Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min G5:a har seg grafik


crippo

Rekommendera Poster

jag har en power mac g5 med 8gb ram och grafikkort radeon 9600, vart kan man hitta drivrutiner som fungerar? vet inte om det är grafikkortet eller är det att jag inte har drivrutiner till den för när jag är inne på hemsidor och ska skrolla så laggar det? samma gäller när jag tex kollar på en video på youtube som är 720p eller 1080p så laggar det?

är ny när det gäller mac, har försökt hitta på ATIs hemsida men det verkar inte funka..

 

tacksam för svar.. mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner tillhandahålls inte av ATI utan detta gör Apple själva. När du gör en installation av systemet så installeras de rätta drivrutinerna.

 

Du har ju gammal PPC processor och jag undrar hur väl den kan hantera 720p/1080p... Där får någon annan fylla i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det intressanta är att jag köpte den av en kille och han va ingen mac fan och han sa att han hade fått den från något företag som höll på med reklam och att grafikkortet var riktigt bra? han hade uppdaterat allt sa han men jag tror att drivrutinerna inte finns. för jag vet själv när det gäller windwos då när man inte har drivrutiner då blir det såhär segt som det är nu..

 

tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag har leopard elelr vad det är men det är 10.5.8, har försökt uppdatera till nyare men kommer inte upp någon ny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en power mac g5 med 8gb ram och grafikkort radeon 9600, vart kan man hitta drivrutiner som fungerar? vet inte om det är grafikkortet eller är det att jag inte har drivrutiner till den för när jag är inne på hemsidor och ska skrolla så laggar det? samma gäller när jag tex kollar på en video på youtube som är 720p eller 1080p så laggar det?

är ny när det gäller mac, har försökt hitta på ATIs hemsida men det verkar inte funka..

 

tacksam för svar.. mvh

9600 var hyfsat 2003....... men det borde inte ge problem vid scrollning. Min G4 med 9000 scrollade fint utan problem.....

...

Är OS X nyinstallerat? Finns det mer än 20 GB kvar på hårddisken? Har du kollat i Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll så du inte har någon process som låser upp processorn eller något som blockerar RAM-minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte några drivrutiner var installerade skulle du inte få en bild. :)

Mac OS X sköter det där självt. Så felet är något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9600 var hyfsat 2003....... men det borde inte ge problem vid scrollning. Min G4 med 9000 scrollade fint utan problem.....

...

Är OS X nyinstallerat? Finns det mer än 20 GB kvar på hårddisken? Har du kollat i Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll så du inte har någon process som låser upp processorn eller något som blockerar RAM-minnet?

 

Jag har 400gb kvar. Han jag köpte den ifrån sa att den var "nyrensad" vet inte om han hade tagit bort filer eller om han hade instalerat om det. Hur vet jag om något blockerar RAM-minnet eller processorn?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag lämnade Leopard, men jag har för mig att det gick till 10.5.9. Jag kan ha fel, så att 10.5.8 var den sista.

 

10.5.8 är senaste (och förmodligen sista) versionen av Leopard.

 

Jag tycker att det låter som ett förskräckligt gammalt grafikkort... Vad jag kan se på nätet, så är det just runt 2003 som det kom, precis som Axelman skrev. Det är alltså ett åtta år gammalt grafikkort. Två år innan Youtube ens startade och långt innan HD-video började bli allmängods.

 

Nu påstår Axelman att det flyter bra på hans dator med ungefär samma specar (typ?), så jag kan förstås ha fel om att grafikkortet inte klarar det.

 

Jag hade blåst ut datorn för säkerhets skull, eftersom Du inte vet vad han menar med "nyrensad". Alltid skönare att börja om med ett nyinstallerat operativsystem. Sedan hade jag testat olika webbläsare, för det kan skilja sig. Och så kollat om det blir någon skillnad mellan att använda Youtube i Flash respektive HTML5.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Powermac G5 är en gammal dator med teknik som debuterade 2004. De orkar rätt och slätt inte med en hel del webbsidor. Online-video och fultankade filmer i HD-upplösning kan man ofta glömma helt.

 

Grafikkortets betydelse för allmän prestanda överdrivs väldigt ofta och här är det processorn som inte orkar med. Som exempel är en gammal Mac Mini eller Macbook med Core 2 Duo-processer betydligt behagligare surfdator trots att det integrerade grafikkortet är klenare än de 9600 som sitter i en del G5:or.

 

Jag satt på min G5:a med 2x2 GHz och Radeon 9800-kort fram till förra året innan jag tröttande. Webbsidor med mycket animerade delar i Flash, eller gif:ar laddar typiskt mellan 5 till 10 ggr snabbare på min MBP med Core 2 Duo.

 

Det enda uppgifter G5:orna fortfarande har en viskning är vid tunga beräkningsuppgifter som att öppna RAW-filer eller koda video. Där är de fortfarande snabbare än dagens Macbook Air men hopplöst segare än övriga Macar. Macbook Air är för övrigt överlägset snabbare som surfdator jämfört med G5:orna. Jag hade en 13-tums Air en längre period och ofta var det så att när G5:n segade med att ladda en sida kunde jag lyfta fram MBA:n, väcka den ur vila, knacka in adressen och ända ladda klart webbsidan före G5:n. Plus att Air:en orkade skrolla sidan utan att skicka fram en badboll. :)

 

Tyvärr, din dator är helt enkelt på väg att förpassas till veteranklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 400gb kvar. Han jag köpte den ifrån sa att den var "nyrensad" vet inte om han hade tagit bort filer eller om han hade instalerat om det. Hur vet jag om något blockerar RAM-minnet eller processorn?

 

MVH

Lita ALDRIG på förre ägaren om han nu inte heter Tomas Ytterberg eller liknande.... De kan ha gjort fel, inget alls eller slikt så att du har en dålig installation som bidrar till att det går dåligt.

...

Genom att öppna Aktivitetskontrollen som jag tidigare skrev och kolla hur det ser ut. Bifogar två bilder som visar detta. Den bilden som handlar om processor har en graf som visar belastningen. Står det på max hela tiden kommer det att lagga för det finns inget mer att sätta in: KOlla då i tabellen vad som drar processorkraft. Den andra bilden visar RAM-minne. Är alla 8 GB utnyttjade så kolla varför, vilket program som drar minne. Uppgiften Sidor ut talar om om RAM-minnet inte räcker till. Är den på MB är det inga problem. Är den på GB räcker inte RAM och är en anledning till lagg.

...

Formattera/Radera hårddisken och gör en ren installation så har du chansen att det går bäst. GAmmalt är alltid gammalt och kan bidra till probelm.

...

Så nu har du lite att pyssla med.

post-363-076401900 1311146045_thumb.png

post-363-039488100 1311146055_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen närjag skrev att min gamla G4 scrollade utan problem så gällde det inte flashgödlsade sidor utan vanliga sidor med vanlig surf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Power Macs är helt enkelt inte snabba maskiner idag.

 

Macbook Air är flera gånger snabbare en top end G5'a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...