Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Moms vid köp via Mac App Store?


appe

Rekommendera Poster

Har ännu en gång försökt googla fram vad som gäller för företagare vid köp av program via Apples online affärer (itunes och mac app store). Frågan blir högaktuell i dag då Lion släpps och bara kommer att gå att köpa online.

 

Vad jag förstår köper man från Luxenburg, men Apple redovisar inte momsen på sina kvitton och därför kan man inte ens försöka processa för att få tillbaka den moms man betalar till Luxenburgska staten.

 

OK, ingen astronomisk summa för just Lion, man kan nöja sig med att dra av hela summan som en kostnad, men det stör mig att det inte finns en smidig lösning på detta.

 

 

Så, någon företagare på forumet som kan upplysa mig om hur det ser ut i dag, och om det finns en möjlighet att få tillbaka momsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moms är redan inräknat i priserna.

Du får tillbaka momsen i din vanliga momsredovisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moms är redan inräknat i priserna.

Du får tillbaka momsen i din vanliga momsredovisning.

 

Tack för svar! Men, hur ska jag kunna redovisa momsen om jag inte har ett momskvitto? Som sagt så är momsen som är pålagd Luxenburg-moms, och vad jag förstår så redovisas inte ens den i kvittona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att du personligen köper den och sen tar ut pengarna av firman. Då kan du ju redovisa momsen på kvittot du skriver till firman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna för köp inom EU gäller. Du lägger på och redovisar svensk moms 25 procent ovanpå priset. Du bokför det som "Inköp av tjänst inom EU" då nedladdade mjukvaror räknas som inköp av tjänst hos Skatteverket.

 

Exempelvis så här...

 

4535 Inköp av tjänster annat EU land, Debet: xxx kr.

1920 Bankkonto, Kredit: xxx kr.

2617 Utgående moms omvänd skatteskyldighet, Kredit: 25% på xxx kr.

2645 Ingående moms utlandet, Debet: 25% på xxx kr.

 

(detta gäller vid bokföring enligt kontantmetoden, om man använder fakturametoden så får man boka mot leverantörsskulder när man betalar med sitt kort och sedan boka bort det på datumet när det registreras hos banken vilket brukar vara tre dagar efteråt).

 

Dock finns ett allvarligare problem och det är att Mac App Store idag inte är för företag. Det står i användaravtalet för butiken att den riktar sig mot konsumenter, så som företagare får man inte handla där.

 

Apple har sagt att de kommer att lansera en lösning där man går till sin Apple Premium Reseller och köper mot faktura (med momsredovisning på). Där får man en särskild kod som man sedan använder på Mac App Store för att ladda hem programmet. Detta gäller även vid volyminköp, dvs för att köpa flera licenser av ett program till företaget och till specialerbjudande (exempelvis storföretag som vill ha 50 licenser eller liknande).

 

Information om allt detta kommer säkerligen att lanseras när Lion finns till försäljning och senast jag tittade så fanns det inte ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att du personligen köper den och sen tar ut pengarna av firman. Då kan du ju redovisa momsen på kvittot du skriver till firman.

Fast eftersom privatpersoner inte är momsskyldiga så kan de väl inte sälja med moms? Och då kan företaget som köper inte heller dra av momsen?

 

Det enda en privatperson gör i momskedjan är att vara den sista stackare som får betala momsen. Alla andra dessförinnan förmedlar ju bara momspengarna åt staten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt men företag är momspliktiga. Alltså säljer en privatperson en vara till ett företag och skriver ett kvitto på köpeskillingen med uträknad moms. Företaget redovisar inköpet i bokföringen. Fungerar alldeles utmärkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså säljer en privatperson en vara till ett företag

 

Problemet är att nedladdad mjukvara räknas som tjänst och inte som en vara.

I det här fallet skulle privatpersonen vara förmedlare av en annans tjänst.

Ett till problem är att köp via App Store inte är överförbara, dvs person A kan inte sälja sina köp till person eller företag B, köpen är låsta till första köparen. Det finns ingen möjlighet till "begagnad" förmedling av dessa tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt men företag är momspliktiga. Alltså säljer en privatperson en vara till ett företag och skriver ett kvitto på köpeskillingen med uträknad moms. Företaget redovisar inköpet i bokföringen. Fungerar alldeles utmärkt :)

 

Fungerar kanske det gör i men det är olagligt. Du kan inte betala moms till en privatperson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar kanske det gör i men det är olagligt. Du kan inte betala moms till en privatperson.

 

Vilket är sant. Privatpersoner säljer till företag utan moms eftersom privatpersoner inte är momspliktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna för köp inom EU gäller. Du lägger på och redovisar svensk moms 25 procent ovanpå priset. Du bokför det som "Inköp av tjänst inom EU" då nedladdade mjukvaror räknas som inköp av tjänst hos Skatteverket.

 

Exempelvis så här...

 

4535 Inköp av tjänster annat EU land, Debet: xxx kr.

1920 Bankkonto, Kredit: xxx kr.

2617 Utgående moms omvänd skatteskyldighet, Kredit: 25% på xxx kr.

2645 Ingående moms utlandet, Debet: 25% på xxx kr.

 

(detta gäller vid bokföring enligt kontantmetoden, om man använder fakturametoden så får man boka mot leverantörsskulder när man betalar med sitt kort och sedan boka bort det på datumet när det registreras hos banken vilket brukar vara tre dagar efteråt).

