Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudet till tvn...


Nallepoh

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har haft superstrul med att koppla min dator till tvn. Köpte en ny Philips 6000 series LED tv, och skulle ha med alla sladdar så jag kunde koppla in till tvn och ljudet separat. För att göra en lång historia kort... Vga fungera inte i den tvn, men det kunde inte Philips själva komma på, utan det var han där jag köpte tvn som sa att jag skulle ha DVI i stället. Men! Nu till min fråga!

 

Ska ju koppla ljudet separat, hörlursingången till min förstärkare/stereo, den har coax in, optisk in och aux in. Vad är bäst att använda? Kan ja koppla på nåt annat sett? Genom tvn? Dom hade ju slängt med sån vanlig rca sladd, men nån sån ingång har jag ju inte där.

 

Vad är det brevid hörlursingången för in/utgång på macen (2007)??

+ att jag har dubbelkopplat ljudet till tvn, hade en hdmi och en coaxial, fan då lura dom på mig en coax i onödan...?!

 

Tacksam för snabba svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har du en Macbook från 2007 (oklart, men jag gissar det) så är den modern nog att ha combo-ljud med optisk utgång i hörlursuttaget. Då drar du en optisk 3,5mm/toslink till förstärkaren. Koaxial digitalkabel kanske kan vara till för tevens digitalutgång men det är inget du behöver till Macen.

 

Tänk på att en Philipsteve har rätt mycket bildtuggande och hög latens. När du drar ljudet separat kommer bilden att ligga cirka 150 - 200 millisekunder efter ljudet. Detta justerar du i förstärkaren. Ställer du Philipsteven i datorläge minskar latensen, oftast under 60 ms.

 

Anslutningen bredvis hörlursuttaget på din Macbook är en ljudingång för linjenivå. Den tar också optiskt digitalljud in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack, åker o köper en i morrn.. Säljarna på butiken litar jag inte på längre =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...