Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hack för att stänga av "ansikten" i iPhoto '09?


Alix

Rekommendera Poster

Anledningen till att jag vill stänga av funktionen är att den kräver ända upp till 80 procent av min gamla iBooks processor. Funktionen blockerar i stort sett datorn för mig, även om jag inte har lagt till några ansikten. superirriterad.gif

 

Men först:

1. Det finns alltså ingen inbyggd möjlighet att stänga av ansiktsavsökningen i iPhoto '09.

 

2. Att gå tillbaka till iPhoto '08 är ingen praktisk möjlighet eftersom bildbiblioteket från version '09 inte kan läsas in i version '08.

 

3. Jag har googlat men inte funnit något hack som löser problemet. Bara en massa upplysningar om att det inte går att stänga av.

 

---

 

Jag är dock övertygad om att detta forums kunniga medlemmar har en lösning! :ThumbsUp:

 

Så, jag undrar om det finns något hack som stänger av ansikten-funktionen i iPhoto 09?

 

Stort tack på förhand! :)

 

---

 

Jag vill inte ha kommentarer om att det är väl inte så farligt att ha ansikten i iPhoto. Eller att jag borde skaffa en nyare dator. Posta det någon annanstans, tack. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova denna lösningen först innan du stänger av faces

 

Go into iPhoto's preferences, and on the General tab, uncheck the box next to Show item counts.

 

annars kolla här;

 

https://discussions....tart=0&tstart=0

Har sett båda, men det förhindrar inte ansikten att göra sin "indexering". Se bild. För även om det är tomt under ansikten, och även om man stänger av info-delen, "indexeras" biblioteket angående ansikten varje gång man öppnar iPhoto. Vilket tar lång tid på långsam dator = CPU hogging.

 

Där verkar det som man bara ska låta iPhoto tugga färdigt och så löser sig problemet utan hack.

Tyvärr, problemet löser sig inte, se ovan.

 

post-28798-082320700 1310048252_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, problemet löser sig inte, se ovan.

Säker på det? Om du avbryter mitt i så börjar den väl om från början nästa gång du startar. Har du verkligen låtit den köra färdigt någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker på det? Om du avbryter mitt i så börjar den väl om från början nästa gång du startar. Har du verkligen låtit den köra färdigt någon gång?

Jo, den indexerar alltid, oavsett om den får jobba färdigt eller om det saknas tillagda ansikten. Tyvärr. Det är det som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men mitt grundläggande problem kvarstår, eftersom jag sällan tittar i iPhoto annat än just vid import.

 

(Warning: it still "tries" to run just after an import of a fresh set of photos, just stop/restart iPhoto after an import to get your precious CPU back).

Det är väl så att jag får leva med det. Stackars iBook... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå tillbaka till en tidigare version av iPhoto, utan ansiktsigenkänning. (lustigt, stavningskontrollen godkände sista ordet!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om iPhoto 08 inte kan importera biblioteket så har du ju bildfilerna att importera. Som sista utväg?

 

Kan det vara så att du inte låtit iPhoto göra klart sin indexering, enligt uppgift ovan så ska det ju inte vara såhär vid varje uppstart?

 

Edit: läste dåligt innantill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... 2. Att gå tillbaka till iPhoto '08 är ingen praktisk möjlighet eftersom bildbiblioteket från version '09 inte kan läsas in i version '08. ...

Gå tillbaka till en tidigare version av iPhoto, utan ansiktsigenkänning. (lustigt, stavningskontrollen godkände sista ordet!)

Som sagt, som jag skrev ovan.

 

Även om iPhoto 08 inte kan importera biblioteket så har du ju bildfilerna att importera. Som sista utväg? ...

Jo, visst, självklart, men då förlorar jag alla inskrivna uppgifter om bilderna och alla redigerade bilder.

 

Jag tror att jag installerar iPhoto '08 och börjar på ett nytt bibliotek, och sparar det gamla på minin där jag har iPhoto '09. Passar på att bränna en kopia dessutom. Nuvarande bibliotek är dessutom på 16 GB och börjar bli oöverskådligt.

