Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Sämre kvalitet på filmer till iPad efter konvertering?

TigerDejan

Recommended Posts

TigerDejan

blir det sämre kvalitet när jag tar flatten to quicktime än original filerna jag har från början via iflicks ? typ mkv filerna ... eller avi filerna ... eller kan jag ta bort dom ?

edit: fattar inte ett jävla skit asså , har lagt in en serie som nu ligger under tv-program , när jag går in i videor på iPad och tar mitt bibliotek så finner jag bara en musikvideo , va gör jag för fan ?

fattar inte ett jävla skit asså

+1 :sorry:

Eh... vad är det egentligen du vill konvertera? Om det är en film fil skulle jag köra på Handbreak som har en egen ipad inställning. Beroende på källfilen så borde du kunna få det i vad som kan upplevas som HD.

TigerDejan

jag vill konvertera mkv , avi filer så att jag kan lägga in dom i itunes .... min fråga är: om jag konverterar min mkv fil till ipad format , kommer kvaliteten bli sämre på den konverterade filen ?

.mov verkar inte funka att komma åt via hemmadelning i itunes ...

Vad man bör veta i sammanhanget är att .mkv, .avi, .mov osv bara är sk. containers och inte ett videoformat i sig. iPad vill gärna ha video i .h264. Om din originalfil innehåller video i .h264 så är det mycket möjligt att ingen konvertering behövs utan att man endast behöver klämma in videon i ny container (.mp4). Om videon däremot inte ligger i .H264 så är en konvertering (eller sk transcoding) nödvändig, och eftersom videon är komprimerad så kommer alltid en liten kvalitetsförlust ske. Har man bara bra kvalitet på originalfilen så brukar det däremot inte vara speciellt märkbart.

Sen måste ljudet kanske konverteras också.

Ett av de enklare sätten är nog, som någon nämnde, att köra filerna genom gratisprogrammet Handbrake med iPad-inställningen.

Ladda ner AVPlayer HD från appstore. Den kostar 22 spänn och då kan du köra (i stort sett) vilka filformat du vill på dina filmer. Du behöver alltså INTE konvertera.

Du laddar bara över dom filmer du vill ha på iPaden via en filhanterare när du har ipaden uppkopplad mot iTunes.

Klockrent!

Lycka till!

TigerDejan

har dratt ner AV Player HD till min iPad , men eftersom jag inte får plats med typ 150gb filmer/serier tex så kan det vara bra att ha dom i itunes också så man i framtiden kan streama dom via från imac via ipad till apple tv 2 :)

får inte plats så mkt filmer på 16GB :D några serier i avi funkar ok typ men d ju inte mer än så

men om jag lägger in *.mov i itunes så hittar jag in det i min delning av bibliotek under VIDEOR på min iPad , måste läggas under filmer , och där hamnar dom inte om dom är .mov av någon jävla anledning , så jäkla krångligt allt detta känner jag :)

Filmer med codec H.264 drar mindre ström och batteritiden blir bättre.

TigerDejan

ooofan , kan vara bra och veta ju.

någon som vet varför .mov serier inte funka att hitta på min ipad när det är delat i itunes ?

Taget direkt från Apples hemsida, http://www.apple.com/se/ipad/specs/

Uppfyller din "problemfilmer" det nedan?

Videoformat som stöds: H.264-video upp till 720p, 30 bildrutor/sekund, Main Profile nivå 3.1 med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s, 48 kHz, stereoljud i filformaten .m4v, .mp4 och .mov. MPEG-4-video upp till 2,5 Mbit/s, 640 x 480 bildpunkter, 30 bildrutor/sekund, Simple Profile med AAC-LC-ljud upp till 160 Kbit/s per kanal, 48 kHz, stereoljud i filformaten .m4v, .mp4 och .mov. Motion JPEG (M-JPEG) upp till 35 Mbit/s, 1280 x 720 bildpunkter, 30 bildrutor/sekund, ljud i ulaw, PCM-stereoljud i filformatet .avi

har dratt ner AV Player HD till min iPad , men eftersom jag inte får plats med typ 150gb filmer/serier tex så kan det vara bra att ha dom i itunes också så man i framtiden kan streama dom via från imac via ipad till apple tv 2 :)

det finns något lite program så man kan streama direkt från Macen till apple tv 2, blir lättare då (antagligen).

Eller så kör man Airvideo, och kan på så sätt "ha med sig" alla filmer du för närvarande har på din dator hemma.

Wifi eller 3G är ifs nödvändigt i så fall...

TigerDejan

så om jag är ute i skogen och har igång mitt airvideo server här hemma på min imac så kommer jag åt filmerna via 3G ?

Jupp, funkar kanoners... Fast, kan bli lite sämmre bild eftersom den känner av din bandbredd och avkodar därefter..

klockren funktion ! :D

klockren funktion ! :D

Kan ju vara bra om man är i skogen som sagt, men det gäller då att du även har en ordentlig täckning. Klockade en rip på film med storlek 2.34GB (MKV format) till ipad via Handbreak, tog ungefär 20min (+lite pill i itunes med omslag etc) (MBP 2,0GHZ 4GB RAM intel I7)

jo fan det är inte heller några problem egentligen att göra om allting , det är bara sätta igång över natten så lär en hel del vara klart ... men man får inte plats med allt på iPaden ändå ..... måste komma åt dom på något sätt om jag är hemifrån ... hjälper ju inte att dom ligger i iTunes då ...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...