Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagring av filer i TimeCapsule


ANTEklimax

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på köp av en TC 2tb och funderar över 3 saker.

1. Visst fungerar den som en router? Så det är bara att trycka i kabeln från fiberuttaget in i den? (Vill bara bekräfta detta innan jag köper en)

 

2. Om jag kopplar upp time machine mot den från min mac, kan jag även flytta över diverse filer (Filmer, bilder m.m.) till TC:n och spara separat?

 

3. Kan jag inte koppla upp den trådlöst mot min skrivare som har wifi? På Apples hemsida står det att man måste ha den kopplad med usb-kabel för att datorn ska komma åt skrivaren.

 

Anledningen till att jag funderar på en TC är att den kombinerar router/trådlås hd. Har ni några andra förslag?

 

Har det kommit nån trådlös hårddisk med thunderbolt anslutning än? Nån på G som ni vet?

 

Mvh, Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja, det är även en router.

 

2. Ja, du kan lägga in filer på hårddisken manuellt, precis som vilken hårddisk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väckarklockan

3. Den trådlösa skrivaren kopplas in på det trådlösa nätverket hur bra som helst. Har det så själv. Apple menar bara att timecapsule har en skrivarserver för usbskrivare så att även de utan wifi kan nås över nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ingen router men visst kan du göra backup till den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Visst fungerar den som en router? Så det är bara att trycka i kabeln från fiberuttaget in i den? (Vill bara bekräfta detta innan jag köper en)

Ja.

 

2. Om jag kopplar upp time machine mot den från min mac, kan jag även flytta över diverse filer (Filmer, bilder m.m.) till TC:n och spara separat?

Ja, men det är ingen bra idé, eftersom hela grundtanken med backup är att samma information finns på minst två olika platser. Om du manuellt sparar information på en nätverkshårddisk (NAS, det som en Time Capsule egentligen är) så finns det _bara_ på nätverksdisken, och den kan ju också gå sönder eller bli stulen precis som datorn. Dessutom är det bökigt att ta backup på innehåll man lagrat manuellt på nas-diskar.

 

3. Kan jag inte koppla upp den trådlöst mot min skrivare som har wifi? På Apples hemsida står det att man måste ha den kopplad med usb-kabel för att datorn ska komma åt skrivaren.

rent tekniskt sett är det skrivaren som ansluter till Time Capsulen, inte tvärtom, men ja det är ingen skillnad mot andra trådlösa basstationer.

 

Har det kommit nån trådlös hårddisk med thunderbolt anslutning än? Nån på G som ni vet?

Thunderbolt är en kabel, så den blir inte trådlös. Det har kommit en extern thunderbolt-disk, sök efter promise pegasus. inte billigt.

 

Klarar denna av samma saker som TC:n?

http://www.dustinhom...duct/5010369019

Nej, för att använda den som destination för en time machine backup krävs en time capsule, en extern hårddisk eller en nätverksansluten dator med 10.5 eller senare. ironiskt nog inte en airport extreme ens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...