Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips inför mitt köp av en Macbook Pro. SSD? RAM?


Skinza

Rekommendera Poster

Jag är på väg att skaffa mig en Macbook Pro eftersom att jag har tröttnat på min slöa PC. Jag kommer att använda datorn varje dag, hemma samt i skolan. Jag kommer att använda den allt ifrån att surfa på nätet till att spela spel till att "arbeta" med den. Jag är väldigt kräsen när det gäller teknik och vill alltid ha det bästa. Och genom att uppgradera den lite så hoppas jag att den håller ett bra tag. Jag har spanat in en Macbook Pro 13 tum med en i7-processor. Jag tror att 13 tum passar mig bäst eftersom att jag kommer att bära med mig macen varje dag till skolan. Sedan har jag tänkt att uppgradera RAM-minnet till 8gb samt att byta ut hårddisken mot en 128gb SSD, allt detta genom Apple Store. SSD:n på 128 gb kostar ca 1700kr efter min 10% studentrabatt. Dock har jag hört att SSD-hårddiskarna ifrån Apple är långsamma jämfört med de övriga på marknaden, samt att Apple är väldigt bra på att ta betalt. Vad bör jag göra? Köpa allt ifrån Apple och få hårddisken installerad av dem, eller köp en egen SSD och sätta in den? Bryter jag mot någon garanti ifall jag gör detta? Vilket sätt bör jag göra för att få bäst prestanda samtidigt som det blir så billigt som möjlig§§t?

Jag tror att 128gb räcker för mig eftersom jag inte spara någon musik på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Köp SSD'n från annat ställe och montera in själv.

Garantin tillåter detta.

 

Och du sparar pengar och får en snabbare disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp SSD'n från annat ställe och montera in själv.

Garantin tillåter detta.

 

Och du sparar pengar och får en snabbare disk.

 

 

Vilken bör jag köpa då, och varifrån? När det gäller RAM-minnet, vad är bäst då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bör jag köpa då, och varifrån? När det gäller RAM-minnet, vad är bäst då?

Sweclockers.com gjorde ett test av SSD-diskar nyligen, kolla in den.

RAM: Ta några som passar spec'en, finns inte så mycket spelrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sweclockers.com gjorde ett test av SSD-diskar nyligen, kolla in den.

RAM: Ta några som passar spec'en, finns inte så mycket spelrum.

 

Vilka passar Pro:n? Jag kollade lite på SSD:ar hos Dustin. De flesta av dem verkar ligga i ungefär samma prisklass som Apples, om inte dyrare. Är det stor skillnad på hastigheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DDR3 SO-DIMM 1333MHz PC3-10600

 

Kan inte svara på vad som är bäst av ssd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka passar Pro:n? Jag kollade lite på SSD:ar hos Dustin. De flesta av dem verkar ligga i ungefär samma prisklass som Apples, om inte dyrare. Är det stor skillnad på hastigheten?

 

Hej Skinza!

 

Välkommen till det här forumet. :)

 

Yes. Hastighetsskillnaden är ganska stor på SSD:er och tillverkarna verkar framförallt ta betalt utifrån hastighet. Sen är det värt att tänka på att aktuella MacBook Pro:er "bara" har SATA 2 alltså SATA 3 Gbps - så man kanske inte får full valuta för pengarna om man köper en dyr SATA 6 Gbps SSD. Har inte räknat på mitt senaste påstående - men jag skulle göra det innan jag köpte en alltför dyr SSD.

 

Sweclockers test av SSD:er som Koplimi tipsar om var efterlängtat för min del. Läsvärt.

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/1

 

Jag handlar i regel alla prylar jag kan från en väl vald svensk Mac-återförsäljare - för min del är det en lojalitetsgrej - jag är rätt nostalgisk av mig. När jag vill slippa frågor och onödig service kör jag i regel webhallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Skinza!

