Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vikken laserskrivare???


Semmelman

Rekommendera Poster

På en av pocahontas bjuden länk till Netonnet hittade jag två laserskrivare som jag faktiskt funderade på, nu undrar jag om nån här har en aning el känsla för vilken som kan vara bäst, i tex pålitlighet och kvalitet etc, el vad ni vill…

 

Brother HL1430

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=51235

 

Samsung ML-1710

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=56644

 

Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore du och hade pengar till det så skulle jag lägga till 1500-2000 och köpa en färglaser istället :)

 

Annars skulle jag ta den dyrare. 200 spänn är inte så mycket, och då får du en mindre skrivare, med dubbelt så mycket minne, den är snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brother är ju kanske inte dåliga, men jag hade nog satsat på Samsung.

Det står ju att det är svensk manual, och det är ju viktigt. Är större minne i också...8MB

 

Men vilken som är bäst har jag inte en susning om.... :P

Men himla billigt var det, blev faktiskt sugen... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EXTREMT OT

 

Men himla billigt var det, blev faktiskt sugen... :lol:

Du är ju fan pryltokigare än mig du :lol:

C-Pen och laserskrivare, vad kommer näst? Ny stol? :D Microsoft Stool :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, färglaser vore ju häftigt men det blir häftigt dyrt med alla toners oxå.

Vill bara ha en skrivare med bra utskriftskvalitet, jag är så himla trött på alla bläckstråleskrivare som kleggar igen om man inte använder den på några veckor, sen blir den aldrig bra igen, på min senaste dessutom så när papperet fastnade så ville den sen bara skriva ut en liten fyrkant av papperet, efter lite våld så funkar den, men med senaste billighetsbläckpatron så får jag lila texter…

Sugen på Samsungen, den är lite snygg oxå…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en av pocahontas bjuden länk till Netonnet hittade jag två laserskrivare som jag faktiskt funderade på, nu undrar jag om nån här har en aning el känsla för vilken som kan vara bäst, i tex pålitlighet och kvalitet etc, el vad ni vill…

 

Brother HL1430

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=51235

 

Samsung ML-1710

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=56644

 

Vad säger ni?

Du har tur...jag håller precis på och skriver ut några pdf-filer på min samsung ML-1710. Jag klockade lite tider åt dig ifall du tycker utskriftshastighet är viktigt. :)

 

Pdf-fil, tre sidor från en ouppvärmd skrivare: 56 sekunder. (det tog ca 30 sekunder innan skrivaren hade värmt upp)

Pdf-fil, tre sidor från en nu uppvärmd skrivare: En minut och fjorton sekunder.(!!??)

Pdf-fil, fyra sidor: En minut och 55 sekunder. (Det tredje pappret kom ut efter ca 1:32)

Pdf-fil, tre sidor: En minut och 20 sekunder.

 

Samtliga tider är tagna från det att jag tryckte på print tills det sista pappret hade kommit ut. Alla sidor är väldigt lika i utformning.

 

Jag tycker att man får bra utskrifter, iaf text. MEN jag har ju bara min gamla bläckstråleskrivare (epson c60) att jämföra med. Brotherskrivaren har fått ganska bra recensioner medan samsung har fått "medelbetyg". Utseendemässigt är samsung obetydligt snyggare.

 

Om jag vore du skulle jag köpa brother för att...

-den kan inte vara långsammare...(jag tippar på att det är macstödet som spökar)

-den är billigare (jag skulle tippa på att en ny toner också är billigare)

-förmodligen får du minst lika bra utskrifter.

-alla funktioner på samsung fungerar inte med mac (vet inte hur det är med brother dock)

 

Ett tillägg: Saker som talar för samsung:

-enkel att installera

-den har aldrig krånglat (jag har skrivit ut kanske 600-700 sidor under året)

 

Betyg 3/5 :polis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack JvA! I o f s är tiderna inte viktiga för mig, men allt annat! Men däremot lämnar din recension en i ett varken-eller-läge. :lol:

Men t ex vilken funktion funkar inte på maccen? Det enda funktionen jag vill skall funka är att den skriver ut det man vill… Att den inte kan joddla är jag bara tacksam för. :D

 

Funderad iofs oxå på den billigaste HP-skrivaren… Men samsung läste jag en ganska bra recension om…

 

Har du nåt allmänt kvalitetsintryck så här långt du har använt den, vilken känsla får du för den?

