Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Lion, datorn vill bli fräsch


JokerM

Rekommendera Poster

Ungefär en till två gånger om året så brukar jag stoppa in min Snow Leopard skiva och återställa systemet.

Alla mina filer och program är ju kvar då men själva datorn rensas på något sätt och datorn blir så mycket snabbare efter man har gjort det.

Nu till min fråga, hur ska man göra nu när Lion kommer?

Ska man först återställa systemet med en Snow Leopard skiva och sen uppdatera med Lion. Jag vill ju att datorn skall kännas fräsch.

Har funderar på att göra ett återställning snart men det kanske inte behövs ifall det sker automatiskt när man installerar Lion.

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vänta och se..det lär bli bökigare verkar det som..samt att många progran inte längre fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Visst kan du blåsa ren hårddisken, skriva över den med nollor en gång, och sedan installera SnowLeopard och uppgradera den till 10.6.8, och därefter hämta Lion..

 

Då är den fräsch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Följ guiden och du har chansen att installera Lion rakt av. Utan att först fixa Snow Leopard.

 

Antog att du ville fortsätta med ditt beteende att installera över din bestående installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns absolut ingen anledning att formatera disken med nollor, den kommer inte bli en microsekund snabbare av det.

Man använder bara den funktionen till om man vill radera en dator man ska sälja, där man är vidskeplig om att köparen kör dataräddningsprogramvaror och hittar dina gamla kastade filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns absolut ingen anledning att formatera disken med nollor, den kommer inte bli en microsekund snabbare av det.

Man använder bara den funktionen till om man vill radera en dator man ska sälja, där man är vidskeplig om att köparen kör dataräddningsprogramvaror och hittar dina gamla kastade filer.

Anedningen varför man raderar genom överskrivning med nollor är att samtidigt som hela disken raderas så undantas defekta sektorer. DET är det intressanta. Utan detta så kan datorn skriva i sektorer som inte är fullt fungerande eller trasiga och man får trilskande filer, filsystem mm som "tack". Självklart kör man en radering med nollor för att säkerställa driften. Datorn blir inte snabbare som du säger, men den blir stabilare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, har du en disk som börjar utveckla trasiga sektorer skall du byta den. Att fortsätta använda den är dumt (för att uttrycka det lindrigt). Där hjälper inte att undanta sektorer, för har disken börjat bli flaky kommer det att fortsätta och accelerera.

En hårddisk är ju aldrig 100%-ig så vitt jag vet och både mekaniskt och magnetiskt kan det ju finnas defekta sektorer på en sprillans ny hårddisk som är långt från haveri. Jag talar inte om att ta en hårddisk som är sex år gammal och föröka göra konstgjord andning...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När disken är ny finns det en vits med att göra en djupformatering, det har det alltid gjort, men aldrig efter det. Upptäcker diskscanningsprogrammet skadade sektorer skall disken bytas, omedelbart.

Det kan säkert vara så för användare med höga krav på säkerhet. För en vanlig dödllig räcker det nog utmärkt att nolla en ganska ny disk i strävan att få ett så stabilt system som möjligt om man upplever mycket oförklarligt strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...