Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tråden om invandring


iMarc

Invandring eller inte?  

25 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ser du på invandring i Sverige, bör den finnas kvar eller inte?

    • Nej! Totalstopp för invandring, stäng gränserna!
      3
    • Bör finnas kvar för tex arbetskraft, partner
      12
    • Ja! Öppna gränserna helt, fri invandring
      10


Rekommendera Poster

Jag anser att invandring behövs då vi exempelvis lider brist på personal inom sjukvården.

Sen om gemene man skulle hittas sitt livs kärlek i ett fjärran land, ska då inte sin käresta kunna få permanent uppehållstillstånd direkt om denne vill lära sig svenska och har för avsikt att arbeta? Inte så kul om migrationsverket skulle säga nej om man är nygift och flickvännen väntar barn tex, och att då behöva lämna landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Jag har aldrig förstått mig på detta med invandring/invandrare. Är vi inte alla människor? Om 3000 år så kommer inte dagens "svensk" att existera. Allting i naturen är i ständig förändring så att försöka bevara en specifik djurart eller ett påhittat lands befolkning är enligt mig totalt befängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invandring. Ja, kom och gå som du vill. Tänkte du stanna så kämpa hårt med språket och se till att du har ett jobb och betalar skatt. Följ lagen och må bra. Inget konstigt.

 

Flyktingar. Jag tycker vi har en helt kass hantering av flyktingar idag. Vi måste kunna hjälpa dem som vi tar oss an. Och om vi bestämmer oss för att utvisa nån så se till att göra processen kort så att dom inte behöver vara "lyxfångar" i flera år i väntan på besked. För de som flyr till Sverige hoppas jag iofs. att de har det bättre här än i sina ursprungsländer, men ibland känns det som om vi gör det värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom in ni bara. I mitt Sverige är alla välkomna.

Gränser är förlegade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har heller inga problem med flyktinginvandring, utom på en punkt. Flyktingarna kommer hit för att få en fristad från krig och förtryck, men tar de med sig sina konflikter hemifrån så är det bättre att vi skickar tillbaka dem så får de lösa dessa, hellre där än här.

Vi skall också kunna sätta krav på de nya svenskarna, om de är i det psykiska tillstånd att de kan leva upp till dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom in ni bara. I mitt Sverige är alla välkomna.

Gränser är förlegade.

Tänkte låna din soffa vecka 32. Glöm inte lämna dörren olåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte låna din soffa vecka 32. Glöm inte lämna dörren olåst.

 

Va är Sverige så litet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att invandring behövs då vi exempelvis lider brist på personal inom sjukvården.

Sen om gemene man skulle hittas sitt livs kärlek i ett fjärran land, ska då inte sin käresta kunna få permanent uppehållstillstånd direkt om denne vill lära sig svenska och har för avsikt att arbeta? Inte så kul om migrationsverket skulle säga nej om man är nygift och flickvännen väntar barn tex, och att då behöva lämna landet.

Min kommande fru är från Botswana, som jag tidigare har berättat.

Jag skulle bli helt knäckt om hon inte fick uppehållstillstånd.

Jag tror inte att det ska vara nått problem, men jag förstår

de som är förkrossade över svårigheterna att få hit resterande

familjemedlemmar. varför ska vi behöva ha det så.

Öppna gränserna och dela med av resurser och handel mellan länder.

Jorden är vårt hem och mänskligheten dess innevånare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått mig på detta med invandring/invandrare. Är vi inte alla människor? Om 3000 år så kommer inte dagens "svensk" att existera. Allting i naturen är i ständig förändring så att försöka bevara en specifik djurart eller ett påhittat lands befolkning är enligt mig totalt befängt.

 

Du är inne på rasåtskillnad. Min mening är att det är ok med invandring i den mån att vi verkligen kan hjälpa dom. Vid en alt för hög invandring så har vi inte kapacitet att ge dom den hjälp dom behöver, i form av utbildning, arbete, pengar ordentlig bostad.

Många av dom som kommer är totalt chanslösa att få den integrering som faktiskt ska till för att dom ska komma in i samhället.

Ofta gör vi dom gentjänster och passiviserar dom. Vi tycker synd om dom och ska ordna allt för dom.

Det slutar med att dom inte har något mål att nå upp till för att det alltid är någon annan som ordnar allt för dom.

