Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vet operatörerna om man använder Skype med VPN?

Piratkapten

Recommended Posts

Piratkapten

Hej!

Korta fråga: vet mobiloperatörena om man använder Skype om man samtidigt har L2TP VPN aktiverat för all trafik på iPhonen?

Hej!

Korta fråga: vet mobiloperatörena om man använder Skype om man samtidigt har L2TP VPN aktiverat för all trafik på iPhonen?

Syftet med VPN är att trafiken i tunneln är krypterad, alltså att man inte ska se vad för trafik det går igenom den. Så, nej, operatören vet inte vad som går i tunneln.

Jag är nyfiken på varför du vill veta. Varför skulle operatörerna bry sig om du kör Skype överhuvudtaget?

Piratkapten

Dom är rädda att deras intäkter på telefonsamtal Ka sjunka om man använder Skype. Då blockerar dom än eller stryper hastigheten.

Dom är rädda att deras intäkter på telefonsamtal Ka sjunka om man använder Skype. Då blockerar dom än eller stryper hastigheten.

Ok, har du några indikationer (typ artiklar som du kan länka till) som påvisar att de börjar tänka åt det hållet?

Jag har glatt använt Skype över 3G en längre tid.. ljudkvaliteten är oftast bättre än ett vanligt samtal och jag vill inte att de ska börja strypa tillgången..

Ok, har du några indikationer (typ artiklar som du kan länka till) som påvisar att de börjar tänka åt det hållet?

Jag har glatt använt Skype över 3G en längre tid.. ljudkvaliteten är oftast bättre än ett vanligt samtal och jag vill inte att de ska börja strypa tillgången..

Här har du en tråd som handlar om saken: Operatörerna förbjuder IP-telefoni

Här har du en tråd som handlar om saken: Operatörerna förbjuder IP-telefoni

Tack, ja.. man blir ju lite rädd när man läser pressansvariges uttalande i artikeln. Å andra sidan har dom inte agerat på över ett halvår och min operatör (Tre) har inget sådant förbud i det avtal dom har med mig så det känns ganska lugnt egentligen.

Det kommer bli intressant hur det hela utvecklar sig i framtiden.

Vet att någon figur från Telia hade chat på IDG om just detta.

Tror dom sa att dom kommer införa liknande saker på fasta bredband också.

Alltså vill man ha VOIP på sitt fasta Telia-bredband får man banne mig köpa Telias VOIP-lösning. OSV.

bergsmannen

Det kan vara så att om de inför en begränsing så kan man säga upp avtalet omgående. Ändras villkoren så pass mycket att om du vid ett nytecknande hade valt ett annat abonnemang eller en annan operatör än nuvarande för att undvika just den begränsingen så är det troligt att du har rätt till omedelbar uppsägning utan några extra kostnader, förutom kanske just den förhöjda månadsavgiften vid de abonnemang som tecknats som en form av avbetalning på telefonen. Ett villkor som "fri surf" är till exempel inte mycket värt om de sedan begränsar hur du använder din datatrafik. Notera kan och troligt då det naturligtvis gäller att det faller inom avtalsvillkorslagen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...