 

Välkommen till det här forumet. :)

 

Yes. Hastighetsskillnaden är ganska stor på SSD:er och tillverkarna verkar framförallt ta betalt utifrån hastighet. Sen är det värt att tänka på att aktuella MacBook Pro:er "bara" har SATA 2 alltså SATA 3 Gbps - så man kanske inte får full valuta för pengarna om man köper en dyr SATA 6 Gbps SSD. Har inte räknat på mitt senaste påstående - men jag skulle göra det innan jag köpte en alltför dyr SSD.

 

Sweclockers test av SSD:er som Koplimi tipsar om var efterlängtat för min del. Läsvärt.

http://www.sweclocke...sommaren-2011/1

 

Jag handlar i regel alla prylar jag kan från en väl vald svensk Mac-återförsäljare - för min del är det en lojalitetsgrej - jag är rätt nostalgisk av mig. När jag vill slippa frågor och onödig service kör jag i regel webhallen.

 

Vill påpeka att detta är FEL då senaste modellen av mbp har SATA 3 (6 Gbps).

Kolla gärna upp innan köp om ssd:n du har i åtanke fungerar korrekt med mac. Många av de nyare ssd t.ex Vertex 3 har haft en del problem tillsammans med mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill påpeka att detta är FEL då senaste modellen av mbp har SATA 3 (6 Gbps).

 

Wohooo!! :D

Hatar att ha fel men den här gången är jag glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wohooo!! :D

Hatar att ha fel men den här gången är jag glad.

 

Alltid roligt att utdela lite lycka.borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du sparar pengar och får en snabbare disk.

Jag är helt med på det sistnämnda, men hur i hela friden kan du mena att man sparar pengar på att köpa en disk extra.

 

Min åsikt är att det inte är värt pengarna med en SSD. Mindre utrymme, mycket mer pengar och bara för att programmen startar 3 sekunder snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Skinza!

 

Välkommen till det här forumet. :)

 

Yes. Hastighetsskillnaden är ganska stor på SSD:er och tillverkarna verkar framförallt ta betalt utifrån hastighet. Sen är det värt att tänka på att aktuella MacBook Pro:er "bara" har SATA 2 alltså SATA 3 Gbps - så man kanske inte får full valuta för pengarna om man köper en dyr SATA 6 Gbps SSD. Har inte räknat på mitt senaste påstående - men jag skulle göra det innan jag köpte en alltför dyr SSD.

 

Sweclockers test av SSD:er som Koplimi tipsar om var efterlängtat för min del. Läsvärt.

http://www.sweclocke...sommaren-2011/1

 

Jag handlar i regel alla prylar jag kan från en väl vald svensk Mac-återförsäljare - för min del är det en lojalitetsgrej - jag är rätt nostalgisk av mig. När jag vill slippa frågor och onödig service kör jag i regel webhallen.

 

 

Tack så mycket! :)

Vilken SSD är det som Apple använder sig av? Är det någon idé att köpa en SSD vid sidan av och sedan stoppa in den själv i datorn, eller blir det alltför krångligt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag planerar även att uppgradera RAM-minnet. Bör jag köpa detta separat eller bör jag göra detta via Apple? Hos Apple kostar det 1700kr för 8gb. Hos Webhallen Och Dustin verkar det finnas från ca 700kr?! Om jag förstått rätt så är det olika läshastighet på de olika minnena. Hur snabbt är Apples? VIlket bör jag ta om jag vill ha 8gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! :)

Vilken SSD är det som Apple använder sig av? Är det någon idé att köpa en SSD vid sidan av och sedan stoppa in den själv i datorn, eller blir det alltför krångligt?

 

Jag vet faktiskt inte vilka SSD:er dom kör med. Skulle tro att dom gör precis som med diskar - köper från olika tillverkare när tillverkarna kan leverera till de pris och de specifikationer Apple kräver. Kan också vara så att dom låter en enda tillverkare göra diskar enligt deras specifikationer i och med att SSD-tekniken inte är helt inarbetad ännu.

 

Det är jättelätt att byta hårddisk/SSD själv på MacBook Pro, lätt att klona det gamla systemet och lätt att installera ett nytt system på SSDn om det är lösningen du föredrar. Med andra ord lätt rakt igenom.

