Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blinkande mapp vid uppstart


bimmern

Rekommendera Poster

Min farmor har fått en blinkande mapp med frågetecken vid uppstart, är det hårddisken som gått o lagt sig så den inte hittar iOS?

Är det svårt att brotta sig in och byta hårddisken?

 

// Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blinkande frågetecken betyder att datorn inte hittar ett system att starta från. Det kan vara så enkelt att den "tappat bort" startskivan. ( Startskiva kallas den hårddisk/hårddiskdel som operativsystemet ligger på ) Starta datorn med alt nedtryckt så får du upp valbara skivor att starta från. Välj det du ska ha och kör. Fungerar det nu är det bara en bugg som i sig är retfull....... fungerar det inte så är det dags att slänga i systemDVD-n och köra Skivverktyg/Reparera skiva. Stoppa i DVD-n och starta/starta om datorn med C nedtryckt så startar datorn från DVD-n. Gå upp i menyn och välj Skivverktyg/Disk utility.

...

Macar är ofta jobbiga att byta hårddisk på. Vilken dator har hon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bimmern!

 

Förhoppningsvis är det bara någon bugg eller något tillfälligt som är vajkalle.

Finns dock en stor risk att det har hänt något med systemet (typ viktig mapp som blivit raderad) eller just hårddisken som har pajat ihop. Har farmor backup?

 

Hur svårt det är att byta hårddisken beror väldigt mycket på vilken Mac det är. I det flesta fall och om man inte är alltför rädd om datorn så klarar man det ganska bra på egen hand - kräver lite läsning på ifixit och lite sjysst verktyg. .. så vilken Macmodell är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg.

Kan ju vara bra att göra reset av PRAM innan man börjar byta hårddisk förstås. :)

http://support.apple.com/kb/ht1379

 

Har farmors dator börjat ställa om klockan och börjat visa fel tid - i kombination med att en reset av PRAM hjälper - så kan det indikera att det lilla "cache"-batteriet i datorn är slut. Men det beror också på vilken dator det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon har en vit intelmacbook säg ett par tre år gammal.

När jag höll in alt fick jag bara upp en muspekare utan valmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Hon har en vit intelmacbook säg ett par tre år gammal.

När jag höll in alt fick jag bara upp en muspekare utan valmöjligheter.

 

Fanns väl någon/några serier med taskiga hårddiskar..........

 

Har jag för mig......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj! Låter som hårddisken i mina öron. Har ni tillgång till någon orginal-system-skiva?

 

Kan vara bra att kolla hur hårddisken ser ut i skivvektyget i såfall. Hittade en halvbra guide här..

http://kb.wisc.edu/helpdesk/page.php?id=3810

Jag gissar att texten som motsvarar "Macintosh HD" kommer att vara grå för dig. Kan vara värt att köra en "reparation" i skivverktyget men har farmor ovärderligt innehåll på sin hårddisk och ingen backup rekommenderar jag istället att ni genast lämnar in datorn/hårddisken för dataräddning.

 

Hårddiskarna i vita MacBooks är väldigt lätta att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen systemskiva här den ligger hemma 40mil bort :/

Jag får nog köpa en ny hårddisk och en ny skiva o se om jag får igång den...

Det såg ju iaf buslätt ut att byta disken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen systemskiva här den ligger hemma 40mil bort :/

Jag får nog köpa en ny hårddisk och en ny skiva o se om jag får igång den...

Det såg ju iaf buslätt ut att byta disken :)

 

Det är buslätt. Så lätt att jag knappast behöver önska dig lycka till.. men ändå.. lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Haha givetvis lyckades jag klanta till det och försökte stoppa i den nya hddn lite snett så ena gummilisten lossade och istället klistrade fast sig längst nere vid sata kontakten. Det krävdes mkt pillande för att få ut den :P

Sedan åkte jag torp och uddevalla runt för att försöka hitta nån som sålde osx men det var slut på tre ställen :/

Väl hemma hade jag en leopard skiva som jag kunde installera med nu är den igång iaf efter lite om och men. :)

 

// Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...