Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac kan ansluta till WiFi men inte ut på nätet...


Jontboy

Rekommendera Poster

Hej, upptäckte i kväll att jag inte nådde nätet och såg att airport bågarna i menyraden var grå.

Prövade då att ansluta till mitt WiFi igen, tog lång tid innan den hittade det och när jag anslöt så var jag tvungen att skriva in mitt lösenord igen. Det burkar jag aldrig göra. Då tog det en ganska bra stund innan den anslöt men bågarna var fortfarande gråa.

Gick då till systeminställningar --> nätverk och där ser jag att airport har en gul plupp och texten: Airport är påslagen men inte ansluten till ett nätverk. Valde då mitt nätverk igen och samma procedur som innan och då är är fortfarande en gul plupp fast med texten: Airport har ingen IP-adress och kan inte ansluta till internet.

 

Känns som det måste vara iMacen det är "fel" på då andra enheter; två iphone 4 och en bärbar; kan ansluta till samma WiFi och får IP och når nätet.

Men blir fundersam när det går att ha iphonen som modem via alla tre anslutningssätten! USB, blutetooth OCH WiFi, om airport kortet i macen vore trasigt hade det väl inte gått att ansluta till iphonen via WiFi. Och hade det varit min WiFi router som var trasig hade inte dom andra enheterna kunnat ansluta!?

 

Det går att köra macen med ethernet kabel men det är ju via WiFi jag vill ansluta.

 

Vet någon något om mitt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyck vara liknande problem i denna tråd, är väl bara att försöka att ragga upp en nytt airport kort till macen. Vet någon var mam hittar sånt? vill helst slippa lämna in den, lär väl kosta skjortan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort alla nödvändiga saker, som att förnya IP och liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...