 

Många gånger så är det rena ekonomiska flyktingar som kommer. Visst, dom behöver säkert också hjälp. Men det finns dom som är mer behövande av hjälp som p.g.a den ekonomiska flyktingen aldrig fick möjligheten att komma till Sverige.

 

Att sedan folk aktivt använder sig av den mentalitet, kultur och religion som faktiskt fördrev dom från urprungslandet är för mig en gåta.

Det är inte Sveriges geografiska position som har gjort Sverige till det landet det är. Det är våran kultur och mentalitet och avsaknaden av religionen (det sekulariserade Sverige), som gjort Sverige till vad det är idag. Så bör det även vara i fortsättningen.

 

Religion är någonting privat, inte ett rättsystem. Kan inte vissa religioner samexistera med svenska lagar eller moral/etik så kan dom dra till något annat land t.ex Indonesien eller Malaysia.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den internationalist jag är hoppas jag att gränserna någon gång kan vara helt öppna - i alla länder. Invandring är inte ett nödvändigt ont - det är något bra som vi borde värdesätta. För sverige ser jag invandring som en absolut nödvändighet - vi behöver befolkning (arbetskraft, konsumenter, kultur osv osv).

 

Jag tycker det är en förbannad skam att invandrare/invandring ska få bära hundhuvudet för en massa samhällsproblem för problemen beror knappast på invandrare/invandring. Vi behöver istället gå på djupet och förstå varför vi egentligen har dessa samhällsproblem där alla i någon mån är offer.

 

Sverige är i dubbel bemärkelse ett kallt land - det är ett verkligt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fri invandring ? nej tack... varför inte låta våra svenska ta jobben först? varför ska vi ta in fler och fler och skapa mer arbetslöshet.

Och folk som kommer till sverige nu förtiden kommer inte hit för att jobba... dom kommer hit för att leva på vårat bidrag (inte alla) man vill leva på det svenska systemet som bara ger bort pengar till "nysvenskar". 60talet då va invandrigen mer för arbetets skull. Lika så om man tänker vad som händer i sverige dom senaste 20 åren, brotten bara ökar och ökar, det är inte ofta det är svenskar som ställer till det , se Tex rosengård nere i Skåne. Malmö är itne som det va innan , det har blivit kaos där..... Hårdare regler när det gäller invandrig tycker jag iaf...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många gånger så är det rena ekonomiska flyktingar som kommer. Visst, dom behöver säkert också hjälp. Men det finns dom som är mer behövande av hjälp som p.g.a den ekonomiska flyktingen aldrig fick möjligheten att komma till Sverige.

Inte minst så de pengar som går till att med socialbidrag lyfta upp en somalisk eller sudansk familj till svensk standard här tänk hur många människoliv samma pengar kunde rädda i Sudan där miljoner dör av svält, rätt satsade kunde pengarna förändra framtiden till det bättre för en massa människor. Och de vill ju inte ens va här för det första bland en massa okända och lära sig nytt språk i ett iskallt land med bilar och höghus och allt, de vill väl helst av allt bara va hemma hos släkt å vänner de med om de bara kunde. Till sånt pengarna skulle gå till, fredsskapande och samhällsbyggande projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fri invandring ? nej tack... varför inte låta våra svenska ta jobben först? varför ska vi ta in fler och fler och skapa mer arbetslöshet.

Och folk som kommer till sverige nu förtiden kommer inte hit för att jobba... dom kommer hit för att leva på vårat bidrag (inte alla) man vill leva på det svenska systemet som bara ger bort pengar till "nysvenskar". 60talet då va invandrigen mer för arbetets skull. Lika så om man tänker vad som händer i sverige dom senaste 20 åren, brotten bara ökar och ökar, det är inte ofta det är svenskar som ställer till det , se Tex rosengård nere i Skåne. Malmö är itne som det va innan , det har blivit kaos där..... Hårdare regler när det gäller invandrig tycker jag iaf...

 

 

 

Svenskarna får jobben först då arbetsgivarna helst anställer svenskar (arbetsgivarna är i många fall diskrimnerande) under förutsättning att svenskarna orkar utbilda sig till ngt vettigt vilket är ett stort problem idag.

Vi examinerar på tok för få ingengörer tex.

 

Min åsikt i frågan just nu är som så att vi bör begränsa anhöriginvandringen tills vidare och fixa problemen med segregeringen innan vi öppnar gränsen igen.

Vi kan inte ha som idag att en person invandrar, skaffar jobb och sen har rätten att ta hit hela släkten på 20 pers som sen går å drar fötterna efter sig.