 

Dock finns ett allvarligare problem och det är att Mac App Store idag inte är för företag. Det står i användaravtalet för butiken att den riktar sig mot konsumenter, så som företagare får man inte handla där.

 

Apple har sagt att de kommer att lansera en lösning där man går till sin Apple Premium Reseller och köper mot faktura (med momsredovisning på). Där får man en särskild kod som man sedan använder på Mac App Store för att ladda hem programmet. Detta gäller även vid volyminköp, dvs för att köpa flera licenser av ett program till företaget och till specialerbjudande (exempelvis storföretag som vill ha 50 licenser eller liknande).

 

Information om allt detta kommer säkerligen att lanseras när Lion finns till försäljning och senast jag tittade så fanns det inte ute...

 

Tack för bra svar!

 

Jo att man redovisar så för köp i utlandet hade jag sett. Men vid köp från EU som företagare ska man kunna slippa betala momsen, alternativt få tillbaka den senare via säljlandets skattemyndighet. Dock omöjligt vad jag förstått med Apples kvitton. Spännande att se om det kommer en lösning. Nu gäller det ju bara 15% på ett par hundralappar, så inga problem att betala momsen och ta hela summan som kostnad, men för de som behöver dyrare program eller många licenser ser jag stora problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt men företag är momspliktiga. Alltså säljer en privatperson en vara till ett företag och skriver ett kvitto på köpeskillingen med uträknad moms. Företaget redovisar inköpet i bokföringen. Fungerar alldeles utmärkt :)

Funkar ja, men jag tror inte det är "lagligt". :borstatanderna:

 

hittade exempelvis denna sida:

 

http://www.tks.nu/starta-eget/25-skatter/moms.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dock finns ett allvarligare problem och det är att Mac App Store idag inte är för företag. Det står i användaravtalet för butiken att den riktar sig mot konsumenter, så som företagare får man inte handla där.

 

Hur kan man då marknadsföra en produkt på detta sätt?

http://www.apple.com/finalcutpro/pro-features/

"Final Cut Pro. Built from the ground up for pro video editors"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du är proffs betyder inte att du driver företag?

 

Nej, men att du gör det det handlar om i ditt yrke. Så någon driver ett företag i bakgrunden, så någon behöver ett ordentligt kvitto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men att du gör det det handlar om i ditt yrke. Så någon driver ett företag i bakgrunden, så någon behöver ett ordentligt kvitto.

Jo, men frågan var om det var ok att marknadsföra ett program med attributet "pro" i Mac Appstore, som bara riktar sig till privatpersoner.

 

Inget fel i sig tycker jag, det är många privatpersoner som köper program i proffsklassen. "Pro" är i detta fall bara ett ordval, som syftar till att attrahera en viss målgrupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig formulering av mig, hur köper ett proffs Final Cut Pro X som endast säljs via App store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknadsföring av produkter som "Pro" har en tendens att öka konsumenternas intresse för det. Säljs många digitalkameror riktade till proffs som är väldigt eftertraktade av konsumenter, exempelvis. (så att de kan känna sig som proffs när de bär omkring på dem haha).

 

Idag säljer Apple mjukvaror både via App Store och via egna butiker (i box), och de har samma namn och marknadsföringstext. Skillnaden är att konsumenterna köper via App Store och företagen köper samma program i butiken.

 

Nu har Apple redan sagt att de jobbar för företagslösningar via App Store, som när de för några veckor sedan sa att de jobbar för en lösning för fleranvändarlicenser till företag.

Men just nu så är App Store fortfarande en internet-affär riktad till konsumenter och inte till företag, bl a för att de inte levererar några momskvitton och kan inte sälja utan moms till svenska företag fast de säljer från Luxemburg.

 

Tills detta är löst så får man som företagare vänta med att handla på Mac App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig formulering av mig, hur köper ett proffs Final Cut Pro X som endast säljs via App store?

 

Just proffsen har kritiserat Final Cut Pro X för att det har blivit för konsumentinriktad med flera funktioner borttagna som proffsen behöver, så proffsen använder fortfarande den äldre versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig formulering av mig, hur köper ett proffs Final Cut Pro X som endast säljs via App store?

Om den bara säljs via App store så blir det svårt. Skulle tro att det inom kort kommer en Appstore-lösning även för företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag har samma fundering, har jag uppfattat det rätt att man inte kan dra av ett programinköp, exempelvis Final Cut X från AppStore på firman?

 

Jag had just ställt denna fråga till AppStore suport och hoppas på svar snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte företagskonton på appstore? Jag vet att det finns möjligheter att köpa programvara i bulk genom appstore för tex företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett mycket trevligt svar från App Store support (Luxembourg), dessutom ett nytt kvitto inklusive moms på en App jag nyligen köpte. Så det går naturligtvis bra att ordna ett passande kvitto för avdrag i företag. Men, man tycker att det borde vara lite enklare. Men, tydligen måste man alltid be om att få ett sådan kvitto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Jag har samma fundering, har jag uppfattat det rätt att man inte kan dra av ett programinköp, exempelvis Final Cut X från AppStore på firman?

 

Jag had just ställt denna fråga till AppStore suport och hoppas på svar snart.

 

 

Hej alla!

 

Något som vet om något har hänt i denna fråga, samt för itunes store? Tycker mig ha läst att lösningar var på gång för småföretagare, men ej sett hur det blev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hopp... fortfarande inget nytt för småföretag och moms på applikationer på app store?

 

 

Blir småpengar att skita i att dra av moms på det jag täntke köpa förstås, men bokföringen blir så ful...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...