Köper du en SSD separat och stoppar in hårddisken som följer med datorn i ett extern kabinett tycker jag att du gör en vettig deal (ger dig en liten extern hårddisk som bonus). Köper du SSD:n separat har du ju dessutom möjlighet att vänta med det - eller strunta i det om du i efterhand kommer på att det verkar onödig.

 

Det du kan överväga är väl om det inte kan kännas bättre att båda datorn och den inbyggda hårddisken/SSD:n är täckt av Apples garanti (och AppleCare om du köper det). Plus att det kanske tar emot att sätta skruvmejseln i din sprojlans nya dator.

 

Sen säger min magkänsla mig att det kan vara klokt att vänta med att köpa SSD ett lite tag till - typ till hösten. Verkar vara många nylanserade artiklar nu och priserna är inte stabiliserade ännu. Tror man får bättre pris/prestanda bara man håller sig i skinnet ett litet tag. .. men det är magkänsla och jag kan ha helt fel.

 

Hoppas jag är till någon hjälp och inte bara gör dig förvirrad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag planerar även att uppgradera RAM-minnet. Bör jag köpa detta separat eller bör jag göra detta via Apple? Hos Apple kostar det 1700kr för 8gb. Hos Webhallen Och Dustin verkar det finnas från ca 700kr?! Om jag förstått rätt så är det olika läshastighet på de olika minnena. Hur snabbt är Apples? VIlket bör jag ta om jag vill ha 8gb?

Är det billigare att köpa själv. Gör det själv, är enkelt att byta.

 

Olika läshastigheter?

Köp DDR3 1333MHz SO-DIMM

 

Apples är också DDR3 1333MHz SO-DIMM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag planerar även att uppgradera RAM-minnet. Bör jag köpa detta separat eller bör jag göra detta via Apple? Hos Apple kostar det 1700kr för 8gb. Hos Webhallen Och Dustin verkar det finnas från ca 700kr?! Om jag förstått rätt så är det olika läshastighet på de olika minnena. Hur snabbt är Apples? VIlket bör jag ta om jag vill ha 8gb?

 

Finns bara en enda aktuell läshastighet för din dator, PC-10600/1333 MHz.

 

Specifikationsmässigt heter de minnen du letar efter såhär:

204-pin PC-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM

 

Mitt råd är att du bara köper minnen som har livstidsgaranti och som är "modellspecifika" - det senare betyder att tillverkaren rekommenderar just de minnena för just din datormodell. Det är sällan några större problem och det allra mesta funkar - minnen har dock rätt stor betydelse för systemet så man vill känna sig trygg med sitt val där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Skinza!

 

Välkommen till det här forumet. :)

 

Yes. Hastighetsskillnaden är ganska stor på SSD:er och tillverkarna verkar framförallt ta betalt utifrån hastighet. Sen är det värt att tänka på att aktuella MacBook Pro:er "bara" har SATA 2 alltså SATA 3 Gbps - så man kanske inte får full valuta för pengarna om man köper en dyr SATA 6 Gbps SSD. Har inte räknat på mitt senaste påstående - men jag skulle göra det innan jag köpte en alltför dyr SSD.

 

Sweclockers test av SSD:er som Koplimi tipsar om var efterlängtat för min del. Läsvärt.

http://www.sweclocke...sommaren-2011/1

 

Jag handlar i regel alla prylar jag kan från en väl vald svensk Mac-återförsäljare - för min del är det en lojalitetsgrej - jag är rätt nostalgisk av mig. När jag vill slippa frågor och onödig service kör jag i regel webhallen.