Det har växt upp stora ghetton i mer eller mindre alla större städer som man bör göra ngt åt.

 

Arbetskraftsinvandringen måste vi ha kvar. Likaså måste vi fortsätta jobbet med att ta emot flyktingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fri invandring ? nej tack... varför inte låta våra svenska ta jobben först? varför ska vi ta in fler och fler och skapa mer arbetslöshet.

...

post-7395-048985000 1311839563_thumb.png

Dublin!? Hur ska du ha det? Ska inte irländarna ta jobben först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskarna får jobben först då arbetsgivarna helst anställer svenskar (arbetsgivarna är i många fall diskrimnerande) under förutsättning att svenskarna orkar utbilda sig till ngt vettigt vilket är ett stort problem idag.

Vi examinerar på tok för få ingengörer tex.

 

Min åsikt i frågan just nu är som så att vi bör begränsa anhöriginvandringen tills vidare och fixa problemen med segregeringen innan vi öppnar gränsen igen.

Vi kan inte ha som idag att en person invandrar, skaffar jobb och sen har rätten att ta hit hela släkten på 20 pers som sen går å drar fötterna efter sig.

Det har växt upp stora ghetton i mer eller mindre alla större städer som man bör göra ngt åt.

 

Arbetskraftsinvandringen måste vi ha kvar. Likaså måste vi fortsätta jobbet med att ta emot flyktingar.

 

 

Ja men visst, Viss invandering behöver man alltid, det med jobben tex, har dom utbildning o.s.v och vi söker arbetskraft , klart det ska vara okej med det, håller med dig till den punkten att dom tar hit hela släkten och dom lever på bidrag, tar hit farfar som är 70 år och han får pension..... Hallå? varför fly folk ifrån dom länderna? jo det är krig o.s.v varför är det krig där? för dom inte kan bete sig som folk.... sverige håller på att bli likadant... folk som inte kan ta hand om sitt eget land kommer till sverige och gör det likadant tillslut... det är så det kommer att sluta, man kan själva säga att jag är invandrare i Dublin kanske? men jag jobbar, jag kom till Dublin för att jobba på IBM , utbildning o.s.v därför jag är här, jag komemr itne till Dublin för att leva på deras bidrag, man kommer till ett land Jobba, bete er som folk, följ lagarna i det landet man är.... kan man inte språket då ska dom gå kurser o.s.v! visa sig vara aktiva o.s.v finns tex många invandrare i sverige som varit här 5år + och kan knappt svenska.... sjukt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-7395-048985000 1311839563_thumb.png

Dublin!? Hur ska du ha det? Ska inte irländarna ta jobben först?

 

Läs inlägg ovan. jag sköter mig, jag ränner inte omkring som en jäkla dagdrivare, jag jobbar och sliter, betalar skatt m.m. lever inte på bidrag o.s.v

+ Jag jobbar inte på Irländskt företag , jag jobbar för IBM Astrazeneca, svenskt , located i Dublin bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invandring tycker jag vi ska tillåta. Permanenta uppehållstillstånd ska vi inte dela ut, vill någon bosätta sig här permanent så får personen söka medborgarskap. Vi bör kontrollera vilka vi släpper in i landet.

 

 

Hur invandringen och gränskontrollen borde fungera i en eventuell globalt jämställd framtid med världsfred och bara glada människor överallt är i dagsläget ganska irrelevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Hallå? varför fly folk ifrån dom länderna? jo det är krig o.s.v varför är det krig där? för dom inte kan bete sig som folk.... sverige håller på att bli likadant...

 

Underbar analys! :chockadskeptisk:

För sextio år - under andra världskriget - sedan resonerade många precis som du, när norrmän, danskar, finländare och tyska judar ville söka skydd i Sverige. De kunde ju heller inte bete sig som folk utan bråkade med tyskarna (det är ju som bekant aldrig den enes fel när två bråkar).

För övrigt verkar vi svenskar ha "svårt att bete oss som folk" eftersom även vi krigar. För ögonblicket i Afghanistan och i Libyen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inne på rasåtskillnad. Min mening är att det är ok med invandring i den mån att vi verkligen kan hjälpa dom. Vid en alt för hög invandring så har vi inte kapacitet att ge dom den hjälp dom behöver, i form av utbildning, arbete, pengar ordentlig bostad.

