Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard till Lion fungerar ej?


MacRazy

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Tankade hem Lion från App Store på min Snow Leopard-bestyckade dator, och brände sedan "Install ESD"-filen till en DVD, och lade även denna på en extern HD (efter att följt guider på nätet). Detta för att även kunna installera Lion på min äldre MacBook Pro (2007, 2.2GHz C2D, 2GB ram - klarar systemkraven med en hårsmån). Har nu lekt med Lion på min andra dator i en vecka och det fungerar riktigt bra, försökte då därför uppdatera min MBP idag. Jag får upp installationsskivan på skrivbordet, klickar på "Installera Mac OS X Lion" men får sedan upp ett felmeddelande som säger "Den här versionen av Installera Mac OS X kan inte användas med den här versionen av Mac OS X". Får precis samma felmeddelande då jag försöker uppdatera från min externa HD.

 

Betyder detta alltså att det trots allt inte går att hoppa direkt från Leopard till Lion? Vet att Macrumors, Macworld med flera bekräftat att detta ska fungera. Verkar ju dock inte så? Finns det någon på forumet som fått det att fungera?

 

Använder 10.5.8 och har kört den senaste programuppdateringen.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn med ALT nertryckt och välj din externa disk som startskiva om du har gjort den bootbar och du har lagt installationen där enligt konstens alla regler. Kan mycket väl förstå att installationsfilen du kopierat ut inte går att starta inifrån OS X 10.5 då det enbart är OS X 10.6.8 som stöds officiellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

Du måste ha Snöleopard installerat innan. Läs kraven för Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha Snöleopard installerat innan. Läs kraven för Lion.

 

Ja, för att köpa Lion via Mac App Store samt som det verkar starta installationen ifrån OS X.

 

Men en korrekt utförd installationsdisk enligt instruktioner ovan så kan man installera Lion på ett tomt eller befintligt system utan att installera OS X 10.6.8 först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar hittills, har nu lyckats boota från min Lion DVD och får två rimliga alternativ:

 

* Återskapa från en Time Machine backup

 

* Installera om Mac OS X

 

 

Jag vill inte förlora mina filer på denna dator, och ser helst att jag därför bara uppgraderar utan att göra en "radera och installera". Visserligen har jag en Time Machine kopia, men går det verkligen att återskapa alla filer från Leopard inne i Lion?

 

Vilket av valen väljer jag, gissar att jag måste ta Installera om Mac OS X, eftersom den översta bara återställer en tom dator till mitt tidigare system, Leopard. Stämmer detta?

 

Tack på förhand, uppskattar er hjälp! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine innehåller din hemmamapp med dokument och inställningar, plus mappen Program. När du tankar in en Time Machine i en dator med nytt operativsystem så får du tillbaks dina dokument, program och inställningar som du hade det innan.

Observera att om det nya systemet innehåller nyare version av program så behålls de nyare versionerna, du skriver alltså inte över nya programversioner med äldre program.

Detta är min erfarenhet från att ha gått från Tiger till Snow Leopard.

Jag tror att Lion hanterar Time Machine på samma sätt.

 

Det kan vara bra att kolla Time Machine hårddiskan, bra att göra det ibland för som alla hårddiskar kan det bli fel även på den.

Särskilt bra att kolla innan en viktig uppgradering. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...