Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stor hemmalösning, vilken Nas?


Storsnorre

Rekommendera Poster

Storsnorre

Håller på bygger upp mitt stora IT hem där det mesta kommer vara trådlöst(helst).

 

Planen för mig är att jag ska ha en Tv med en Mac Mini som ska använda Plex och genom det vill jag att Minin ska ha åtkomst till en 2tb (minst) hårdisk för att kunna lagra filmer(hd kvalité), ev. bilder och musik.

 

- Sen har jag även en Macbook Pro som jag använder till resa, redigering av bilder (fotograferar) och lätt surf.

Under resa vill jag komma åt filmer(kolla film), bilder(vanliga privata bilder och framförallt tunga bilder som jag redigerar i datorn) och musik(använder iofs spotify mest) (TRÅDLÖST)

 

- Sedan sitter jag hemma och redigerar och då ska det också (självklart..) kunna komma åt alla tunga Raw/photoshop filer (TRÅDLÖST)

 

- Därefter ska jag kunna styra min mini genom min Ipad eller Iphone och även komma åt filmerna när jag inte är hemma (plex har denna lösning?)

 

- Musiken hemma kommer spelas genom Sonos högtalare och program. Filmerna genom hemmabio/soundbar (inte bestämt mig ännu)

 

- Sedan vill jag ha backup från både minin och macbooken trådlöst.

 

- Använder Airport express förnuvarande

 

Alltså:

Hårdisken/hårdiskarna ska kunna köra backup på MAC MINI och Macbook Pro

Mini skall komma åt media biblioteket (inga photoshop eller liknande filer) Behöver inte vara trådlöst men helst.

Macbooken ska komma åt Photoshop/Raw filer för redigering och komma åt filmer och bilder och ev. musik. Måste vara trådlöst, även Backupen

Iphone/ipad skall styra hemmabio system och sedan komma åt filmer på resande fot genom 3g och wifi (inte nödvändigt)

 

Så mina frågor är.

Ska jag använda mig av NAS och isf behöver det vara 2 eller 4 Hdd i den? Eller ska det rent av vara två nas? Jag vill ha spegling för backup (minst) men ligger filmerna och det på samma hårdiskar?

Just nu gör min dator automatisk backup på en Lacie 500gb extern hdd som jag har.. men är för okunnig för att fatta, för jag lägger även över alla bilder, filmer, m.m. som vanlig lagring? Gör jag allting dubbelt i onödan?

 

lite off topic frågor:

Är plex det bästa systemet för detta?

Funkar det att få filmer till ipad och iphone och mac när jag inte är hemma?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar, knappt så jag fattar systemet och behoven själv.

Kom gärna med förslag på ett hemma system för detta behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt rejält sammansatt fråga vet inte om jag kommer att kunna besvara den till 100% - misstänker att du även behöver läsa en hel del själv för att försäkra dig.

 

Till att börja med känns det inte som en så jättebra att idé att använda NAS:en för "tunga Raw/photoshop filer". Det är iofs inget problem att använda någon NAS som ett bibliotek där man lagrar undan filer för att sedermera hämta ner dem och redigera dem lokalt på datorn. Vill man däremot köra typ batchprocessor i Aperture eller liknande så är det inte någon höjdare. Vill man försöka bör man definitivt räkna med trådat Gigabitnätverk och en snabb raid-lösning i NAS:en.

 

Spontant låter det som om en "Bubba" från Excito skulle matcha dina funktionalitetsbehov bäst.

http://www.excito.com/bubba/products/overview.html'>http://www.excito.com/bubba/products/overview.html

http://www.excito.com/

Tyst och välbyggd svensk NAS som förvisso är rätt liten och bara har plats för enda hårddisk - har dock dubbla eSata-portar och USB-portar. Excitos användarforum snurrar väldigt bra så där kan man fiska upp många fina lösningar och funktionstips.

 

Netgear bygger annars lite maffigare NAS-lösningar som dels har grymt grymt fin byggkvalité och dels finns i mängder av storlekar och prestanda. Helt klart bäst om du vill ha en enda låda och mycket hårddisk.

http://www.readynas.com/

Jag tror Readynas:arna grejar hela din checklista ganska väl.

 

Sen har vi Qnap som verkar väldigt populära. Samma prisklass som Readynas, ungefär samma funktionalitet, ett lite mindre sortiment och lite plastigare finish. Jag hade själv föredragit Netgear före Qnap för att dom vet hur man bygger lådor.

 

Min egen plan är att satsa på en Bubba. Kommer att slänga in en liten SSD i den blir snabb på att skyffla data och driftsäker. Sen ansluter jag bara externa eSata-hårddiskar till den. En separat hårddisk för backup via TimeMachine och en renodlad media-hårddisk. För mina bilder vill jag slänga in ett snyggt webinterface som gör det möjligt att se mindre previews av bilderna och möjlighet att ladda ner dem i master-formatet om jag behöver. Behöver man snabba access till någon av hårddiskarna så kopplar man bort den och kopplar den istället direkt till datorn - fint då att den redan sitter färdig och skyddad i ett kabinett.

 

Hoppas att jag kunnat vara till lite hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha spegling för backup

 

Spegling är inte samma sak som backup. Om du råkar förstöra eller kasta en fil så sker det på båda kopiorna. Vid stöld så lär båda kopiorna försvinna. Tror knappast tjuven plockar ut en disk och lämnar kvar den till dig för att vara snäll. Vid brand så förstörs med största sannolikhet båda diskarna.

 

Spegling använder man för att skydda sig mot att en disk går sönder, dvs undvika driftavbrott.

 

Backup skall du göra på annat sätt. Helst automatiserat och så att backupen befinner sig i annan byggnad. Alltså inte på en ständigt inkopplad USB-disk som befinner sig på några decimeters kabellängd från det som skall backas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan åtminstone svara att vad gäller Plex så funkar det utmärkt att kolla filmer, foton och lyssna på musik

på Ipad och iPhone då du inte är hemma. 3g tycker jag fungerar sådär men sitter du på något nätverk

med bra hastighet fungerar det väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...