Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone som GPS i fjällen


Silverfox

Rekommendera Poster

Är det möjligt att använda sin iPhones GPS i Svenska fjällen även om man inte har någon kontakt med nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryngemark

Om du har en app med kartor offline går det. Alltså inte Google Maps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Då får jag kolla app store. Vet du vilken isf? Vad den/de heter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är det Telia erbjuder som heter Navigator du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det kartappar som INTE bara är vägkartor? Alltså typ "Gröna kartan" eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har du kanske rätt i Telly82. Det kanske inte finns över fjället. Då heter det blå karta tror jag. Men det finns kanske inte till iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb sökning på fjäll i Appstore fick fram den här:

 

http://itunes.apple.com/se/app/fugawi-imap-sweden-sv-4-norra/id347940103?mt=8

 

"Denna applikation innehåller topografisk karta som täcker ca 1/4 av Sverige...

 

...Den enda topografiska applikationen som innehåller officiella topografiska kartor från Lantmäteriverket. Kartor som ingår är: Terrängkartan 1:50,000, Fjällkartan/Vägkartan 1:100,000..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som oroar mig är att på hemsidan står det:

Ladda ner alla skalor...

Du kan nu ladda ner alla kartor i olika skalor med en radie av 1, 5 eller 10 km (eller miles) från skärmcetrum. De nedladdade kartorna sparas på ett autogenererat minne i iPhone. Detta för att snabbt och bekvämt kunn använda kartorna även om du befinner dig utanför 3G,

Edge eller Wi-Fi Internet Täckning.

Men bara 10km är ju inget för en van fjällvandrare. Och det förutsätter dessutom att man har täckning vid utgångspunkten, vilket man nog inte har om det är en fjällstation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant app!

 

Skulle vara kul och veta om någon har några erfarenheter om den. Men jag undrar varför dom gjort en ikon som framkallar spykänslor... är helt klart, helt överlägset, helt utan konkurrens, den fulast ikon jag sett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade INTE förlitat mig på en iPhone i fjällen pga batteritiden. När du kör GPS så suger det batteri och där finns väl knappast några elutag om du är ute och vandrar.

Du bör väl gärna ha en GPS som är anpassat för situationen.Skaffa dig en GPS med lång batteritid samt att den använder sig av vanliga batteri så att du kan ha med dig ett gäng extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det hade jag inte egentligen tänkt. Undrade bara om det funkade.

Annars finns det bra solceller som funkar till din iPhone.

 

http://prylsmart.se/...med-smart-cover

 

 

Skulle tro att du tömt batteriet på 4-5 timmar även med ett sånt skal om du kör med GPS.

Sen är det ju inte säkert att det är sol vilket gör att laddningen tar längre tid.

 

Visst går det att använda iPhone i fjällen....men jag skulle ju inte riskera mitt liv för att testa.

Även om man vet exakt var man befinner sig så är det ju inte säkert att man kommer hem snabbt om det skulle vara något.

 

Fast det kan ju vara bra om man vill veta exakt var man kommer att dö :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
iMatte v. 2.0

Är det möjligt att använda sin iPhones GPS i Svenska fjällen även om man inte har någon kontakt med nätet?

 

Nu beror det på hur du tänkte använda den, men jag använder normalt papperskarta och kompass för att orientera mig i fjällen. På senare år har jag tagit med min iPhone för att kunna få fram en exakt position vid behov (dvs om jag blir osäker på var jag är exakt, vilket man blir ibland). Problemet är att det finns en massa olika varianter på koordinatsystem. Svenska kartor använder traditionellt RT90 (även kallat Rikets nät) men i princip alla gps-appar levererar koordinater enligt WGS84 mer internationella system. Har man inte koll på det där är det lätt att bli helt förvirrad... Men - det finns bla en utmärkt liten app som heter RT90-WGS-84 till iPhone (kostar 15 spänn) som visar positionen i både RT90 och WGS-84. Med de koordinater man får där är det lätt att hitta sin position på kartan. Om man har iPhonen i flygplansläge och bara slår på gps:en när man behöver den så räcker batteriet ganska länge. Men för säkerhets skull har jag med en liten powerpack som kan lagra ström för tre fulla laddningar till iPhonen. Då räcker strömmen dessutom till att lyssna lite på musik i tältet om regnet blir långvarigt... Att ha en solcellsladdare är ju ett alternativ, men risken är att det är riktigt gråväder när man som bäst behöver ladda batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Det som oroar mig är att på hemsidan står det:

Men bara 10km är ju inget för en van fjällvandrare.