 

Kan också vara läge att gå igenom det gamla biblioteket, välja ut viktigare bilder, och få dem på papper och göra ett gammalt hederligt album. Särskilt på barnen från år till år. Jag får se detta elände som ett tillfälle i stället. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, iPhoto '08 installerad på iBooken och ett nytt bibliotek med bara årets bilder. happy.gif Och inga jägarns Ansikten längre! pompoms.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att jag installerar iPhoto '08 och börjar på ett nytt bibliotek, och sparar det gamla på minin där jag har iPhoto '09. Passar på att bränna en kopia dessutom. Nuvarande bibliotek är dessutom på 16 GB och börjar bli oöverskådligt.

 

Om du ändå är inne på att ge upp nuvarande versiopn av iPhoto kanske det är dags att gå över till Aperture. Nu kostar det ju inte så mycket längre och där kan man tack och lov stänga av faces helt så att programmet aldrig funderar på sånt. Dessutom har Aperture ett och annat utöver det som är betydligt trevligare än iPhoto. Visst är Aperture segt i början, framförallt på en klenare mac, men när den väl gått igenom allt, indexerat färdigt och byggt alla previews så rullar det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemkrav Aperture 1.0 ( finns att köpa på Amazon.com )

 

System Requirements:

Minimum system requirements

One of the following Macintosh computers: Power Mac G5 with a 1.8 GHz or faster PowerPC G5 processor, 15- or 17-inch PowerBook G4 with a 1.25 GHz or faster PowerPC G4 processor, 17- or 20-inch iMac G5 with a 1.8 GHz or faster PowerPC G5 processor (not supported on Intel-based Mac computers with Rosetta)

Mac OS X version 10.4.3 Tiger or later

1 GB of RAM

One of the following graphics cards: ATI Radeon x600 Pro/x600 XT/X800 XT Mac Edition/X850 XT/9800 XT/9800 Pro/9700 Pro/9600/9600 XT/9600 Pro/9650, ATI Mobility Radeon 9700/9600, NVIDIA GeForce 6600 LE/6600//6800 Ultra DDL/6800 GT DDL/7800 GT, NVIDIA Quadro FX 4500

5 GB of disk space for application, templates, and tutorial

DVD drive for installation

Recommended system requirements

Dual 2 GHz Power Mac G5 or faster

Mac OS X version 10.4.3 Tiger or later

2 GB of RAM

One of the following graphics cards: ATI Radeon X800 XT Mac Edition/9800 XT/9800 Pro, NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL/6800 GT DDL/7800 GT, NVIDIA Quadro FX 4500

5 GB of disk space for application, templates, and tutorial

DVD drive for installation

 

iBook ser inte ut att klara av minimikraven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, iPhoto '08 installerad på iBooken och ett nytt bibliotek med bara årets bilder. happy.gif Och inga jägarns Ansikten längre! pompoms.gif

Kul att höra att det ordnat sig. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... iBook ser inte ut att klara av minimikraven.

Nej, det gör den inte, har inte tillräckligt bra grafikkort (ATI Mobility Radeon 9200).

 

Kul att höra att det ordnat sig. B)

Tackar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Det måste väl ha kommit en addon på något sätt som gör programmet möjligt att använda efter så här lång tid?

Hör av dig om du skulle hitta ett! Jag ska också söka lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man kan göra är att gå in i programpaketet och låsa "faces.db" (databasen). Först får man slänga den existerande, snabbt starta och stänga programmet för att få en ny fil, och sedan låsa den. Som vad gäller Top Sites (som jag heller inte gillar) skulle jag helt enkelt ändra behörigheterna till att bara läsa. Det räcker. Sökandet upphör inte, men inga ansikten läggs till i databasen, och då heller inga bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en seniormedlem på Appleforum som spekulerade i att Apple inte gör något eftersom man i Aperture tydligen kan stänga av Faces. Tja, vem vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Top Sites behöver man ju inte använda, och det kräver rätt lite av datorn. ...

För all del, dock läggs det en hel del bilder i mappen som stjäl utrymme. Jag hjälpte en person en gång att rädda bilder efter att denne raderat iPhotobiblioteket och en stor mängd av de räddade bilderna var Top Sites-"skärmdumpar" från alla de porrsajter som hade besökts. Delikat... En integritetsfråga således, och de flesta är väl intet ont anande när de lämnar in sina datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...