Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Småknas, mest seghet, allmän slöhet


lifeisjustaride

Rekommendera Poster

lifeisjustaride

Ja, jag tycker min mac verkar lite trött och allmänt knäpp ibland, oftast oskyldigt men ibland mkt störande. Och den är ganska ny, inte mer än några månader gammal. Det mesta är segkola men jag ska försöka vara specifik för er som är hajpiga på detta och kanske vet vad jag bör göra.

 

Knas:

 

- När jag högerklickar på VLC ikonen och väljer Quit försvinner inte ikonen av sig självt utan jag måste klicka på VLC-ikonen en gång efter jag valt Quit för att den ska försvinna som andra ikoner gör när jag avslutar program på samma vis.

 

- Ibland när jag öppnar program (som redan är igång men minimerade) kommer badbollen upp och tuggar lite väl länge för att kännas "ok". Detta är något som förvärrats tydligt med tiden, det var ej så i början. Alls.

 

- uTorrent stänger ibland av min order om att stänga av datorn. Så jag måste gå till väga för att avsluta uTorrent är att öppna den (så att fönstret är uppe på skärmen alltså) och välja "quit utorrent" under äpplet, vänta ganska länge (upp till 30 sek vilket jag tycker är länge iaf) till "utorrent" försvinner från menyraden som jag antar indikerar att datorn lyckades avsluta programmet och Sedan stänga av datorn. Detta sker dock ej alltid, men oftast.

 

- Safari är betydligt segare och tröttare än tidigare, också något som långsamt förvärrats med tiden. Speciellt i början är den trög och förstasidan tar lång tid att ladda klart och sedan är sidorna jag går in på hackiga under den första minuten. Eftersom att detta ej skedde i början och jag har samma internetanslutning då som nu kan jag inte se att problemet kan ligga där.

 

- iTunes är en av de jobbigaste grejerna, sjukt segt lite då och då, verkar som det beror på humöret liksom. Badbollen snurrar och snurrar för att ens palla lägga in 10 låtar som ska spelas (dock från extern hårddisk om det kan spela nån roll).

 

Jag har gjort en sån där säker start eller vad det kallas, hålla in en knapp när man startar datorn (förlåt, klockan är mkt och huvet en gröt!), för att få bukt med lite andra tokigheter som inträffat och som varit oförklarliga. Det var kanske 1 månad sen.

 

Snälla, snälla någon säg "jaha, men gör såhär så är sannolikheten stor att din dator beter sig som vanligt/snabbt/bra igen!". Jag blir galen på denna sirap. OBS - Bara gratisprogram, har inte ekonomi till att betala för bekvämlighet just nu tyvärr även om jag skulle vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att segheten låter som ett klassiskt exempel på för lite internminne.

 

Hur mycket internminne har du den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vikengunnar

Låter som RAM minnet är för lite.gå in i Finder -> Verktygsprogram dra ut Aktivitetskontroll till Dockan, så den alltid finns där. Sedan öppnar du Aktivitetskontroll - klickar i Systemminne i menyraden i nedre delen.

Där ser du vad som utnyttjas: Ledigt, Resident, Aktivt; Inaktivt och hur mkt du totalt Använt... Om Sidor ut och Växelfil har mer än 0 bytes är det nog dags att byta upp sig på internminne.

 

Klickar du i Alla processer i toppen av bilden så ser du allt som är i gång - och gå ner i fönstret och välj "pilnedåt" på Verkligt minne - så får du "top down användning" på alla processer du har igång ... alltså den processen som "drar mest" ligger överst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du har uTorrent, har du voddler också? Stäng av dessa, dvs starta dom inte ens. Förbättras situationen? Just torrentklienter och voddler är ökända för att kunna skapa sega system på OS X.

 

Safari, välj återställ safari i menyn.

 

I övrigt så kör skivverktyg som ligger under verktygsprogram i mappen program och kör reparera behörigheter. kan behöva köras både en och två gånger. Kommer att ligga en antal "fel" kvar till sist som inte är fel, bara ignorera dessa. Kör också kontrollera skiva, dina fel kan också bero på fel i filsystemet och dessa upptäcks då om det finns. Behövs skivan repareras kommer det upp instruktioner om hur du då ska göra.

 

Hjälper inget av ovanstående så hade jag förutom kontrollerat ledigt minne och sidor ut i aktivitetskontroll börjat fundera på om din disk rent fysiskt börjar bli dålig. Det brukar ge fel som resulterar i badboll, speciellt vid saker som har med diskaktivitet att göra.

Angående minnet så har du 4 GB och det räcker och blir över till det normala, men vid redigering av stora mängder bilder, ljud, film mm så blir det trångt naturligtvis. Dock kan som jag tidigare nämnt också torrent och voddler sno åt sig både allt minne samt cpu. Ställ in aktivitetskontroll på att visa alla processer och sortera på % processor samt verkligt minne med sortering störst användning överst och se om något tar åt sig oskäligt med minne eller CPU imellanåt.

