Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Defekta RAM-minnen ställer till problem


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

De flesta av oss som varit med länge i Mac-världen vet att en av de vanligaste orsakerna till Kernel Panic kan vara defekt RAM-minne

Det innebär att det dras ner en rullgardin över skärmen, med text på olika språk som uppmanar till omstart.

 

 

MacFixits skribent Topher Kessler har skrivet ner hur du kan Felsöka RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

MacFixit har idag en ny artikel som handlar om RAM-minnen.

 

Kör Apple Hardware Test omedelbart efter att du installerat mer RAM

 

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57396211-263/immediately-test-your-macs-ram-upgrade/?tag=txt;title

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
Gäst baconatte

Min hustrus macbook har plötsligt blivit väldigt långsam. Facebook tar t ex fem minuter för att logga ut. Kollade " om den här datorn" och det visade sig att minnet bara visade 1 GB. Om jag inte minns fel så bör väl minnet på en macbook från 2009 och framåt vara 2x1 gb. Alltså drar jag den slutsatsen att ett minne gått åt skogen. Finns det ngt mer sätt att kolla. Och så kanske man bör passa på att ladda på till 2x 4 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hustrus macbook har plötsligt blivit väldigt långsam. Facebook tar t ex fem minuter för att logga ut. Kollade " om den här datorn" och det visade sig att minnet bara visade 1 GB. Om jag inte minns fel så bör väl minnet på en macbook från 2009 och framåt vara 2x1 gb. Alltså drar jag den slutsatsen att ett minne gått åt skogen. Finns det ngt mer sätt att kolla. Och så kanske man bör passa på att ladda på till 2x 4 gb.

Hårddisken kan vara överfull vilket är en vanlig orsak till otroligt seg dator. Under 10 GB ledigt kan du förvänta dig en väldigt seg dator. Mellan 10-20 GB är riskzonen. Du bör ha minst 20 GB ledigt för att vara på det torra.

...

Det är också vanligt att datorn blir våldsamt seg pga hårddisken är på väg att lämna in så se omedelbart till att göra backup på all viktig information för säkerhets skull om det inte är gjort.

...

Sen är 2 GB väldigt lite så släng i 8 så räcker det och blir över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...