Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Receptsamlingen i Ipadden, några förslag?


onkelkostja

Rekommendera Poster

onkelkostja

Hej!

Skulle gärna vilja ha mina egna recept i ipad2. De appar jag hittar är typ arla, tasteline mm vilket inte är vad jag letar efter. Skulle gärna vilja kunna lägga in bilder också och kanske kopiera in text från webben.

Finns det någon som har ett förslag på hur jag kan göra? App eller inte, alla idéer mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barbapappa_86

Hej!

Skulle gärna vilja ha mina egna recept i ipad2. De appar jag hittar är typ arla, tasteline mm vilket inte är vad jag letar efter. Skulle gärna vilja kunna lägga in bilder också och kanske kopiera in text från webben.

Finns det någon som har ett förslag på hur jag kan göra? App eller inte, alla idéer mottages tacksamt!

 

Leta efter noteringsappar istället. Tex OmniGraffle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

Skulle gärna vilja ha mina egna recept i ipad2. De appar jag hittar är typ arla, tasteline mm vilket inte är vad jag letar efter. Skulle gärna vilja kunna lägga in bilder också och kanske kopiera in text från webben.

Finns det någon som har ett förslag på hur jag kan göra? App eller inte, alla idéer mottages tacksamt!

 

Hej!

Jag brukar surfa runt på olika receptsidor och hitta något jag gillar.

Sen kopierar jag in texten i Word och kanske redigerar recepten något efter egen smak.

Sen lägger jag dem i Dropbox i en mapp som jag döpt till recept, och vips så har jag dem i IPaden också! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Hej!

Skulle gärna vilja ha mina egna recept i ipad2. De appar jag hittar är typ arla, tasteline mm vilket inte är vad jag letar efter. Skulle gärna vilja kunna lägga in bilder också och kanske kopiera in text från webben.

Finns det någon som har ett förslag på hur jag kan göra? App eller inte, alla idéer mottages tacksamt!

Mitt förslag är det otroligt enkla databasprogrammet Bento.

Jag använder det själv för recept, lösenord och andra register.

Det finns i Mac Appstore och iTunes store för iPad och även för iPhone

Det koster en liten slant men det är det lätt värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

onkel kostja

Tack för tipsen ska testa och se vad som passar bäst. Pdf-filer i ibooks kanske kan passa med? Återkommer med vilken lösning jag gillade bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar dig att titta på Circus Ponies Notebook for iPad.

Den är som ett kollegieblock, med automatisk indexering. Du kan lägga in valfritt material på en sida - texter, bilder, webblänkar, röstinspelningar.. Och har du Circus Notebook for Mac också så kan du enkelt dela infon med Mac. Dina anteckningsböcker är kompatibla mellan versionerna.

 

Som en anteckningsbok som du kan ha för vad du vill och som kan sorteras på olika sätt i olika kategorier. Förrätter, huvudrätt, desserter... Italienskt, asiatiskt, husmanskost.. eller hur man nu vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag samlar recept i Evernote, grymt smidigt att samla in på datorn och läsa på ipaden i köket. Finns även som app till Iphone/Android så man kan kika vad som behövs när man är i affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Brukar också hitta recept på nätet.

Har sedan ett par veckor kört appen "veckans meny" på iPad, där kan man lägga till egna recept från en webbadress och skapa vecko menyer utifrån dem, riktigt smidigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag använder också Evernote. Jag surfar på Macbooken, klipper recepten och redigerar (tar bort onödig text och grafik). Sedan öppnar jag Evernote på paddan och allt finns där. Smidigt! Det är också möjligt att ha olika anteckningsböcker, och sedan kan man ragga alla anteckningar så man lätt hittar rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har slutat spara recept... iPaden på köksbänken med receptet uppslaget direkt på webben. Funkar bra. Förr sparade jag recept som en tok, i tjock pärm. Sen i datorn och skrev ut. Men numera med iPad och internet överallt så känns det bara helt onödigt att samla sånt i egenhändigt gjorda register

 

Vill jag spara något riktigt speciellt så lägger jag upp det som Bokmärke i Safari.... eller kopierar in det i standardappen anteckningar, det duger bra för mig tycker jag. Är inte beroende av att fylla på receptet med bilder och annat sånt.

 

Men hade jag behövt det så har jag nog bara gjort det i exv Word, och sen varit noga när jag döpt filen som jag då skulle spara i, typ Dropbox, Good Reader m fl möjligheter.

 

Som i all filhantering så är det ju viktigt att ha en bra struktur när man namnger mappar och filer, det gör det så oändligt mycket lättare att hitta det man letar efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev lite nyfiken och hittade en app Evernote Food, apropå Evernote. Har inte kollat den något närmare men kanske det vore nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Då har jag det perfekta tipset till dig! Appen heter Paprika. Helt underbart perfekt som man vill ha det som matintresserad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Söker också en app, som finns och synkroniserar mellan Mac och iPad.