 

Kan som kuriosa säga att efter 10 dygns användande i Safari med minst 4 tabbar igång och ibland flera fönster så flyter det på hur bra som helst och använder just nu 1 GB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som RAM minnet är för lite.gå in i Finder -> Verktygsprogram dra ut Aktivitetskontroll till Dockan, så den alltid finns där. Sedan öppnar du Aktivitetskontroll - klickar i Systemminne i menyraden i nedre delen.

Där ser du vad som utnyttjas: Ledigt, Resident, Aktivt; Inaktivt och hur mkt du totalt Använt... Om Sidor ut och Växelfil har mer än 0 bytes är det nog dags att byta upp sig på internminne.

 

Klickar du i Alla processer i toppen av bilden så ser du allt som är i gång - och gå ner i fönstret och välj "pilnedåt" på Verkligt minne - så får du "top down användning" på alla processer du har igång ... alltså den processen som "drar mest" ligger överst.

 

Det är så fel det bara kan bli. Men har man flera GB sidor ut och växlingsfil så börjar det bli dags att fundera på mer minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en säker start (håll ner shift efter plinget tills "förloppsindikatorn" visas), vänta till datorn har startat upp och gör sedan en omstart av datorn på normalt vis.

Detta är första steget när datorn krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

Du skriver att du har uTorrent, har du voddler också? Stäng av dessa, dvs starta dom inte ens. Förbättras situationen? Just torrentklienter och voddler är ökända för att kunna skapa sega system på OS X.

 

Har inte voddler, datorn beter sig ungefär likvärdigt med eller utan uTorrent aktivt.

 

Safari, välj återställ safari i menyn.

 

Done & done. Safari frös ganska länge med sin badboll när jag gick in på macworld efter reset.

 

I övrigt så kör skivverktyg som ligger under verktygsprogram i mappen program och kör reparera behörigheter. kan behöva köras både en och två gånger. Kommer att ligga en antal "fel" kvar till sist som inte är fel, bara ignorera dessa. Kör också kontrollera skiva, dina fel kan också bero på fel i filsystemet och dessa upptäcks då om det finns. Behövs skivan repareras kommer det upp instruktioner om hur du då ska göra.

 

Menar du Disk utility > macintosh HD > first aid > repair disk permissions samt verify disk? Vad händer med innehållet på disken, försvinner mina grejer? Bör jag flytta dem?

 

Hjälper inget av ovanstående så hade jag förutom kontrollerat ledigt minne och sidor ut i aktivitetskontroll börjat fundera på om din disk rent fysiskt börjar bli dålig. Det brukar ge fel som resulterar i badboll, speciellt vid saker som har med diskaktivitet att göra.

Angående minnet så har du 4 GB och det räcker och blir över till det normala, men vid redigering av stora mängder bilder, ljud, film mm så blir det trångt naturligtvis. Dock kan som jag tidigare nämnt också torrent och voddler sno åt sig både allt minne samt cpu. Ställ in aktivitetskontroll på att visa alla processer och sortera på % processor samt verkligt minne med sortering störst användning överst och se om något tar åt sig oskäligt med minne eller CPU imellanåt.

 

Jag är en fritidsanvändare och redigerar inte stora mängder av något på samma gång. När jag kollar i activity monitor är det något som heter kernel_task som tar upp allt från 17 % till 66 % av CPU till och från samt ca 250 MB "real memory". Annars är det stay connected (telenor mobilt bredband), utorrent (som är avstängt nu) och safari som slåss om toppen.

 

Kan som kuriosa säga att efter 10 dygns användande i Safari med minst 4 tabbar igång och ibland flera fönster så flyter det på hur bra som helst och använder just nu 1 GB minne.

 

Då låter det ju inte som att minne är mitt problem. Bör jag göra en säker start igen och efter det en normal omstart som Hummel säger? Isf, innan eller efter disk utility-åtgärderna?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste säker start dina problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

Löste säker start dina problem?

 

Jag har inte gjort en sådan igen ännu, avvaktar till jag har fått svar på det jag skrivit ovan. Det verkar vara delade meningar om huruvida en "säker start" är en universiell problem-solver på alla mac eller inte. Vissa tycker att man ska vara restriktiv med det, andra vill att man gör det varje lördag tillsammans med lördagsgodiset. Jag är kluven och vill veta mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag har inte gjort en sådan igen ännu, avvaktar till jag har fått svar på det jag skrivit ovan. Det verkar vara delade meningar om huruvida en "säker start" är en universiell problem-solver på alla mac eller inte. Vissa tycker att man ska vara restriktiv med det, andra vill att man gör det varje lördag tillsammans med lördagsgodiset. Jag är kluven och vill veta mer.

 

Du förlorar inget på att göra en "Säker start", tvärt om, det är nyttigt för systemet och det förändras till det bättre även om du inte ser eller märker någon förändring.

 

Sämre blir det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

Vad 17 är kernel_task? Den tar enligt vad jag ser en hel del CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad 17 är kernel_task? Den tar enligt vad jag ser en hel del CPU.

Grunden i OS'et.

Länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

Säker start gjord och Safari är återställt, allt knas kvarstår.

 

Hoppas att någon kan svara på mitt längre inlägg där uppe om disk utility etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget försvinner om du kör Reparera Skivbehörigheter och Kontrollera Skiva.. finns det anmärkningar när du kör Kontrollera skiva ska du köra Reparera skiva, med hjälp av Systemskivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start är en första hjälpenåtgärd som städar lättare saker som kan lösa småstrul i OS X.

...

Skivverktyget jobbar med hårddisken och den filstruktur som finns där. Det första man gör är att kontrollera skiva och det andra är att reparera skiva om det visar sig att det finns problem. Kontrollera kan man göra från hårddiskens verktyg. Laga måste göras från den DVD-n som förjlde med datorn, eller den skivan som OS X är installerad från om du har en nyare installation än den som föäljde med datorn. OBSERVERA att detta kan förstöra information! Om det är knas på skivan och verktyget lagar felet kan info som felaktigt skrivs raderas. Överhuvudtaget ska man göra BACKUP innan man börjar att "mecka" med datorn.

...

Man kan inte utesluta att hårddisken håller på att ge upp mekaniskt, vilket är svårt att kontrollera. Först får man testa de vanliga sätten, hjälper inte det så får man vackert installera om OS X och då SKA man Radera hårddisken genom överskrivning av nollor, vilket är ett säkerhetsval man gör. Det Kan vara så att det finns trasiga sektorer på hårddisken som orsakar dina problem. Detta är ingen fara och dessa undantas när man gör den längre raderingen med nollor. NÄr du sedan installerar OS X får du bästa förutsättningarna för bra drift.

...

Installera inga program på en gång utan kolla så det fungerar innan du slänger in program. Är allt ok så installera ett program i taget och se om det går på tok. Kända strulprogram är torrenter, Voddler, Spotify.

...

Om man har ominstallerat OS X och Raderat med nollor och det fortfarande segar är det hårddisken som är kass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

Tack alla. Jag kontrollerade disken och "the volume macintosh HD appers to be OK" säger den. Behöver jag ändå prova repair disk permissions?

 

Är mitt bästa kort att backa up allt jag är rädd om och installera om OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DU har väl alltid en färsk backup?

Gör du en backup på en extern disk och formaterar om din dator har du ingen backup, tänk på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

DU har väl alltid en färsk backup?

Gör du en backup på en extern disk och formaterar om din dator har du ingen backup, tänk på det!

 

Ja, time machine är alltid aktivt om det är det du menar? Jag menade att kopiera över allt jag vill ha kvar till min externa disk. Varför skulle inte den back-upen vara kvar om jag formaterar om datorn? Jag installerar ju inte om OS med min externa inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, time machine är alltid aktivt om det är det du menar? Jag menade att kopiera över allt jag vill ha kvar till min externa disk. Varför skulle inte den back-upen vara kvar om jag formaterar om datorn? Jag installerar ju inte om OS med min externa inkopplad.

Han menar att medans du raderar och installerar om så finns alla dina filer bara på en disk. Alltså finns ingen backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

Han menar att medans du raderar och installerar om så finns alla dina filer bara på en disk. Alltså finns ingen backup.

 

Ja, det är jag införstådd i. Menas det att man ska ut och köpa en till hårddisk för att kunna ha 2 versioner av samma sak på olika platser under tiden jag installerar om?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är jag införstådd i. Menas det att man ska ut och köpa en till hårddisk för att kunna ha 2 versioner av samma sak på olika platser under tiden jag installerar om?

Det är ingen som tvingar dig, men skulle hårddisken med all din data krascha precis när du håller på att installera om datorn, så har du ju förlorat allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lifeisjustaride

Det är ingen som tvingar dig, men skulle hårddisken med all din data krascha precis när du håller på att installera om datorn, så har du ju förlorat allt...

 

Det har du förstås rätt i, man kan måla upp många katastrofscenarion med "men" eller "om". Det finns ju risk för att allt kraschar på en gång oavsett hur många backups jag har, det är bara sannolikheten för det som minskar med alla olika platser att ha sina saker på.

 

Risken att min externa hårddisk skulle packa ihop helt totalt under den lilla tid jag installerar om är ju ganska liten, att köpa ännu en hd (den största jag har nu är ganska ny och införskaffades Bara för att jag behövde flytta över grejerna när jag var tvungen att skriva över windowsformatet för att jag skulle kunna skriva och inte bara läsa filerna). Då känns det högst oekonomiskt att köpa en till pga noja, "men" eller "om". Ok om man var miljonär men så är inte fallet.

 

Självklart kommer jag fetångra mig när min externa väl kraschar imorgon när jag installerar om OS och då tänker jag Inte erkänna det här utan bara ha ångest i ett halvår hihihi.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kommer jag fetångra mig när min externa väl kraschar imorgon när jag installerar om OS och då tänker jag Inte erkänna det här utan bara ha ångest i ett halvår hihihi.gif

Friskt vågat, hälften vunnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...