Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela med sig av ADSL-nätet från macen till iPhone - funkar inte?


vote

Rekommendera Poster

Försöker få min iPhone att fatta att min macbook vill dela med sig av adsl-nätet från datorn till telefonen.

 

Skapar ett nytt nätverk (lösenordsfritt) från datorn, går in i telefonens inställningar och väljer datorns namn i listan. Då får jag fram en bock som visar att telefonen ska vara ansluten till datorns wifi-nätverk. Men det visas ingen wifi-symbol i telefonens övre kant. Står bara 3G.

 

Och airport ikonen på datorn har blivit grå med en skärm(?) i mitten. Vad gör jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar mattem, men de sista fyra raderna längst ner fattar jag inte.

 

Modemet är från bredbandsbolaget och används dels till internetanslutning, och dels till IP-telefoni. Kan det här påverka ip-telefonin på nåt sätt? Alltså att jag kopplar in min iPhone till det här nätet?

 

Sen undrar jag hur fördelningen blir, om vi säger att DSL-modemet kan framkalla 15 Mbit/s, hur blir då fördelningen mellan min Mac och iPhone - 50/50?

 

Tack för svar, det funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar mattem, men de sista fyra raderna längst ner fattar jag inte.

 

Modemet är från bredbandsbolaget och används dels till internetanslutning, och dels till IP-telefoni. Kan det här påverka ip-telefonin på nåt sätt? Alltså att jag kopplar in min iPhone till det här nätet?

 

Sen undrar jag hur fördelningen blir, om vi säger att DSL-modemet kan framkalla 15 Mbit/s, hur blir då fördelningen mellan min Mac och iPhone - 50/50?

 

Tack för svar, det funkar bra.

Den punkten berör inte dig om du delar ut en anslutning från ethernet till airport. Det står att det kan bli problem om du delar en anslutning från t.ex. ethernet tilbaka till ethernet.

 

Nej din IP-telefoni berörs ej.

 

Troligtvis tilldelas alla datapaket lika stor prioritet.

 

Det är inte som så att din Mac endast får 7.5Mbit nu när du kopplat in din iPhone. Dina enheter delar på 15Mbit helt enkelt. Procentsats går inte att förutse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen

Vad jag förstått måste datorn vara ansluten med ethernet-kabel för att sedan dela ut internet via airport, det skall inte gå att använda airport till att ta emot och dela ut samtidigt, så min fråga är om du kopplat datorn med kabel till modemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått måste datorn vara ansluten med ethernet-kabel för att sedan dela ut internet via airport, det skall inte gå att använda airport till att ta emot och dela ut samtidigt, så min fråga är om du kopplat datorn med kabel till modemet?

 

Det får vi förutsätta, känns dumt att dela ut internet trådlöst via datorn till telefonen OM det redan finns ett trådlöst nätverk via routern hihihi.giffulfejs.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen

Det får vi förutsätta, känns dumt att dela ut internet trådlöst via datorn till telefonen OM det redan finns ett trådlöst nätverk via routern hihihi.giffulfejs.gif

 

I mitt fall har jag wlan och en dator ansluten på kabel som i sin tur delar ut trådlöst via airport pga att den är närmare sovrummet än routern och får på så vis mycket bättre signal att surfa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall har jag wlan och en dator ansluten på kabel som i sin tur delar ut trådlöst via airport pga att den är närmare sovrummet än routern och får på så vis mycket bättre signal att surfa på.

 

Ja, men det år inte samma dator som delar ut till trådlöst, från trådlöst? För att det ska fungera bra (all delning, även via kabel->kabel) så krävs det att man kör med två separata kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...