Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläkten


Korken1

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

En fråga gällande fläkten på en MacBook, vilket varvtal brukar den ligga på? Och vilken temperatur har ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Motfråga......

 

Hur långt är ett snöre?

 

 

 

Din fråga är inte lätt att svara på, beror på mängder av parametrar.

Utveckla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motfråga......

 

Hur långt är ett snöre?

 

 

 

Din fråga är inte lätt att svara på, beror på mängder av parametrar.

Utveckla.

 

Okej.... respekt.gif

 

Är det normalt att fläkten ligger runt 6000 rpm och den är ca 60-70 grader varm?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Nej, skall vara runt 2000 varv...vid den temperaturen.

Normal temp är mellan 60 och 80°.

 

Nollställ Pram och SMC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nollställ Pram och SMC.

 

 

Har gjort det nu men det blir ingen skillnad, just nu ligger den på 6200 rpm och 68 grader.... superirriterad.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i aktivitetshanteraren om det ligger någon process och drar cpu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du surfar och har mycket Flash kommer det att belasta CPU och leda till värme och fläktkörning. Är datorn ett par år gammal kan det vara fullt med damm inne i datorn som blockerar luften. Det leder till höga temperaturer fast flläkten går hårt. Dags för en dammsanering med tryckluft på flaska för datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

OM du surfar och har mycket Flash kommer det att belasta CPU och leda till värme och fläktkörning. Är datorn ett par år gammal kan det vara fullt med damm inne i datorn som blockerar luften. Det leder till höga temperaturer fast flläkten går hårt. Dags för en dammsanering med tryckluft på flaska för datorer.

 

Okej, fläkten och temperaturen går upp när jag surfar, kollar på film och jobbar med musik. Jag köpte en flaska med tryckluft och rengjorde men det fick ingen effekt alls... Någon som har några mer idéer? Byta ut fläkten? fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte den här ligga under "Macbook" och inte Mac OS, som förövrigt har MASSVIS med fläkt-frågor för just Macbook.. sarcastic.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Bumpar en gammal tråd. Har samma problem. Fläktarna låter som två jetmotorer trots att jag enbart kör Safari och datorn inte är mer än ljummen. Har nollställt SMC och det löste ingenting.

 

Fråga: den där tryckluftsrengöringen ni pratar om - var kör jag den någonstans? Ska jag plocka isär datorn eller räcker det med att blåsa in i ventilationen? Har en Macbook Pro 13 2011, dvs inget avtagbart batteri.

Backup: är det dags att byta fläktarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...