Många av dom som kommer är totalt chanslösa att få den integrering som faktiskt ska till för att dom ska komma in i samhället.

Ofta gör vi dom gentjänster och passiviserar dom. Vi tycker synd om dom och ska ordna allt för dom.

Det slutar med att dom inte har något mål att nå upp till för att det alltid är någon annan som ordnar allt för dom.

 

Många gånger så är det rena ekonomiska flyktingar som kommer. Visst, dom behöver säkert också hjälp. Men det finns dom som är mer behövande av hjälp som p.g.a den ekonomiska flyktingen aldrig fick möjligheten att komma till Sverige.

 

Att sedan folk aktivt använder sig av den mentalitet, kultur och religion som faktiskt fördrev dom från urprungslandet är för mig en gåta.

Det är inte Sveriges geografiska position som har gjort Sverige till det landet det är. Det är våran kultur och mentalitet och avsaknaden av religionen (det sekulariserade Sverige), som gjort Sverige till vad det är idag. Så bör det även vara i fortsättningen.

 

Religion är någonting privat, inte ett rättsystem. Kan inte vissa religioner samexistera med svenska lagar eller moral/etik så kan dom dra till något annat land t.ex Indonesien eller Malaysia.

 

Du har helt rätt. Med tanke på hur områden som Botkyrka, Angered och Rosengård ser ut idag så kan man inte annat än komma fram till att vi misslyckats ganska ordentligt med våran invandringspolitik. Det är ingen annans fel än vårat och våra politiker. Lösningen är inte att slänga ut dessa människor heller, utan att tillsammans ta på sig ansvaret. Dem för de liv de vill leva och vi för att ge dem möjligheten.

 

Fri invandring ? nej tack... varför inte låta våra svenska ta jobben först? varför ska vi ta in fler och fler och skapa mer arbetslöshet.

Och folk som kommer till sverige nu förtiden kommer inte hit för att jobba... dom kommer hit för att leva på vårat bidrag (inte alla) man vill leva på det svenska systemet som bara ger bort pengar till "nysvenskar". 60talet då va invandrigen mer för arbetets skull. Lika så om man tänker vad som händer i sverige dom senaste 20 åren, brotten bara ökar och ökar, det är inte ofta det är svenskar som ställer till det , se Tex rosengård nere i Skåne. Malmö är itne som det va innan , det har blivit kaos där..... Hårdare regler när det gäller invandrig tycker jag iaf...

 

Hur blir det om en kompetent engelsman kommer till Sverige och går upp emot en lat a-kassa dräg till svensk för ett jobb? Ska svensken få jobbet bara för att han är svensk? Lika lite som kön ska diktera vem som ska få jobb ska vart man kommer ifrån.

 

Jag tror alla vill jobba och känna den friheten att de bestämmer över sitt liv. Sedan kommer det ju en del människor från områden i världen där jobb inte är den största prioriteten i deras liv utan överlevnad är. Alla behöver vi olika mycket tid att ta oss igenom traumatiska händelser i våra liv. Att det sedan finns de som utnyttjar sådana lägen är inget konstigare än att vi har svenskar som utnyttjar försäkringskassan och går runt och innerst inne tror de är sjuka.

 

Brotten i Sverige öker? Ja, jag vet inte om de gör det eller inte men vi utgår från att det du säger är sant. Om det är invandrare som bidrar till det så vems fel är det? Jag skulle vilja påstå att till viss del är det deras, men det är till största del politikernas fel som fört en sådant totalt misslyckad invandringspolitik som skapat sådana områden som Rosengård, Angered, Botkyrka m.fl. De har inte fått den hjälp de behöver och om vi inte kunnat ge dem den hjälpen varför har vi i så fall tagit in dem? Finns ju andra länder i världen som kan hjälpa till.

 

Jag tycker du uttrycker dig lite klumpigt med att säga att det behövs hårdare regler när det gäller invandring. Jag tycker vi behöver bättre regler. Sådana som gör att de som kommer hit kan enklare komma in i vårat samhälle och bli accepterade. Men det kräver ju också att vi svenskar lägger våra trångsynta åsikter/idéer om invandrare åt sidan och verkligen försöker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Fri invandring ? nej tack... varför inte låta våra svenska ta jobben först? varför ska vi ta in fler och fler och skapa mer arbetslöshet.