 

 

Edit: "den har aldrig krånglat (jag har skrivit ut kanske 600-700 sidor under året)

"

– Detta låter bra!!! Det är sånt här som är viktigt! :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan t.ex. inte skriva ut affischer, dvs dela upp en bild på mer än en a4-sida. Kanske inte årets viktigaste funktion på en svartvit laserskrivare... :vissla: Däremot saknas tydligen tonersparläget. Att skriva ut text i sämre kvalitet och på så sätt spara toner känns som en ganska bra funktion.

 

Den billigaste hp-skrivaren har inte pappersfack väl? Det tycker jag är bra med samsung att man kan trycka in en pappersbunt i skrivaren utan att de sticker ut nånstans. (och samlar damm)

 

Smäckighetsfaktorn är medel. Det ovan nämnda pappersfacket är nog det som känns mest smäckigt, men i övrigt håller den ihop helt okej. Dessutom fungerar det utan problem med airport express vilket är en klar fördel om man vill stuva undan skrivaren nånstans där den inte syns.

 

Jag tror att det var pcföralla som testade billiga laserskrivare för ett tag sen. De gav brother en nia i betyg och samsung en sexa. (med risk för att jag minns fel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det var pcföralla som testade billiga laserskrivare för ett tag sen. De gav brother en nia i betyg och samsung en sexa. (med risk för att jag minns fel)

Och ändå köpte du den här!? :lol:

Varför gick du emot testet? (kanske för testet kom efter du hade köpt den förståss…)

 

Pappersfack är ju bra som du skriver, mina papper blir oxå dammiga…

 

Brother en nia… hmm… nu vet jag inte längre… såg att samsungens toner räckte till 3000, det var ju bra jämförelsevis.

 

Tack för hjälpen och tiden du la ner på det här. :tummeupp: :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde mellan några lasermodeller när jag skulle köpa, bla samsung och brother. Testet kom ett halvår senare så det hade jag inte så mycket hjälp av dessvärre. Jag chansade helt enkelt när jag köpte (man kan ju inte vänta för länge innan man köper, då hinner det ju komma nya modeller... :rolleyes: ) och så här i efterhand är jag trots allt ganska nöjd, även om jag med den kunskap jag har nu skulle köpa brother istället.

 

Hoppas att jag inte har orsakat dig nån beslutsångest nu bara.:vissla:

Lycka till... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, joo… det väger ganska jämnt nu…

Men jag får nog inte tumme ur förrän efter jul, så det är lite kvar att tänka!

 

…Alltså Brother, min tjej har en symaskin som är en Brother, det är väl dens största nackdel…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutar åt en Samsung… men HP har ju en för 1800:- med 1200x1200 upplösning, de har ju gjort lasrar länge så det måste vara ett bra köp eller? Nån som har HP här? På skolan har dom en äldre HP men den trasslar ofta med papperet…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen rekommenderar jag INTE Samsung skrivare.

Uselt Mac stöd. Och taskig support.

 

Har haft stora problem med en annan modell som hade OS X stöd.

De drivarna som följde med fungerade inte.

 

Ingen av drivarna hos Samsung lirade.

Hade också en lång konversation med Samsungs support innan de gav upp och sa att de inte supportar Mac OS X.

 

Ett par veckor senare dök en ny drivare upp på Samsungs hemsida, och då funkade den.