 

Jag tycker att det är oerhört svårt att veta vilken ssd jag ska ha... hehe. Det finns ju diskar som kostar 2200kr men även 1800kr - hur stor skillnad är det egentligen mellan dessa? Märker man någon skillnad eller märks det endast i tester? Skulle jag köpa mer RAM-minne + ssd ifrån Apple skulle det kostat ca 3300kr totalt. Så man kan väl säga att budgeten ligger där omkring. Hur stor skillnad blir det jämfört om jag väljer Apples prylar? Är det värt att köpa separat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är oerhört svårt att veta vilken ssd jag ska ha... hehe. Det finns ju diskar som kostar 2200kr men även 1800kr - hur stor skillnad är det egentligen mellan dessa? Märker man någon skillnad eller märks det endast i tester? Skulle jag köpa mer RAM-minne + ssd ifrån Apple skulle det kostat ca 3300kr totalt. Så man kan väl säga att budgeten ligger där omkring. Hur stor skillnad blir det jämfört om jag väljer Apples prylar? Är det värt att köpa separat?

 

Svårt att svara på utan att verkligen läsa på riktigt riktigt ordentligt. Men jag tror inte man märker någon skillnad alls om man väljer mellan en SSD som kostar cirkus 2000 spänn från Apple och en SSD som kostar runt 2000 spänn vid ett separat köp. Däremot tror jag skillnaden blir marginell men märkbar om man kör en riktigt snabb (och dyr) SSD. :)

 

Är det värt att köpa separat?

 

Jag tror du besvarar din egen fråga litegrann här. Nej.. det verkar inte som om du tycker det känns värt det. Gå på den känslan! :)

Det blir kanske några hundringar billigare, det ger kanske en liten liten prestandaförbättring.. inte mycket mer än så.

Om jag inte missförstår dig så blir det din första Mac så du kommer att bli euforiskt nöjd i vilket fall som helst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara en enda aktuell läshastighet för din dator, PC-10600/1333 MHz.

 

Specifikationsmässigt heter de minnen du letar efter såhär:

204-pin PC-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM

 

Mitt råd är att du bara köper minnen som har livstidsgaranti och som är "modellspecifika" - det senare betyder att tillverkaren rekommenderar just de minnena för just din datormodell. Det är sällan några större problem och det allra mesta funkar - minnen har dock rätt stor betydelse för systemet så man vill känna sig trygg med sitt val där.

 

Här är ett RAM-minne på 12gb som kostar endast 1100kr samt har livstidsgaranti.

http://www.dustinhome.se/pd_5010333051.aspx

Jag antar antar att detta inte fungerar i en Macbook Pro, men man vet aldrig...

Ram-minnen är ju för övrigt mycket billigare än i Apple store!

Finns det någon anledning till att uppgradera RAM-minnet i Apple store?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett RAM-minne på 12gb som kostar endast 1100kr samt har livstidsgaranti.

http://www.dustinhom...5010333051.aspx

Jag antar antar att detta inte fungerar i en Macbook Pro, men man vet aldrig...

Ram-minnen är ju för övrigt mycket billigare än i Apple store!

Finns det någon anledning till att uppgradera RAM-minnet i Apple store?

Passar absolut inte. Den fysiska formen är EJ SO-DIMM.

 

 

Om man saknar skruvmejsel samt fingrar är det nog billigare att låta apple uppgrader än att sy fast nya fingrar och göra det själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på utan att verkligen läsa på riktigt riktigt ordentligt. Men jag tror inte man märker någon skillnad alls om man väljer mellan en SSD som kostar cirkus 2000 spänn från Apple och en SSD som kostar runt 2000 spänn vid ett separat köp. Däremot tror jag skillnaden blir marginell men märkbar om man kör en riktigt snabb (och dyr) SSD. :)

 

 

 

Jag tror du besvarar din egen fråga litegrann här. Nej.. det verkar inte som om du tycker det känns värt det. Gå på den känslan! :)

Det blir kanske några hundringar billigare, det ger kanske en liten liten prestandaförbättring.. inte mycket mer än så.

Om jag inte missförstår dig så blir det din första Mac så du kommer att bli euforiskt nöjd i vilket fall som helst. :)

 

Precis, det är är min första Mac :)

Jag resonerar så att eftersom datorn är så pass dyr vill jag att den ska fungera och vara "modern" i ett antal år framöver. Då tycker jag att det är smart att uppgradera den lite när man väl håller på :) Jag tror att jag har bestämt mig för SSD:n på 128gb ifrån Apple. ;) Sen till RAM-minnet - det verkar kosta det dubbla i Apple store jämfört med ute på marknaden. Finns det någon anledning till varför man inte ska köpa RAM-minnet separat?

