Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flashinnehåll på nätet med iPad


wassborg

Rekommendera Poster

Hej på er, har en ipad2 och förundras över att den har dåligt eller obefintligt stöd för flashinnehålll, jag är ingen vän av flash men då en stor del hemsidor och olika mediefiler bygger på flash så är jag helt stekt. Har använt Appledatorer sedan tidigt 90tal och de flesta har varit genomtänkta från grunden med OS och teknik. Nu börjar jag tvivla på ipad inte verkar så genomtänkt vad gäller stöd för olika medieformat. Själva utformningen av ipaden tycker jag är briljant med tanken att inneha en lätt smidig surfplatta, men då krävs det

även att allt fungerar av de större förekommande medieformaten när man är ute på nätet. Då det inte fungerar eller finns stöd så får jag win ångest och det vill jag inte uppleva. Eller har jag missat något med flashstödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, jaha problemet

är bara att flashinnehåll på nätet bara ökar särskilt i den kulturella sektorn, tyvärr. Så jag hoppas att Apple fixar till sina avtal och kommer överens med vilka som nu just idag äger flash :)

Men Steve J kanske försöker med att förändra strukturerna på nätet mot ipad i stället, det kan bli knivigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man får appsöka ser fram emot html5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas iallafall att man kan kompensera det med appar som ex tv4play, kanal5play osv som till iphone så man kan se tv sändningar

i plattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är bara att flashinnehåll på nätet bara ökar särskilt i den kulturella sektorn, tyvärr.

 

Det låter konstigt och direkt bakåtsträvande att Flash ökar i den sektorn.. Jag personligen upplever idag inga som helst problem med Flash på iOS längre eftersom det finns appar som löser detta automatiskt eller att site-ägarna är smarta nog att byta till HTML5 vilket Mobile Safari klarar av mycket bra.

 

Vad är det för siter som ger dig problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex. myspace, där kan jag inte lyssna på musik, vissa utav dessa siter utvecklar appar som är helt hopplösa att navigera med, så det vore trevligare att den normala siten fungerade. med vissa appar får jag en otäck win 3.1 känsla, dåligt gränssnitt, en känsla av att bli styrd i vissa riktningar( läs kommersiella)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för siter som ger dig problem?

 

Det finns ju hur många siter som helst där det blir tvärnit med iPaden. Många industrisidor där man t.ex. när man skall leta efter en speciell artikel får vänta tills man kommer hem till Macen för att kunna tråckla sig vidare.

Jag tycker att iPhonen och iPadens största begränsning är just bristen på Flashstöd.

Utan Flashstöd är iPaden inte ett allvarligt, seriöst val för den som jobbar kommersiellt inom industri, handel.

Sorgligt av Apple att inte låta mig som användare ha möjligheten att själv välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex. myspace, där kan jag inte lyssna på musik, vissa utav dessa siter utvecklar appar som är helt hopplösa att navigera med, så det vore trevligare att den normala siten fungerade. med vissa appar får jag en otäck win 3.1 känsla, dåligt gränssnitt, en känsla av att bli styrd i vissa riktningar( läs kommersiella)

 

Ok, det kanske är så att iPad har blivit förbisedd vad gäller många av dessa sidor. Myspace.com funkar exempelvis alldeles utmärkt att lyssna på musik på en iPhone (m.myspace.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju hur många siter som helst där det blir tvärnit med iPaden. Många industrisidor där man t.ex. när man skall leta efter en speciell artikel får vänta tills man kommer hem till Macen för att kunna tråckla sig vidare.

Jag tycker att iPhonen och iPadens största begränsning är just bristen på Flashstöd.

Utan Flashstöd är iPaden inte ett allvarligt, seriöst val för den som jobbar kommersiellt inom industri, handel.

Sorgligt av Apple att inte låta mig som användare ha möjligheten att själv välja.