 

Kolla hellre in en Brother med Rendez Vous, eller Zero-Conf, stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kolla först hur mycket tonern kostar och hur många sidor innnan byte

 

Har haft en del Skrivare av olika märken personligen

 

Undviker jag Lexmark/HP/Samsung för dessa har dålig support

 

och Dyra bläckpatroner/Toners till sina skrivare OBS! Varning

 

för HPs frammatning av papper efter ett antal lägger HPs av

 

Jag köper nu bara Cannon/Epson Skrivare

 

Dessa har om det står MAC/PC Riktig Suport

 

Bättre med en skrivare änn tio som ej FUNGERAR efter ett tag

 

Lycka till WinMac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har inte ens övervägt Canon el Epson, trodde de inte hade ngn historia inom skrivartillverkning, får tänka om då och kolla in dom oxå… :tummeupp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He, jag menar historia som laserskrivartillverkare alltså… men nu börjar jag luta åt symaskinstillverkaren, 1300kr inklusive moms på netonnet är ju vrålbilligt, håller den fem år får man vara glad… å den hade ju fått fina recensioner… tror jag, skall kolla lite… Fast jag var ett tag sugen på en HP nånting som inte hade fläkt - tyst - å det är ju bra…

Faen vad svårt det här var… alldeles för många märken…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He, jag menar historia som laserskrivartillverkare alltså… men nu börjar jag luta åt symaskinstillverkaren, 1300kr inklusive moms på netonnet är ju vrålbilligt, håller den fem år får man vara glad… å den hade ju fått fina recensioner… tror jag, skall kolla lite… Fast jag var ett tag sugen på en HP nånting som inte hade fläkt - tyst - å det är ju bra…

Faen vad svårt det här var… alldeles för många märken…

 

Kolla in Smartsons sammanställning av tester. Alla skrivare har fått bra betyg och alla kostar ca 1400kr. Samsung verkar vara den äldsta av dem.

 

Samsung ML-1710

1390:- på NetonNet

HP 1010

1299:- på JME data

Brother HL1430

1390:- på NetonNet

 

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in Smartsons sammanställning av tester. Alla skrivare har fått bra betyg och alla kostar ca 1400kr. Samsung verkar vara den äldsta av dem.

 

Samsung ML-1710

1390:- på NetonNet

HP 1010

1299:- på JME data

Brother HL1430

1390:- på NetonNet

 

 

/Stefan

Hihi, precis vad jag gjorde! Men det tråkiga är att 1010 inte funkartill mac, men jag funderar på den lite dyrare 1015 el gå upp ett snäpp till 1160 el ännu ett högre… läste nånstans att HP betraktades som kvalitet att hålla länge, undrar om de är värda det epitetet?

 

Brotherns har lite lite minne, men de har en HL-2040 med 8MB minne som är liten och snygg, men jag hittar ingen som säljer den…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det tråkiga är att 1010 inte funkartill mac,

Det visste jag inte! Förutsatte att den funkade faktiskt! :( Det står så i broshyren i alla fall. Den senaste drivaren ska visst vara från september 2004. Den var nämligen jag sugen på. Verkar vara bra pris på den nu. En tusing plus moms på Dustin tex, eller på JME Data. Till och med handlaren på gatan tar 1400:-

Men 1015 funkar? Då kan man iofs koppla upp den på nätet och så får man lite mer minne och upplösning på köpet.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visste jag inte! Förutsatte att den funkade faktiskt!  :(  Det står så i broshyren i alla fall. Den senaste drivaren ska visst vara från september 2004. Den var nämligen jag sugen på. Verkar vara bra pris på den nu. En tusing plus moms på Dustin tex, eller på JME Data. Till och med handlaren på gatan tar 1400:-

Men 1015 funkar? Då kan man iofs koppla upp den på nätet och så får man lite mer minne och upplösning på köpet.

 

/Stefan

Du vet du ska inte lita på mig. :D Nej, det verkar vara olika var man läser om den… Vad är det för broschyr du läst det i? Kanske det finns en drivrutin så den funkar efter allt… På www.inwarehouse.se listar dom den inte under macportalen. På svenska HP hemsida sägs den inte vara mackompatibel. Hoppas nån tittar in här som har verkligen testat den på en mac.

 

Koppla upp på nätet och få mer minne å upplösning, menar du att man kan låna lite av datorn el av deras websajt el vadå? Detta är nåt nytt för mig…

 

 

Brothernskrivaren 2040 som inte fanns verkar vara helt splitterny modell, om den gamla var så bra med 4MB måste ju denna vara ännu bättre med 8MB om de inte försämrar sina grejer…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet du ska inte lita på mig. :D  Nej, det verkar vara olika var man läser om den… Vad är det för broschyr du läst det i? Kanske det finns en drivrutin så den funkar efter allt… På svenska HP hemsida sägs den inte vara mackompatibel. Hoppas nån tittar in här som har verkligen testat den på en mac.