 

Ja, det är ju värdelöst. En normal dagsetapp ligger ju på 12 - 25 km. På en tiodagarstur avverkar man ofta runt 15 mil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en erfaren fjällvandrar och kan hantera både karta och kompass till 100% så vi är på samma våglängd du och jag iMatte. Min fråga var bara om man kan få kontakt med GPS i fjällen med min iPhone. Det vore så klart galenskap att förlita sig på en iPhone som orineteringshjälpmedel på en fjälltur. Men min tanke var just som du säger, för att få exakt position vid behov. Om i fall jag skulle ta med mig min iPhone så hade jag bara satt på den just vid sådan tillfällen och nog klarat mig med batteriet under vandringen. Men solceller låter kul. Det har jag tänkt att titta närmare på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag är en erfaren fjällvandrar och kan hantera både karta och kompass till 100% så vi är på samma våglängd du och jag iMatte. Min fråga var bara om man kan få kontakt med GPS i fjällen med min iPhone. Det vore så klart galenskap att förlita sig på en iPhone som orineteringshjälpmedel på en fjälltur. Men min tanke var just som du säger, för att få exakt position vid behov. Om i fall jag skulle ta med mig min iPhone så hade jag bara satt på den just vid sådan tillfällen och nog klarat mig med batteriet under vandringen. Men solceller låter kul. Det har jag tänkt att titta närmare på.

 

Men då är det inga problem. Med GPS-satelliten får du ju alltid kontakt och om du använder RT90-WGS-84 så får du ju koordinaterna direkt användbara för svenska kartor. Batteriet räcker ju länge om du har iPhonen avstängd eller i flygplansläge, men att ha reservström eller solladdare med skadar ju inte.

Jag hade faktiskt användning av gps:en i min iPhone så sent som i förrgår (kom hem i morse) när vi beslöt avbryta vandringen en dag tidigare pga horribelt ihållande regn och skavsår. Jag behövde få en exakt position för att ta ut en kurs kortaste vägen mot en led (och en nödtelefon i fall skavsåren skulle spåra ur helt) för att slippa gå en lång omväg runt en stor sjö. Det var skönt att slippa gissa och chansa i det läget och positionen fick jag med en exakthet på 47 meter. En iPhone väger trots allt bara 135 gram och är väl värd att ta med för just detta ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis så jag tänkte använda den. Bra att du hade med dig din iPhone. Synd bara att ni fick bryta. Syrran var uppe förra veckan och de hade samma problem med vädret i flertalet dagar. De tältade alla utom en natt då de la sig i Nallostugan för att torka upp allt.

Tack för all information. Klart jag tar med mig min iPhone och/eller kanske till och med min padda på nästa tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya kartor , tex Fjällkartan har SWEREF 99 TM och inte RT90, så appen som konverterar mellan WGS84 till TR90 kanske inte är så användbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Nya kartor , tex Fjällkartan har SWEREF 99 TM och inte RT90, så appen som konverterar mellan WGS84 till TR90 kanske inte är så användbar.

 

Ja, på kartor tryckta 2009 och senare kanske. Men man byter ju inte kartor varje år precis. Jag har en hygglig samling fjällkartor (runt 20 st) som jag byter först när/om de går sönder. Ingen av dem är tryckt efter 2006. Numera brukar jag inte ta med originalkartan utan en kopia på allväderspapper (oslagbart!) vilket gör att kartorna håller ganska länge. Den enda info som förändras på fjällkartorna är ju i princip nån enstaka bortspolad bro som inte återuppbyggs (vilket sällan spelar någon roll för mig som går utanför lederna) så det funkar ju ofta att köra med de gamla kartorna.