 

Ok, jag som jobbar med programmering, kommunikation och produktutveckling så har jag inga problem, längre, med att flash hindrar mig i min framfart på internet. Jag börjar förstå dock att det är ett större problem på iPad än vad det är på iPhone. Jag hade inte tänkt på det förut... så där ger jag wassborg ett poäng

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag som jobbar med programmering, kommunikation och produktutveckling så har jag inga problem, längre, med att flash hindrar mig i min framfart på internet. Jag börjar förstå dock att det är ett större problem på iPad än vad det är på iPhone. Jag hade inte tänkt på det förut... så där ger jag wassborg ett poäng

 

Ja där ser man det fungerar på iphone, intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får lite flashar (hoho) tillbaks när jag började använda appledatorer tidigt 90-tal, ok då var inte en uppkoppling så vanlig, mer att man låg i ett intranet. Men den frustration jag hade i ett blandnätverk och mackens svårighet att kommunicera med servrar och framförallt winplattformen. Sedan så löstes det hyfsat och i många år så har det inte varit några större problem. Nu börjar Apple konstruera prylar som är mer innovativt än användarvänligt, har läst att flera kommuner har köpt in ipads till sina förtroendevalda, ska bli spännande att följa när de försöker få över sina textdokument från sin stationära windator och viseversa. Tillägga måste jag givetvis att Apples vanliga datorer sköter sig utmärkt mot olika plattformar och internetinnehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla det kan väl inte komma som någon nyhet att apple inte stöder flash i sina ios-produkter. Detta har debatterats vitt och brett sedan första iphonen dök upp (2007).

 

Apple kommer inte inkludera stöd för flash i dess nuvarande form och Adobe verkar inte intresserade av att göra en effektiv Flashplayer-version - så håll inte andan.

Är Flash av oerhörd vikt för det du ska använda din iPad till så har du gjort ett galet val. Sälj iPaden och köp en produkt som stöder Flash istället.

 

Anledningen till att myspace känns gammalt och omodernt är förmodligen för att utvecklingen dog när Facebook dök upp (om inte långt innan). Möjligen kan Justin Timberlake blåsa liv i det igen...

http://www.idg.se/2.1085/1.393946/justin-timberlake-ska-radda-myspace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att Flash styr mycket av mediainnehåll på många ställen på nätet, både privat och kommersiellt, har personligen aldrig gillar flash då det känns begränsande att bygga t.ex. hemsidor med. Visst vore det bättre om man t.ex. använder java till all video på nätet.Har aldrig brytt mig om iphone då det bristande flashstödet känns helt normalt i en telefon som ändå "ska vara begränsade till att vara en telefon" och inte mer, men som sagt det är en liten mediaplattform enligt tillverkaren som då inte heller uppfyller kraven kan man säga.

Men jag får väl betrakta ipaden som en popmail och spelkonsoll.

Personligen så tycker jag att Apple är på väg åt helt fel håll när de konstruerar datorliknande apparater som inte ens kan på ett fritt sätt kommunicera med Apples andra datorprodukter utan att jag som konsument måste trixa och joxa med olika småprogram. Enkelheten som finns i Apples riktiga datorprodukter vad gäller nätverk och kompabilitet mot sina andra datorprodukter saknas helt och är helt fel väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att Flash styr mycket av mediainnehåll på många ställen på nätet, både privat och kommersiellt, har personligen aldrig gillar flash då det känns begränsande att bygga t.ex. hemsidor med. Visst vore det bättre om man t.ex. använder java till all video på nätet.Har aldrig brytt mig om iphone då det bristande flashstödet känns helt normalt i en telefon som ändå "ska vara begränsade till att vara en telefon" och inte mer, men som sagt det är en liten mediaplattform enligt tillverkaren som då inte heller uppfyller kraven kan man säga.

Men jag får väl betrakta ipaden som en popmail och spelkonsoll.

Personligen så tycker jag att Apple är på väg åt helt fel håll när de konstruerar datorliknande apparater som inte ens kan på ett fritt sätt kommunicera med Apples andra datorprodukter utan att jag som konsument måste trixa och joxa med olika småprogram. Enkelheten som finns i Apples riktiga datorprodukter vad gäller nätverk och kompabilitet mot sina andra datorprodukter saknas helt och är helt fel väg.

 

Instämmer helt, men jag är nöjd med min iPad, men vore mycket nöjdare om den hade Flashstöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en dator om ni behöver använda flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en dator om ni behöver använda flash.

 

Men det är ju inte det frågan handlar om.

Det finns inga praktiska hinder för Apple att implementera Flash, något som konkurrenterna gjort, det är enbart en policyfråga, och kanske numera en prestigefråga.

Hade Apple varit mer innovativa hade man kunna lägga till Flash, men som default lagt till en Click2Flash-funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteritiden minskar då Flash är mer resurskrävande och dra mer ström. På min MacBook är det flera timmars skillnad på att har en flash-baserad sida upp i webläsaren jämfört med "bra sida".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju inte det frågan handlar om.