 

Koppla upp på nätet och få mer minne å upplösning, menar du att man kan låna lite av datorn el av deras websajt el vadå? Detta är nåt nytt för mig…

 

Nej, jag menar att HP 1015 har nätverksanslutning också i stället för bara anslutning direkt till datorn med USB som 1010 och att den har en utskriftsupplösning på 1200dpi istället för 600 som 1010 och att den har 16MB minne istället för 8 som 1010.

 

Jag hämtade mina uppgifter från HPs hemsida. Men där ser jag nu att de har skrivit att HP1010 och 1012 inte är macintosh kompatibla. Men tittar man i broshyren står det inget om det utan snarare tvärt om. Dvs att det fungerar med Mac och OS X.

Drivarna pekar på att det fungerar också, se HÄR.

 

Man vet inte riktigt vad man ska tro. Man får kanske fråga HP eller någon som verkligen har lyckats kör en 1010 i verkligheten.

Men sedan finns det ju fortfarande de andra märkena. Det var bara det att jag personligen var ganska intresserad av HPn då den är ganska "snygg" o smutt.

Men går man in på Dustins hemsida och letar sig fram till A4 laserskrivare och sorterar på lägsta pris får man fram en hel drös med tänkbara billiga kandidater - Canon, Epson, Lexmark, Samsung, Brother, Hp, Oki osv. Sedan kan man ju tex kolla på Smartsons hemsida för att se om produkten är testad.

Men nu kanske jag strula till det ännu mer för dig... :huh:

 

Nej nu jäklar måste jag gå och löda lite kablar..

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HPn då den är ganska "snygg" o smutt.

– Jo, det tycker jag oxå!

Man vet inte riktigt vad man ska tro. Man får kanske fråga HP eller någon som verkligen har lyckats kör en 1010 i verkligheten.

– Mysteriet tätnar!

Men nu kanske jag strula till det ännu mer för dig... 

 

Nej nu jäklar måste jag gå och löda lite kablar..

– Ja, typiskt dig att dra när det hettar till lite och lämna mig här i beslutsvåndorna… :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, ser att du bor i Norrköping! Där köpte jag min första mac. Åker ner dit ibland, de har så jäkla goda semlor på Lindahls el vad det heter, jag dristar mig t o m att svära lite för så goda är dom! :tummeupp: …Men vet du om det finns ngn bra dataaffär som har en del såna här saker plus lite för mac el är Peking helt torrlagt på allt som heter mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, ser att du bor i Norrköping! Där köpte jag min första mac. Åker ner dit ibland, de har så jäkla goda semlor på Lindahls el vad det heter, jag dristar mig t o m att svära lite för så goda är dom! :tummeupp: …Men vet du om det finns ngn bra dataaffär som har en del såna här saker plus lite för mac el är Peking helt torrlagt på allt som heter mac?

Visst serru! Här köpte jag också min första Mac för 2 1/2 år sedan hos Dataservice på Lindövägen, när jag beslöt att Amigans tid var inne. Men det är nog i princip allt som finns av Mac närvaro här. Dataservice är ju inte inriktade mot privatpersoner i heller, även om de gladeligen säljer till oss, så man snubblar ju inte över exponeringen precis.

Däremot ser jag fram emot att Macoteket ska öppna i Linköping mycket snart. Det blir så mycket roligare när man kan klämma på prylarna.

Det finns dock några PC affärer, bla annat Alina Systems på Kungsgatan som har HP och Office inne i stan och så någon butik vid östra promenaden.

Jag är inte tokbevandrad i Norrköping då jag bara har bott i Östergötland i 6 år.

 

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Dataservice kände jag inte till, Alina skall jag hålla korpluggarna öppna efter, tror jag vet vilken affär du menar, vet du ifall de har normala priser el är dyra?

 

Du har väl smakat semlorna va? Va? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...