Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gör man ett minus (minustecken) på tangentbordet?


Arrax

Rekommendera Poster

hur gör man för att göra ett minus (minustecken) på tangentbordet?? asså ett riktigt minustecken, det som är motsatsen till plusstecknet +

 

inte - bindestreck

inte – tankestreck ett

inte — tankestreck två

 

utan ett minusteken som finns i wikipedia http://sv.wikipedia....iki/Minustecken

 

hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör man för att göra ett minus (minustecken) på tangentbordet?? asså ett riktigt minustecken, det som är motsatsen till plusstecknet +

 

inte - bindestreck

inte – tankestreck ett

inte — tankestreck två

 

utan ett minusteken som finns i wikipedia http://sv.wikipedia....iki/Minustecken

 

hur gör man?

Minustecknet ligger till vänster om den högra skifttangenten. ASCII tecken nr 45, + (plus) har ASCII tecken nummer 43.

 

Vilka tangenter använder du för att få dina bindestreck och tankstreck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tangenten ÄR såväl bindestreck som minustecken. Det märks genom att det funkar t.ex. när man skriver formler i Excel eller räknar med HP 41CV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tangenten ÄR såväl bindestreck som minustecken. Det märks genom att det funkar t.ex. när man skriver formler i Excel eller räknar med HP 41CV.

 

Nej, så är det ju uppenbarligen inte. Se wikipedialänken ovan.

 

I dataprogram används alltid "-" för subtraktion, det vill säga Unicode U+002D, som skapas med tangenten under Ö på ett svenskt tangentbord. I dataprogram vill man alltid ha ASCII för allt utom textsträngar och kommentarer, eftersom internationell flyttbarhet är viktigare än typografin i källkoden.

 

Men det är en intressant fråga. Som jag förstår det är minus inte förvalsinstallerat på ett vanligt tangentbord. Lättaste sättet torde således vara att leta fram minuset i Infoga symbol i Word (om det är programet du använder) och sedan göra en egen kortkommando därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få fram en teckenpalett om du går till Systeminställningar > Tangentbord och kryssar i "Visa tangentbords- och teckenvisaren i menyraden".

 

Sen kan du klicka på den och välja "Visa teckenvisare". Då får du upp en palett med alla tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, så är det ju uppenbarligen inte. Se wikipedialänken ovan.

Jodå, den tangenten är minus. Att sedan några typsnittsdesigners har gjort minustecknet kortare är plustecknet är ju en helt annan historia.

 

PostScript är det språk som typografer skriver ut i, till skrivare och fotosättare. PDF är sprunget ur PostScript, dessutom. Om man kollar i en PostScriptmanual så har alla tecken namn. Tecknet "plus" ligger på 053 (oktalt), vilket är 43 decimalt. Tecknet "minus" ligger på 055 (oktalt), vilket är 45 decimalt. Tecknen "endash" (kort tankstreck), "emdash" (långt tankstreck) och "hyphen" (bindestreck) ligger på helt andra ställen. När man trycker på tangenten till vänster om högra skifttangenten genereras ASCII-koden 45 och inte något annat. 45 är minustecken.

 

Vidare så ska alla siffror vara lika breda, så att siffror i en tabell kommer rakt under varandra. Men om man i exempelvis Pages eller NeoOffice skriver 111111111 så blir det smalare än 222222222. Funkar dock korrekt i Textredigerare och AppleWorks.

 

EDIT: Ytterligare typografisk kuriosa: endash ska vara lika bred som en siffra. emdash lika bred som två siffror. Så finns det enspace och emspace, vilket är mellanrum lika breda som en respektive två siffror.

Kommatecken och punk är lika breda, så att länder med olika decimalseparator ska kunna använda vilken de vill utan att utseende på en tabell ändras det minsta. Det finns till och med en "spatie" eller "thin space" som är ett mellanrum lika bred som punkt och komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den tangenten är minus. Att sedan några typsnittsdesigners har gjort minustecknet kortare är plustecknet är ju en helt annan historia.

 

Okej, du verkar kunna din typografi. Men det tecknet är inte bara kortare, utan även i de flesta typsnitten både fetare än plustecknet och ligger längre ner. Så om det nu är ett minus så är det helt feldesignat i dessa typsnitt (ex. Garamond, Times och Cambria). Och det står i så fall också fel i wikipediaartikeln. Det tecknet som är minus på tangentbordet har ascii 45, helt riktigt, men också unicode 002D, vilket enligt wikipedia inte är minus.

