att ha en hasp på sitt kassaskåp istället för ett kodlås.

 

Klart du måste ha samma lösenord på bägge, du skriver ju själv att din express förlänger ditt befintliga nätverk, dvs för att det ska kunna ansluta måste du ange lösenord.

 

I övrigt så förstår jag inte vad du menar i ditt sista stycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra WEP kan du lika gärna köra ett öppet nätverk. Det är WPA/WPA2 du ska använda om något alls. Enkelt uttryck så är WEP som att ha en hasp på sitt kassaskåp istället för ett kodlås.

 

Klart du måste ha samma lösenord på bägge, du skriver ju själv att din express förlänger ditt befintliga nätverk, dvs för att det ska kunna ansluta måste du ange lösenord.

 

I övrigt så förstår jag inte vad du menar i ditt sista stycke.