 

Och vad jag förstår motsvarar SWEREF 99 TM som används på de nya kartorna i princip direkt översättbart till WGS84 (som de flesta gps-applikationer lämnar positionen som) med bara någon decimeter som diffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa HikeMateGPS. Stöder nedladdning av kartor samt innehåller flera olika karttyper.

 

http://hikemate.01mia.com/wp/

 

Jag har HikeMateGPS i min iPhone och ska prova den i Lappland under nästa vecka.

För att klara batteritiden så har jag en solcellsladdare med inbyggt batteri (Oyama).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Testa HikeMateGPS. Stöder nedladdning av kartor samt innehåller flera olika karttyper.

 

http://hikemate.01mia.com/wp/

 

Jag har HikeMateGPS i min iPhone och ska prova den i Lappland under nästa vecka.

För att klara batteritiden så har jag en solcellsladdare med inbyggt batteri (Oyama).

 

Annars finns ju MotionX GPS som är en liknande app, men mer avancerad och med en mängd alternativa kartor att ladda ned och lagra lokalt. Jag har använt den i flera friluftssammanhang men inte i fjällen eftersom jag där bara behöver få en position i RT90, vilket man inte kan få i nån av de utländska apparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad jag förstår motsvarar SWEREF 99 TM som används på de nya kartorna i princip direkt översättbart till WGS84 (som de flesta gps-applikationer lämnar positionen som) med bara någon decimeter som diffar.

 

SWEREF 99 motsvarar WGS84 (men nån decimeters diff) men både SWEREF 99 och WGS84 är lat/long i grader men det som är på nya kartor är SWEREF 99 TM som liknar RT90 i den mån att det är koordinater i meter. Att konvertera från SWEREF 99/WGS84 (som GPS appen anger) till SWEREF 99 TM är inte så enkelt.

 

Det verkar finnas en app som har både RT90 och SWEREF 99 TM som heter Grid Tool kartläsare.

 

Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

SWEREF 99 motsvarar WGS84 (men nån decimeters diff) men både SWEREF 99 och WGS84 är lat/long i grader men det som är på nya kartor är SWEREF 99 TM som liknar RT90 i den mån att det är koordinater i meter. Att konvertera från SWEREF 99/WGS84 (som GPS appen anger) till SWEREF 99 TM är inte så enkelt.

 

Det verkar finnas en app som har både RT90 och SWEREF 99 TM som heter Grid Tool kartläsare.

 

Cheers

 

Ok, tack! Det är fasiken inte lätt att hänga med i den djungel av olika standard och olika sätt att skriva dem. Snudd på skandalöst att det inte finns en internationell standard som ser lika ut på alla kartor och alla gps:er. Att trassla mellan RT90, WGS84, SweREF99, SWEREF99 och UTM, mfl när dessutom flera system kan anges i både decimalform, med grader och minuter eller grader, minuter och sekunder gör det till en jäkla soppa. Särskilt när man som jag ibland är utomlands och vandrar i vildmark.

Jag vill ju bara orientera mig lite inte ta nån jäkla lantmätarexamen... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hur fungerade Fugawi navigatorn? Den är sjukt dyr och jag får inget seriöst intryck av deras hemsida... Skulle vara kul att höra vad du tyckte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerade Fugawi navigatorn? Den är sjukt dyr och jag får inget seriöst intryck av deras hemsida... Skulle vara kul att höra vad du tyckte.

 

Tyvärr köpte jag Fugavin i somras, och kan konstatera att det bara är smäck, klumpigt, grovt och buggigt.

Jag ser det som bondfångeri med den prislappen. Köp en Garmin handhållen med Friluftskartan i stället.

 

Jag hade en Garmin Oregon, och en viktig faktor är ju batteritiden, och där är Garmin överlägsen iom att man kan byta batterier, hyfsat enkel i handhavandet.

Fugawin är i vissa stycken obegriplig och det är lätt att klicka fel på kartan, taskig upplösning, ja, raderna räcker knappast till för att beskriva alla bristerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...