Jump to content
Just nu i M3-nätverket

GoLive 6.0.1 - Lion

kajsa

Recommended Posts

Jag har 10.6,8 i min Imac och tänker uppgradera till Lion. Men jag har några frågor kring detta. Jag vet att mitt gamla GoLive 6.0.1-program inte fungerar med Lion så jag kan tänka mig något av följande alternativ.

1. Jag gör en partition till på hårddisken och låter SuperDuper kopiera över hela innehållet av min nuvarande hårddisk till den andra partitionen som jag sedan behåller som 10.6.8 och då kan fortsätta använda GoLive (och kanske också andra gamla program). Men jag vet inte om jag kan göra en partition till på hårddisken utan att först radera allt och i så fall göra en backup på en extern hårddisk och efter att jag fått två partitioner lägga tillbaks båda. Och sedan uppgradera den ena till Lion. verkar lite knöligt!

eller

2. Jag uppgraderar min gamla GoLive på något sätt till Dreamweaver. Det lär finnas något sätt som gör att det inte kostar lika mycket som en ny Dreamweaver , men jag har inte kunnat hitta hur man gör. Någon som vet?

eller

3. Jag slutar att använda GoLive och skaffar något annat program som inte kostar så mycket och som jag kan använda för att hålla min hemsida aktuell. Förslag?

Pocahontas

Varför behöver du Lion?

En bra fråga! Troligen skulle jag klara mig bra utan Lion, men huvudskälet är att jag inom kort kommer att skaffa mig en MacBook (pro eller air, har inte bestämt vilket än) och då räknar jag med att det är praktiskt att ha samma system i min IMac och i min nya som ska med på resor.

Pocahontas

Det gör väl inget om du har olika system på dina macar. Det har vi här hemma. Det viktigaste är ju vad man använder dem till och de program man nyttjar fungerar.

Visst! Mitt första alternativ går också ut på det, men jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Måste jag radera hårddisken innan jag gör två partitioner eller kan jag göra en ny partition med den gamla kvar?

Det Poca menar är att du låter din iMac stanna kvar på 10.6 och du kör på 10.7 på din nya dator.

Pocahontas

Klona allt på din hårddisk med SuperDuper eller Carbon Copy cloner till en extern hårddisk.. (backup alltså)

Därefter kan du starta upp från den externa, (väljer du i Superduper) När du ser att starten gått bra, och du befinner dig på den externa disken, så startar du Skivverktyg och väljer fliken Partitionera.

Dela upp din hårddisk i två partitioner, (allt raderas på disken) När du har två partitioner så startar du SuperDuper igen och klonar tillbaka allt igen på din första partition.

När det är gjort startar du om och väljer den interna disken. Därefter kan du mata ut den externa disken och koppla bort den.

Du kan faktiskt klona tillbaka din externa disk på den interna diskens båda partitioner, för du ska ju uppgradera den ena till Lion..

Tror faktiskt att jag ska göra så själv på min iMac. :)

visst skulle man kunna virtualisera osx client nu från 10.7? är det bara lion som går att virtualisera eller hur funkar det då?

Du kan partionera utan att radera med hjälp av skivverktyg.

Har själv gjort det och lagt Lion på HD2.

Pocahontas

Du kan partionera utan att radera med hjälp av skivverktyg.

Visst, men det finns vissa risker i det.

Enklast är att ta en backup.

Tack Pocahontas för svar #7 ! Det blir nog så jag kommer att göra! Så kan jag fortsätta att använda min gamla GoLive.

Men svar nr #8 och #11 begriper jag inte !

Licensen tillåter att du kör en kopia av OS X 10.7 i en virtuell maskin i OS X 10.7, men du behöver fortfarande ha VMWare Fusion eller Parallels Desktop för att göra det. Licensvillkoren ändras inte för äldre versioner av OS X.

tack för infon! :nerd:

Visst, men det finns vissa risker i det.

Enklast är att ta en backup.

Självklart ta en backup innan partioneringen, det håller jag med om.

Sedan tycker jag det är onödigt att radera för att partionera.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...