Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte zooma in skärmen i Lion.


eightbits

Rekommendera Poster

Har installerat Lion, och har märkt att jag bara kan zooma in i Safari via touchpaden, och inte hela skärmen som jag har kunnat förut. (alt+scroll.) vilket jag saknar. Är funktionen borta eller måste jag in i inställningar och fippla? (har kollat i hjälpmedel, men ingen framgång där dock.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl+scroll är det hos mig. Swedish Pro-keyboard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl+scroll är det hos mig. Swedish Pro-keyboard

 

Ah, så var det ja. Men det fungerar inte, hur ställer jag in tangentbordet så det blir Swedish Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar - Språk och text - Inmatningskällor - Svensk Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Lion, och har märkt att jag bara kan zooma in i Safari via touchpaden, och inte hela skärmen som jag har kunnat förut. (alt+scroll.) vilket jag saknar. Är funktionen borta eller måste jag in i inställningar och fippla? (har kollat i hjälpmedel, men ingen framgång där dock.)

 

Hej

Du måste förmodligen gå in till "Systeminställningar" och sen vidare till "Mus". Där hittar du en ruta följt av texten "Zooma med rullningshjulet när du håller ner...".

Du måste nog bocka i den rutan där, den är urbockad "by default" i Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du måste förmodligen gå in till "Systeminställningar" och sen vidare till "Mus". Där hittar du en ruta följt av texten "Zooma med rullningshjulet när du håller ner...".

Du måste nog bocka i den rutan där, den är urbockad "by default" i Lion.

 

helt rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakar på här...jag kan inte zooma alls i Safari, i Firefox fungerar det om jag tar bort bocken i rutan "Zooma med rullningshjulet....."!!. lite bakvänt?

Det fungerade innan när jag uppgraderat från SL till Lion, nu med en ren installation av Lion är allt helt knäppt.

 

Har även tangentbordet insällt på Svensk Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vikengunnar

Hakar på här...jag kan inte zooma alls i Safari, i Firefox fungerar det om jag tar bort bocken i rutan "Zooma med rullningshjulet....."!!. lite bakvänt?

Det fungerade innan när jag uppgraderat från SL till Lion, nu med en ren installation av Lion är allt helt knäppt.

 

Har även tangentbordet insällt på Svensk Pro.

 

å det funkar inte med ctrl+scrolla m musen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste aktivera Zoomen i systeminställningar - hjälpmedel - syn

 

post-49470-047394100 1311793265_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste aktivera Zoomen i systeminställningar - hjälpmedel - syn

 

post-49470-047394100 1311793265_thumb.png

 

 

 

Det som händer när jag bockar i zoom under syn är att jag får konstant maxzoom, lite väl bra

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gå in under alternativ på zoom och ställa in "använd rullningshjulet för att zooma" det fungerade varje fall för mig, så att jag fick zoomen som den var förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av det jag gjorde fungerade, bör tillägga att jag inte har en mus utan använder "plattan" så kan inte ställa in något där. Och har satt på Zoom i hjälpmedel, men då blir det bara en fyrkantig ruta, som ett förstoringsglas ungefär, som jag inte vill ha, utan att hela skärmen skall zoomas in, och att det följer muspekaren så att säga. Ah.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här fungerar bra för mig, jag har också pekplattan. Cmd (fritt att välja) och 2 fingrar zoomar hela skärmen. Observera att Zoom ska vara av.

Kanske ska tillägga att det är en MBP

post-55387-014711400 1311831029_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av det jag gjorde fungerade, bör tillägga att jag inte har en mus utan använder "plattan" så kan inte ställa in något där. Och har satt på Zoom i hjälpmedel, men då blir det bara en fyrkantig ruta, som ett förstoringsglas ungefär, som jag inte vill ha, utan att hela skärmen skall zoomas in, och att det följer muspekaren så att säga. Ah.

 

Jo, provade med det, men nä, det fungerar inte. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Frågar i samma tråd om det går bra.. Sen jag uppgraderade till Lion för en vecka sedan kan jag inte längre zooma i mappar! Som det ser ut nu så är ju ikonerna alldeles för stora i alla mappar jag har många filmer/bildalbum etc.. Allt annat går sen jag uppgraderat.. Skärmzoom samt zoom i safari osv.. Vet ni om den funktionen tagits bort eller är det nån bugg eller har jag helt enkelt nån inställning fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

@ eightsbits: Sitter i EXAKT samma sits som du.... har du löst det?

 

"Inget av det jag gjorde fungerade, bör tillägga att jag inte har en mus utan använder "plattan" så kan inte ställa in något där. Och har satt på Zoom i hjälpmedel, men då blir det bara en fyrkantig ruta, som ett förstoringsglas ungefär, som jag inte vill ha, utan att hela skärmen skall zoomas in, och att det följer muspekaren så att säga. Ah."

 

 

Så fail med Lion alltså... detta måste gå att fixa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...