Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafikkortsproblem på Mac Pro


Nightcap

Rekommendera Poster

Tjenare ärade MacWorld forumiter!

 

Min Mac Pro (byggd 2006) har haft ett mycket störande problem.

Vid startup och wake from sleep registrerar skärmen ibland inte att datorn sänder någon signal, och förblir därmed i viloläge.

Efter att ha dragits med detta problem i säkert över ett år, och i och med att det blev värre och värre, så trodde jag att jag lyckats diagostisera felet till att ligga hos skärmen (Samsung 244T), så jag köpte en ny (Dell U2410).

De första få wake from sleep fungerade utan problem, men ve och fasa när jag idag skulle väcka datorn och skärmen förblev i viloläge! :cry:

 

Har nu även en TV inkoplad till den andra DVI-porten, och ibland verkar nu den ena skärmen fungera, ibland båda, ibland ingen.

Blir ju inte klok på detta, men det måste väll vara grafikkortet som är problemet?

Mac Pron är som sagt byggd 2006, och har redan haft sitt grafikkort utbytt (när garantin fortfarande gällde) pga överhettningsproblem till ett ATI Radeon X1900 XT (dessa verkar ju ha haft problem med överhettning, men håller man det rent så brukar det fungera).

 

Finns det kanske något sätt att fiffla med softan på kortet?

Har det kanske kommit nya drivisar i Lion (vågar inte uppdatera pga detta problem)?

 

Eller är enda utvägen att köpa ett nytt kort?

Hur / Var gör jag isåfall det, och vad ska jag köpa för kort?

 

 

Jag hoppas någon kan hjälpa mig, och tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket grafikkortet har du? ATI 1900XT är känt för detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket grafikkortet har du? ATI 1900XT är känt för detta problem.

 

Har ett 'ATI Radeon X1900 XT', men trodde att det bara var känt för överhettning/igendammning och graphical tearing?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem, googlade och fann att jag inte var ensam. Kontaktade LAN-Master som bytte kort, samma problem upprepade sig och då hade det kortet utgått och ersattes med ett NVIDIA GeForce 8800. AppleCare funkade bra, datorn nästan var 3 år gammal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...