Och folk som kommer till sverige nu förtiden kommer inte hit för att jobba... dom kommer hit för att leva på vårat bidrag (inte alla) man vill leva på det svenska systemet som bara ger bort pengar till "nysvenskar". 60talet då va invandrigen mer för arbetets skull. Lika så om man tänker vad som händer i sverige dom senaste 20 åren, brotten bara ökar och ökar, det är inte ofta det är svenskar som ställer till det , se Tex rosengård nere i Skåne. Malmö är itne som det va innan , det har blivit kaos där..... Hårdare regler när det gäller invandrig tycker jag iaf...

Vad lever du i för värld? Tror du någon av dessa kommer hit frivilligt?

De flesta rasister använder ofta liknande argument. I grunden vill INGEN flytta. Man föredrar byn, bostadsområdet eller stadsdelen.

Det är när det uppstår kris/krig som man måste ta ansvar för sin familjs överlevnad. Då gör man till slut väldigt drastiska saker o till och med flyttar till ett främmande land med en massa otillgänliga människor i ett kallt nordligt land.

 

Tänk till, hur skulle Du göra i kris/krig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det skulle bli krig i sverige och jag behöver dra vidare, klart man hade gjort det, givetvis. men jag hade ju inte kommit till ett annat land och levt efter mina egna regler, Jag som svenska kan tex inte gå igenom rosengård utan att bli rånd, misshandlat o.s.v... men dom kan gå igenom ett svensk område utan att bli det , politikernas fel att skapa rosengård? hallå ? varför kan dom inte bete sig som folk när dom bor tillsammans i ett område? det kan vi svenskar? har vi ett svensk område inte fan bränner vi sönder bilar, hus o.s.v polisen och brankår kommer och ska släcka det, då börjar man kasta sten o.s.v.... djurisk beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det skulle bli krig i sverige och jag behöver dra vidare, klart man hade gjort det, givetvis. men jag hade ju inte kommit till ett annat land och levt efter mina egna regler, Jag som svenska kan tex inte gå igenom rosengård utan att bli rånd, misshandlat o.s.v... men dom kan gå igenom ett svensk område utan att bli det , politikernas fel att skapa rosengård? hallå ? varför kan dom inte bete sig som folk när dom bor tillsammans i ett område? det kan vi svenskar? har vi ett svensk område inte fan bränner vi sönder bilar, hus o.s.v polisen och brankår kommer och ska släcka det, då börjar man kasta sten o.s.v.... djurisk beteende.

 

 

Irländarna kanske ogillar att du tagit ett jobb från dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli en kul, men kanske inte så långlivad tråd det här... :chockadskeptisk:

 

Dessvärre lite väl få röstningsalternativ. Det är ju en ganska stor skillnad mellan helt fri invandring och flyktinginvandring, som inte fanns med som alternativ.

 

I ett historiskt perspektiv bör vi också komma ihåg att det stora landet i väster, med alla dess fel och brister, i princip är helt uppbyggt på invandring (invandrarna gjorde ju så gottt de kunde för att kuva urprungsbefolkningen). Och de är, eller har iaf varit, världens största ekonomi. Australien är ett annat exempel på stat som är helt uppbyggd på invandring.

 

Och i ett ännu längre historiskt perspektiv är ju hela Europa också byggt på invandring, för det var ju inte direkt här som mänsklighetens vagga var placerad.

 

I en utopi så ser jag helt fri rörlighet för människor över hela klotet, men det är ju bara en utopi. För en av människans styrkor, att alltid försöka utvecklas, har ju också gjort att vi vill bevaka det vi har. I form av mark, ägodelar, företag, stater osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det skulle bli krig i sverige och jag behöver dra vidare, klart man hade gjort det, givetvis. men jag hade ju inte kommit till ett annat land och levt efter mina egna regler, Jag som svenska kan tex inte gå igenom rosengård utan att bli rånd, misshandlat o.s.v... men dom kan gå igenom ett svensk område utan att bli det , politikernas fel att skapa rosengård? hallå ? varför kan dom inte bete sig som folk när dom bor tillsammans i ett område? det kan vi svenskar? har vi ett svensk område inte fan bränner vi sönder bilar, hus o.s.v polisen och brankår kommer och ska släcka det, då börjar man kasta sten o.s.v.... djurisk beteende.

Hur många gånger har du blivit rånad/misshandlad i Rosengård?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irländarna kanske ogillar att du tagit ett jobb från dem...

 

som jag skrev innan , tror inte dom blir det , eftersom detta är ett jobb för svensk person.... jobbar med svenska kunder så....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...