Det finns inga praktiska hinder för Apple att implementera Flash, något som konkurrenterna gjort, det är enbart en policyfråga, och kanske numera en prestigefråga.

Hade Apple varit mer innovativa hade man kunna lägga till Flash, men som default lagt till en Click2Flash-funktion.

 

 

Jobs har sagt att de gärna omvärderar sitt ställningstagande, om Adobe gör en version av Flash som fungerar....detta var 2007-2008. Uppenbarligen har inte Adobe tyckt det var en prioritering för dem att utveckla sin programvara.

 

Nu såhär 3 år senare lär det absolut vara en prestigefråga från Apples sida. Dessutom har de ju bevisat att folk köper deras produkter även om de inte stöder Flash. Nu jobbar de istället hårt för att promota html5.

Flash har sett sina glansdagar i den seriösa webb-branchen och är på väg nedåt...dessutom är iPad ännu inte en ersättare för en dator, utan endast en surf/spel/läsplatta utan flashstöd. Känns det inte lite hopplöst att fortfarande diskutera detta 4år senare? Apple har gjort sitt val, släpp det, gå vidare med livet...med eller utan iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja vi fortsätter nog att diskutera flash så går du vidare med livet, De har varit uträknade tidigare då deras program Director, dåvarande Macromedia numera Adobe, tappade mark, sedan så dyker de upp igen, möjligen så försvinner Flash igen, vem vet. Jag skulle inte sakna det, men fakta är att en mycket stor del av webinnehåll konstrueras fortfarande med flash, särskilt i kultur/mediasektor så där är man helt stekt med ipad tyvärr. Och det är en sektor där man gärna använder Apples produkter. Visst kommer detta att lösa sig i framtiden på ett eller annat sätt, marknaden vare sig de heter Apple eller Adobe är följsamma då vinsten minskar eller där man kan öka den. Nästa stora sociala plattform google+ har jag ingen aning om hur de kommer att hantera video, ljud, bild och dess funktioner, men det kommer nog att bli avgörande för hur andra stora bolag som Apple och Adobe väljer att lösa problem för sina program och manicker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja vi fortsätter nog att diskutera flash så går du vidare med livet, De har varit uträknade tidigare då deras program Director, dåvarande Macromedia numera Adobe, tappade mark, sedan så dyker de upp igen, möjligen så försvinner Flash igen, vem vet. Jag skulle inte sakna det, men fakta är att en mycket stor del av webinnehåll konstrueras fortfarande med flash, särskilt i kultur/mediasektor så där är man helt stekt med ipad tyvärr. Och det är en sektor där man gärna använder Apples produkter. Visst kommer detta att lösa sig i framtiden på ett eller annat sätt, marknaden vare sig de heter Apple eller Adobe är följsamma då vinsten minskar eller där man kan öka den. Nästa stora sociala plattform google+ har jag ingen aning om hur de kommer att hantera video, ljud, bild och dess funktioner, men det kommer nog att bli avgörande för hur andra stora bolag som Apple och Adobe väljer att lösa problem för sina program och manicker.

 

Gulligt.

Det spelar ingen roll hur mycket du (eller någon annan) vill ha flashsstöd i din ipad, så länge Apple inte vill ha det. (möjligen kan du låsa upp den och installera flash på det sättet). Därför känns det ganska lönlöst att tjata om det här, istället för att vända sig till Apple eller Adobe - de är de enda som kan göra något åt saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gulligt.

Det spelar ingen roll hur mycket du (eller någon annan) vill ha flashsstöd i din ipad, så länge Apple inte vill ha det. (möjligen kan du låsa upp den och installera flash på det sättet). Därför känns det ganska lönlöst att tjata om det här, istället för att vända sig till Apple eller Adobe - de är de enda som kan göra något åt saken.

 

Men om vi nu vill tjöta en vända till om Flash, och du föredrar att gå vidare i livet. Kan du inte gå vidare utan att sabba tråden för oss som fortfarande vill ventilera problemet?

Jag förstår liksom inte ditt problem. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om vi nu vill tjöta en vända till om Flash, och du föredrar att gå vidare i livet. Kan du inte gå vidare utan att sabba tråden för oss som fortfarande vill ventilera problemet?

Jag förstår liksom inte ditt problem. :fundersam:

 

Tanken har slagit mig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Skyfire, Puffin och iSwifter kan man använda om man väldigt gärna vill ha flash i sin padda eller iPhone. Funkar väldigt bra. Skyfire är för flashfilmer medans dom andra kan användas för spel och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...