 

 

Men, jag sitter just nu på jobbet med en PC. Jag ska gå hem och kolla hur det ser ut på en riktigt dator senare.

 

edit:

i wikipedia, uppslagsordet "divis", står:

 

U+002D (-) är koden för bindestreck-minus (hyphen‐minus) som används när man inte är så noga. Det finns på tangentbordet, vilket övriga Unicode-tecken här inte gör. Nyare versioner av Microsoft Word omvandlar bindestreck till tankstreck när man trycker på denna tangent, dock inte till "det vanliga bindestrecket".

 

och lite längre ner:

U+2212 (−) är koden för typografiskt korrekt minustecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns visst flera olika tangentbord. För när jag gick in på Apple Tangentbord fick jag upp bord där minusknappen låg på olika ställen.

Jag använder denna knapp. Se (A) men på mitt tangentbord ligger knappen här. Se (B)

 

Skrmavbild2011-07-22kl161628.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns visst flera olika tangentbord. För när jag gick in på Apple Tangentbord fick jag upp bord där minusknappen låg på olika ställen.

Jag använder denna knapp. Se (A) men på mitt tangentbord ligger knappen här. Se (B)

 

Det är ju ett Amerikansk/engelskt tangentbord. Inte undra på att det är olika layout.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet man det också. Sedan går det visst inte att radera en smiley för jag såg att den hamnade där jag skulle ha skrivit (B) när jag då gick in för att ta bort den så låg den kvar när jag sparade meddelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den tangenten är minus. Att sedan några typsnittsdesigners har gjort minustecknet kortare är plustecknet är ju en helt annan historia.

 

PostScript är det språk som typografer skriver ut i, till skrivare och fotosättare. PDF är sprunget ur PostScript, dessutom. Om man kollar i en PostScriptmanual så har alla tecken namn. Tecknet "plus" ligger på 053 (oktalt), vilket är 43 decimalt. Tecknet "minus" ligger på 055 (oktalt), vilket är 45 decimalt. Tecknen "endash" (kort tankstreck), "emdash" (långt tankstreck) och "hyphen" (bindestreck) ligger på helt andra ställen. När man trycker på tangenten till vänster om högra skifttangenten genereras ASCII-koden 45 och inte något annat. 45 är minustecken.

 

Vidare så ska alla siffror vara lika breda, så att siffror i en tabell kommer rakt under varandra. Men om man i exempelvis Pages eller NeoOffice skriver 111111111 så blir det smalare än 222222222. Funkar dock korrekt i Textredigerare och AppleWorks.

 

EDIT: Ytterligare typografisk kuriosa: endash ska vara lika bred som en siffra. emdash lika bred som två siffror. Så finns det enspace och emspace, vilket är mellanrum lika breda som en respektive två siffror.

Kommatecken och punk är lika breda, så att länder med olika decimalseparator ska kunna använda vilken de vill utan att utseende på en tabell ändras det minsta. Det finns till och med en "spatie" eller "thin space" som är ett mellanrum lika bred som punkt och komma.

 

Det finns ett tecken som är just ett minustecken, det är Unicode #2212. Minustecken och plustecken är exakt lika långa, och minustecknet ligger lite högre upp än halvfyrkanten (endash). Att sen Excel och andra program använder bindestrecket som minustecken är en annan sak.

 

Att endash, eller halvfyrkantsstreck som vi säger på svenska, skulle vara lika brett som en siffra stämmer inte. Utgångspunkten är att emdash (helfyrkantsstreck) ska vara lika brett som ett M, eller som punktstorleken i typsnittet. Ett halvfyrkantsstreck ska vara lika brett som ett N (därav namnet endash), och inte exakt hälften av en helfyrkant. Än mer förvillande blir det eftersom det här är gamla mått från blytypernas tid och i dagens typsnitt är det inte alls säkert att man följer de här konventionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar egentligen ingenting av det här, men långt tankstreck verkar man kunna skriva på ett enkelt sätt med alt + shift + -. Om någon skulle behöva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ser ut som ett minustecken, fungerar som ett minustecken, då är det ett minustecken. :D;)

Du glömde "luktar som ett minustecken".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar egentligen ingenting av det här, men långt tankstreck verkar man kunna skriva på ett enkelt sätt med alt + shift + -. Om någon skulle behöva.