Jag måste verkligen ge beröm till er alla här på forumet, er hjälp är verkligen kvalitativ och uppskattad :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Köp SSD'n från annat ställe och montera in själv.

Garantin tillåter detta.

 

Och du sparar pengar och får en snabbare disk.

 

 

Jag är helt med på det sistnämnda, men hur i hela friden kan du mena att man sparar pengar på att köpa en disk extra?

 

 

Genom att inte köpa fabriksmonterad SSD från Apple utan köpa och montera själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det är är min första Mac :)

Jag resonerar så att eftersom datorn är så pass dyr vill jag att den ska fungera och vara "modern" i ett antal år framöver. Då tycker jag att det är smart att uppgradera den lite när man väl håller på :) Jag tror att jag har bestämt mig för SSD:n på 128gb ifrån Apple. ;) Sen till RAM-minnet - det verkar kosta det dubbla i Apple store jämfört med ute på marknaden. Finns det någon anledning till varför man inte ska köpa RAM-minnet separat?

Jag måste verkligen ge beröm till er alla här på forumet, er hjälp är verkligen kvalitativ och uppskattad :D

 

Låter som en bra plan. :)

Jag har haft min MacBook Pro i fyra år nu. Den började kännas gammal för några månader sedan men under hela tiden fram tills dess så har den rullat fint. Min iBook och min PowerMac G4:a rullade också riktigt länge.

 

Helt lugnt att köpa RAM-minne separat och installera det själv. Det är jättelätt att installera. :)

Här har jag gjort en prisjakt-sökning till dig. På en modellspecifik 4 GB-modul från Kingston.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=582457

 

Macen du funderar på har officiellt stöd för 2 x 4GB = 8GB totalt. Rent praktiskt grejar den 2 x 8GB = 16GB men eftersom det inte är officiellt supportat kan man inte köpa det hos Apple och det finns inga modellspecifika minnen hos tillverkarna. Dessutom är 8GB-modulerna snorigt dyra.

 

http://www.macoteket.se/Categories/Datorkomponenter/Minnen/DDR3_SO-DIMM_8GB_PC3-10600/prd24322574.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att inte köpa fabriksmonterad SSD från Apple utan köpa och montera själv.

Men det är ju ungefär som en annons: "Spara 200 kr! (Förr 700 kr. Nu 500 kr)".

Man sparar ju mest genom att inte köpa produkten alls!

 

Och i fråga om SSD så tycker jag att det är det en helt onödig produkt. Varför betala en massa MER pengar för att få en MINDRE disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra plan. :)

Jag har haft min MacBook Pro i fyra år nu. Den började kännas gammal för några månader sedan men under hela tiden fram tills dess så har den rullat fint. Min iBook och min PowerMac G4:a rullade också riktigt länge.

 

Helt lugnt att köpa RAM-minne separat och installera det själv. Det är jättelätt att installera. :)

Här har jag gjort en prisjakt-sökning till dig. På en modellspecifik 4 GB-modul från Kingston.

 

http://www.prisjakt....kt.php?p=582457

 

Macen du funderar på har officiellt stöd för 2 x 4GB = 8GB totalt. Rent praktiskt grejar den 2 x 8GB = 16GB men eftersom det inte är officiellt supportat kan man inte köpa det hos Apple och det finns inga modellspecifika minnen hos tillverkarna. Dessutom är 8GB-modulerna snorigt dyra.

 

http://www.macoteket...rd24322574.aspx

 

 

Köper jag två 2st av den där 4gb-modulen? Eller finns det specifika 8gb?

Det verkar som att man sparar 1000kr om man köper RAM separat. :D När man ändå håller på så kan man ju lika gärna sätta i en separat köpt SSD, eller hur? Finns det modellspecifika SSD:ar till MBP?0

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...