Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bootbar Lion på USB minne


jkimmegren

Rekommendera Poster

Jag vill göra en clean install på min MBA. Har ett usb minne men vet inte hur jag kan få den bootbar. Och hur kan formaterar man hårddisken så man får den helt clean?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Så här

 

Jag gjorde så och upptäckte att i Skivverktyg där kunde man inte formatera med nollor. Vet inte hur du ska göra, men jag hade en installation på en extern disk och formaterade därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt instruktionerna på länken ni gav mig men man måste ju fortfarande gå in i Os-et för och installera därifrån..:( Då blir det ju inte cleant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt instruktionerna på länken ni gav mig men man måste ju fortfarande gå in i Os-et för och installera därifrån..:( Då blir det ju inte cleant?

Du måste fixa USB-minnet, ja. Efter det kan du blåsa rent skiten(Se till att ha backup på viktiga saker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste fixa USB-minnet, ja. Efter det kan du blåsa rent skiten(Se till att ha backup på viktiga saker).

 

Men hur blåser jag rent skiten? det är det som e problemet..:(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Hej

Du har fått tips på hur du gör ett usb-minne bootbart.

För att "blåsa" HD, dvs formatera och installera kan du göra så här:

1. Stäng av din dator

2. Sätt i ditt usb-minne med Lion

3. Vid något tillfälle under installationen visas Skivverktyg i menyn

4. Starta då Skivverktyg och radera den interna hårddisken du ska ha systemet på

5. Efter att du raderat HD så fortsätter du med installationen av Mac OS X, Lion

 

Detta är ett antagande hur det borde fungera. Så har man gjort under lång tid o jag tror inte Apple ändrat allt för mycket. Det borde i alla fall inte vara långt från sanningen.

 

 

Om du ska installera Snow Leopard har du redan ett medföljande bootbart usb-minne med OS X och då kan du följa min guide helt.

 

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur blåser jag rent skiten? det är det som e problemet..:(

Så du har fixat USB-minnet?

Starta från USB-minnet, håll ned ALT vid start.

Efter den kommit igång så öppnar du skivverktyg och partitionerar din hårddisk.

Mac OS Extended(journalförd), samt en GUID partitionstabell (Finns under alternativ).

Sedan kör du installationen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...