Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med förlängning av Wifi-nätverk


smilla

Rekommendera Poster

Jag har sedan tidigare ett helt öppet Wifi-nätverk med en airport express som basstation samt en som förlängning av signalerna. Detta har funkat klanderfritt både mot mina macar, pc och Iphone.

 

Nu har jag lösenordsskyddat nätverket med WEP 128 bitars. Jag provade först att bara lösenordsskydda basstationen och köra förlängningen öppen men det ficka jag inte att lira utan har nu samma lösen på båda.

 

Problemet är att jag nu enbart kan ta hjälp av expressen som jobbar som förlängning på min mac men inte på varken min pc eller Iphone.

Dock funkar det att köra Itunes-AirPlay från pc'n så kontakt med Expressen har den bevisligen. (samma express är alltså även kopplad till stereon)

 

Någon som varit ut för liknande eller sitter på en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra WEP kan du lika gärna köra ett öppet nätverk. Det är WPA/WPA2 du ska använda om något alls. Enkelt uttryck så är WEP som att ha en hasp på sitt kassaskåp istället för ett kodlås.

 

Klart du måste ha samma lösenord på bägge, du skriver ju själv att din express förlänger ditt befintliga nätverk, dvs för att det ska kunna ansluta måste du ange lösenord.

 

I övrigt så förstår jag inte vad du menar i ditt sista stycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra WEP kan du lika gärna köra ett öppet nätverk. Det är WPA/WPA2 du ska använda om något alls. Enkelt uttryck så är WEP som att ha en hasp på sitt kassaskåp istället för ett kodlås.

 

Klart du måste ha samma lösenord på bägge, du skriver ju själv att din express förlänger ditt befintliga nätverk, dvs för att det ska kunna ansluta måste du ange lösenord.

 

I övrigt så förstår jag inte vad du menar i ditt sista stycke.

 

Det jag menar är att den express som körs som förlängning enbart funkar mot min mac (vilken är samma dator som jag installerat expreserna med), så längt är allt ok.

Däremot så funkar den inte som förlängning mot varken min pc eller Iphone. Jag kan dock köra Airplay i Itunes på pc'n mot just den expressen så någon form av kontakt mellan dator/express finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förlänger ju ditt nätverk, och utåt sett (från din mac, pc, iPhone) ser det ut som du har en enda router och ett enda nätverk. Dina klienter ansluter till den nod som ger bäst signal vid den platsen du är på och du kan inte styra det.

 

Annars måste du ställa in expressen som nätverksbrygga med kabel mellan rourtrarna och låta den skapa ett nytt nätverk om du manuellt vill styra vilken router du ska koppla upp mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...