I begynnelsen var ordet, och ordet föregicks med alt + minustecken. Så har i alla fall tidningstypografin sett ut i alla tider. Vi kallar det pratminus. Det är det första man får lära nybakade reportrar att de ska skriva i sina artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I begynnelsen var ordet, och ordet föregicks med alt + minustecken. Så har i alla fall tidningstypografin sett ut i alla tider. Vi kallar det pratminus. Det är det första man får lära nybakade reportrar att de ska skriva i sina artiklar.

Pratminus känner jag till, men jag hade ingen aning om att man har ett eget minus för prat. Det fungerar, ser ut som och luktar ju som ett vanligt minus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett tecken som är just ett minustecken, det är Unicode #2212. Minustecken och plustecken är exakt lika långa, och minustecknet ligger lite högre upp än halvfyrkanten (endash). Att sen Excel och andra program använder bindestrecket som minustecken är en annan sak.

 

Att endash, eller halvfyrkantsstreck som vi säger på svenska, skulle vara lika brett som en siffra stämmer inte. Utgångspunkten är att emdash (helfyrkantsstreck) ska vara lika brett som ett M, eller som punktstorleken i typsnittet. Ett halvfyrkantsstreck ska vara lika brett som ett N (därav namnet endash), och inte exakt hälften av en helfyrkant. Än mer förvillande blir det eftersom det här är gamla mått från blytypernas tid och i dagens typsnitt är det inte alls säkert att man följer de här konventionerna.

Problemet är att Unicode #2212 är en nytt påfund. Minustecknet på ASCII 45 är sedan 60-talet, har jag för mig.

 

Du har rätt, jag mindes fel på namnet. Det mellanrum som är lika brett som en siffra kallades halvfyrkant (och finns på Macen på alt-mellanslag). Sedan fanns det helfyrkant som var lika brett som två siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att Unicode #2212 är en nytt påfund. Minustecknet på ASCII 45 är sedan 60-talet, har jag för mig.

 

 

 

Det är inget problem. Det är en lösning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget problem. Det är en lösning. :)

Nja, möjligen en nödlösning på problemet att (det riktiga) minustecknet är för smalt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratminus känner jag till, men jag hade ingen aning om att man har ett eget minus för prat. Det fungerar, ser ut som och luktar ju som ett vanligt minus.

Det ser längre ut än ett vanligt minus. Minus är - och pratminus är – det vill säga alt + minustecken. Testa själv. Att det kallas pratminus i min bransch är väl inget att göra åt? Det är i vart fall ett såpass etablerat begrepp att det anges i Nationalencyklopedin:

post-28798-093382500 1311360874_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser längre ut än ett vanligt minus. Minus är - och pratminus är – det vill säga alt + minustecken. Testa själv. Att det kallas pratminus i min bransch är väl inget att göra åt? Det är i vart fall ett såpass etablerat begrepp att det anges i Nationalencyklopedin:

Att det kallas pratminus har jag inget att invända mot, jag kände ju själv till det. Blev bara förvånad över att man hade ett eget tecken för det.

 

För övrigt är det inte lätt att se skillnad på ett (1) minus och ett (1) pratminus. Först om man har flera i rad så ser jag skillnad.

----- (minus)

––––– (pratminus)

————— (långt pratminus? shift alt -)

 

Någon som vet hur man gjorde innan datorernas tid, man hade väl inte skrivmaskiner med flera minus i olika storlekar? Fast tryckpressarna borde ju kunna ha det.

 

 

Edit:

De olika minusvarianterna ovan är 5 på varje rad. I inläggsrutan har all tydliga, men små, mellanrum. Pratminusraden är i inläggsrutan kortare än minusraden, i det publicerade inlägget är pratminusraden längre. Knasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske smakar annorlunda...

Nej, alltså det luktar, smakar och fungerar som minus. Men det ser inte ut som minus. Det är kortare, fetare och ligger lägre än ett riktigt minus. Och det är där hela frågeställningen ligger. Se det inledande inlägget!

 

/ :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka upp teckenpalett och välj "Alla tecken".

Välj "Matematiska symboler" i "Symboler".

Klicka på minustecknet och expandera "Teckeninformation" längst ner till vänster.

 

Här ser du nu hyphen-minus, superscript minus, subscript minus, och den som du förmodligen vill ha: minus sign.

 

post-5952-033142100 1311408004_thumb.png

 

post-5952-028501000 1311408020_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...