Har nu alla recept i Yum, som inte finns för iOS och som avvecklats. Hade tidigare prövat YummySoup, som jag inte var nöjd med. Jag tror det var för att den inte klarade måttenheter som vi har (kg, gram, dl).

Evernote för Mac OS har en motsvarande kokbok för iOS som heter Evernote Food. Man kan i en mac läsa det som finns i en iPad men inte ändra från macen.

Bento borde vara det ideala programmet som har flera färdiga receptversioner att hitta om man googlar på Bento recept. MEN det har helt nyligen avvecklats

Söker man i App Store på recepes finner man ett flertal appar varav flera rör mat. Till de mer omskrivna hör dels Paprika, dels MacGourmet. Båda finns för både OS och iOS. MacGourmet kostar för OS 189 kr och ytterligare pengar för iOS. Jag tror det är likadant med Paprika. - Jag tror jag kommer att prova McGourmet, som finns i demoupplaga. (Hoppas någon annan ger ett råd snart innan jag spiller mer tid)

Ett ytterligare alternativ finns i KeeepRecepes. Det är en kokbok online. Man skriver in sina egna recept i den och hittar dem som de vore i ens egna lilla receptsamling samtidigt som man har tillgång till en enormt stor mängd andras recept, och allt ligger i molnet - Det finns också en Yahoo group, som heter Swedish.recipes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tap Forms är ett nytt program, som kan ersätta Bento. Det är omskrivet i två artiklar i MacWorld (nov. 2013). På Tap Forms hemsida finner man att med programmet följer 25 mallar, dock ingen för receptsamling! Finns det någon som (helst snabbt) vill göra upp en mall för en receptsamling? Det skulle vara idealiskt att ha sina recept i en app, där man själv kan modifiera utseende och funktion och där appen som sådan dessutom går att använda för alla möjliga andra typer av register - allt för 189:- kr för iOS versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tap Forms är ett nytt program, som kan ersätta Bento. Det är omskrivet i två artiklar i MacWorld (nov. 2013). På Tap Forms hemsida finner man att med programmet följer 25 mallar, dock ingen för receptsamling! Finns det någon som (helst snabbt) vill göra upp en mall för en receptsamling? Det skulle vara idealiskt att ha sina recept i en app, där man själv kan modifiera utseende och funktion och där appen som sådan dessutom går att använda för alla möjliga andra typer av register - allt för 189:- kr för iOS versionen.

ögnade igenom artikeln lite snabbt, undrar lite hur användbart Tap Forms skulle kunna vara för att organisera bilder med text. Dvs inte ett vanligt bildbibliotek, det har jag Aperture för. Utan ett där man kunde kika på en bild i taget och läsa en liten text till med bildbeskrivning.

Att man kunde organisera bilderna så man lätt hittar dem sen.

 

Det undrar jag, men ska läsa på lite om programmet mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Söker också en app, som finns och synkroniserar mellan Mac och iPad.

Har nu alla recept i Yum, som inte finns för iOS och som avvecklats. Hade tidigare prövat YummySoup, som jag inte var nöjd med. Jag tror det var för att den inte klarade måttenheter som vi har (kg, gram, dl).

Evernote för Mac OS har en motsvarande kokbok för iOS som heter Evernote Food. Man kan i en mac läsa det som finns i en iPad men inte ändra från macen.

Bento borde vara det ideala programmet som har flera färdiga receptversioner att hitta om man googlar på Bento recept. MEN det har helt nyligen avvecklats

Söker man i App Store på recepes finner man ett flertal appar varav flera rör mat. Till de mer omskrivna hör dels Paprika, dels MacGourmet. Båda finns för både OS och iOS. MacGourmet kostar för OS 189 kr och ytterligare pengar för iOS. Jag tror det är likadant med Paprika. - Jag tror jag kommer att prova McGourmet, som finns i demoupplaga. (Hoppas någon annan ger ett råd snart innan jag spiller mer tid)

Ett ytterligare alternativ finns i KeeepRecepes. Det är en kokbok online. Man skriver in sina egna recept i den och hittar dem som de vore i ens egna lilla receptsamling samtidigt som man har tillgång till en enormt stor mängd andras recept, och allt ligger i molnet - Det finns också en Yahoo group, som heter Swedish.recipes.

 

Söker också en app, som finns och synkroniserar mellan Mac och iPad.

Har nu alla recept i Yum, som inte finns för iOS och som avvecklats. Hade tidigare prövat YummySoup, som jag inte var nöjd med. Jag tror det var för att den inte klarade måttenheter som vi har (kg, gram, dl).

Evernote för Mac OS har en motsvarande kokbok för iOS som heter Evernote Food. Man kan i en mac läsa det som finns i en iPad men inte ändra från macen.

Bento borde vara det ideala programmet som har flera färdiga receptversioner att hitta om man googlar på Bento recept. MEN det har helt nyligen avvecklats

Söker man i App Store på recepes finner man ett flertal appar varav flera rör mat. Till de mer omskrivna hör dels Paprika, dels MacGourmet. Båda finns för både OS och iOS. MacGourmet kostar för OS 189 kr och ytterligare pengar för iOS. Jag tror det är likadant med Paprika. - Jag tror jag kommer att prova McGourmet, som finns i demoupplaga. (Hoppas någon annan ger ett råd snart innan jag spiller mer tid)

Ett ytterligare alternativ finns i KeeepRecepes. Det är en kokbok online. Man skriver in sina egna recept i den och hittar dem som de vore i ens egna lilla receptsamling samtidigt som man har tillgång till en enormt stor mängd andras recept, och allt ligger i molnet - Det finns också en Yahoo group, som heter Swedish.recipes.

 

Hej igen!

Om MacGourmet och Paprika

Har provat MacGourmet i demoversion (max 20 recept) senaste version. Tyckte om programmet, lätt att importera från en fil gjord i Yum. Tyckte inte om att "skelettet" var på engelska medan recept jag skrivit själv var på svenska. En mängd kolumner kanske tilltalar nördar, men inte mig. Klarade deciliter och gram. Hade en väldigt fin knapp att klicka på när man ville se ett recept på en iPad i köket och läsa utan att sätta på läsglasögon.

Köpte sedan Paprika för Mac OSX (för ett tyvärr tillfälligt extrapris av 75:- kr) och iOS. Finns på mängder av språk. Klickade hem den och den blev automatiskt på svenska. Mycket enkelt att importera mina Yum-recept. Den har också egen webläsare, med vilken man söker recept och klickar in överföring av hela recept till den egna samlingen. Mycket lätt och enkelt att lära sig och har för mig alla önskade funktioner utom den där sidan för köksbänken. Men i en iPad Aero är den fullt tillräckligt läsbar utan sådana finesser. Inköpslistan är suverän, har man den med sig i affären (iPhone) och klickar av varorna vartefter man lägger dem i korgen får man en lista med redan köpt och en annan lista med ännu inte köpt.

Synkronisering Mac -via molnet- iPad suveränt enkelt och snabbt. Senaste ändring finns på alla ställena.

— Synd att inte fler personer hittat den här tråden och visat sitt intresse! —

Vinnare: Paprika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kör Evernote. Den vanliga. Tillsammans med massor annat än recept. Vilket bök att ha olika appar för olika sorters information.Taggar recepten bara, hur smidigt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Evernote. Den vanliga. Tillsammans med massor annat än recept. Vilket bök att ha olika appar för olika sorters information.Taggar recepten bara, hur smidigt som helst.

japp, även min slutsats.

 

Där samlar man allt som man vill spara och inte har någon given förutbestämd plats.

 

Väldigt bra app, saknar någon funktion i den dock, men det kanske kommer så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kommentar till valet mellan Paprika och Macgourmet. Gillar man att spara ner recept från svenska receptsajter är Paprika det klart bästa valet eftersom den stödjer några av de större medan Macgourmet inte stödjer några svenskspråkiga sajter. Men jag är lite skeptisk till exportfunktionerna. De brukar ju ofta vara rätt dåliga på iOS-appar men i Paprikas fall är det illa även för macprogrammet medan det lite dyrare Macgourmet exporterar till flera format.

 

 

För övrigt har jag två hyllmeter kokböcker i köket och behöver av den anledningen inget receptprogram. Tycker för övrigt att Kokaihop.se har en egen app som är rätt bra och den funkar också offline.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
martin.zade

En kommentar till valet mellan Paprika och Macgourmet. Gillar man att spara ner recept från svenska receptsajter är Paprika det klart bästa valet eftersom den stödjer några av de större medan Macgourmet inte stödjer några svenskspråkiga sajter. Men jag är lite skeptisk till exportfunktionerna. De brukar ju ofta vara rätt dåliga på iOS-appar men i Paprikas fall är det illa även för macprogrammet medan det lite dyrare Macgourmet exporterar till flera format.

 

 

För övrigt har jag två hyllmeter kokböcker i köket och behöver av den anledningen inget receptprogram. Tycker för övrigt att Kokaihop.se har en egen app som är rätt bra och den funkar också offline.

 

 

Nu har det gått tre år sedan jag startade den här länken med frågan: Vilket app skall man välja för sin egna receptsamling (typ kokbok).

Vi (min fru och jag) har nu använt PAPRIKA under väldigt lång tid och är helt tillfreds med den. Rekommenderar den varmt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...