Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"You need to restart your computer. Hold down the Power button unt


yael

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag surfade på min macbook pro, inköpt april 2010, igår kväll fick jag följande meddelande.."You need to restart your computer. Hold down the Power button until it turns off, then press the Power button again."

 

Jag hade inte besökt någon konstig sida bara Facebook o annat normalt. När jag startar om datorn får jag bara samma meddelande igen o igen.

 

VAD GÖRA!??!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du har fått en Kernel Panic

 

Som kan bero på många orsaker, oftast fel på inköpta RAM-minnen

http://support.apple.com/kb/TS3742?viewlocale=sv_SE

 

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.thexlab.com%2Ffaqs%2Fkernelpanics.html&sl=en&tl=sv

 

På din dator ska finnas, om du inte formaterat eller bytt ut din hårddisk, Apple Hardware Test...eller så finns det på den medföljande Systemskivan

 

Starta om datorn och håll ner d-tangenten...då ska Apple Hardware Test starta upp om det finns på hårddisken..

 

annars startar du från din Systemskiva och håller ner d-tangenten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

I'll try.

 

Finns det risk att lagrad data på hårddisken försvinner när man utför dessa åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tack för snabbt svar!

 

I'll try.

 

Finns det risk att lagrad data på hårddisken försvinner när man utför dessa åtgärder?

 

Nej då, ingen risk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hör av mig om det blir komplicerat... :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När jag surfade på min macbook pro, inköpt april 2010, igår kväll fick jag följande meddelande.."You need to restart your computer. Hold down the Power button until it turns off, then press the Power button again."

 

Jag hade inte besökt någon konstig sida bara Facebook o annat normalt. När jag startar om datorn får jag bara samma meddelande igen o igen.

 

VAD GÖRA!??!?!

Mycket underligt, hände min tjej och hennes MacBook Air (2008) också igår... Håller på att installera om den nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla också bort alla externa enheter som är anslutna till datorn för att minimera felkällor. OM du raderar hårddisken då välj RAdera genom överskrivning av nollor så tas defekta sektorer bort och du får bästa förutsättningen för säker drift. Torrenter, Spotify Voddler kan ge problem. Har du dem så installera bara en i taget och se om någon av dem ger problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då, ingen risk!

 

Ok, får följande fel.

 

4MEM/1/40000000: 0xaa330c18

 

Whuut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ok, får följande fel.

 

4MEM/1/40000000: 0xaa330c18

 

Whuut?

 

Defekt RAM-minne skulle jag förmoda.

Har du satt i minnen själv?

 

Liknande trådar på nätet

 

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=305309

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte mixtra med något alls. Känner mig lurad. Är det inte därför man köper mac!?! För att slippa den här skiten. Härligt att det händer 2 månader efter garantin gått ut också.

 

Antar att man kan köpa nya minnen o pillar in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hur många RAM-minnen sitter det i?

 

Är det två, så prova att ta ur det ena och kör testet igen.

Sedan testar du det andra.

 

Är det originalminnen är det märkligt..

Jag hade ringt Apple och frågat om det inte är "livstids garanti" på deras minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte mixtra med något alls. Känner mig lurad. Är det inte därför man köper mac!?! För att slippa den här skiten. Härligt att det händer 2 månader efter garantin gått ut också.

 

Antar att man kan köpa nya minnen o pillar in?

Otur kan alla ha och inget håller för övrigt. Apple håller för övrigt högre kvalitet än de flesta andra konkurrenter men de använder fortfarande standardkomponenter. Att man har köpt en produkt från Apple innebär inte att den inte kan gå sönder.... Har du originalminnena i datorn så hade jag provat att få ut nya minnen på din treåriga reklamationsrätt mot ursprungsfel.

 

Köper du nya minnen så passa på att maxa ramminnet, vilket i ditt fall bör vara 8 GB. Det är såpass billigt och om du ändå ska byta så passa på.

 

Hur många RAM-minnen sitter det i?

 

Är det två, så prova att ta ur det ena och kör testet igen.

Sedan testar du det andra.

 

Är det originalminnen är det märkligt..

 

Märkligt är det inte, inte mer märkligt än att en skärm går sönder, eller ett grafikkort eller en hårddisk eller.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många RAM-minnen sitter det i?

 

Är det två, så prova att ta ur det ena och kör testet igen.

Sedan testar du det andra.

 

Är det originalminnen är det märkligt..

Jag hade ringt Apple och frågat om det inte är "livstids garanti" på deras minnen.

 

Det är 2*2 GB a 1067 MHz.

Ska testa o ta ur o köra testet, kanske bara är fel på ena...

 

Antar att det är originalminnen eftersom jag inte bytt ngt och den är köpt på mac-store...Ska definitivt ringa apple o kolla! Bra tipps btw!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset om 3års garantin mattem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset om 3års garantin mattem.

 

 

Hhmm... Observera att det är skillnad mellan garanti och reklamationsrätt. Under garantin är det tillverkaren som ska bevisa att felet inte är tillverkningsfel. Efter denna period, som är minst 6 månader men ofta längre, träder konsumentens reklamationsrätt in, och den gäller tills det gått 3 år. Vid reklamation är det kundens ansvar att bevisa att felet beror på felaktigheter i material eller sammansättning

 

(Mattem verkar veta detta men du blandar ihop begreppen så jag vill bara klarlägga)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ville bara meddela att jag fick tillbaka datorn för 5 dagar sedan. Det var mycket riktigt RAM-minnet som hade gått sönder. Efter några vändor fram och tillbaka gick det också att hävda konsumentköpslagen. Så jag behövde inte betala en krona för bytet/reparationen.

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra :) Grattis!

 

Ännu en seger för konsumenträtten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra :) Grattis!

 

Ännu en seger för konsumenträtten

 

O yes :) Visar också att Apple Care i de flesta fall är en ganska dålig affär i Sverige.. (för de som funderar på om det är värt att investera i AC)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O yes :) Visar också att Apple Care i de flesta fall är en ganska dålig affär i Sverige.. (för de som funderar på om det är värt att investera i AC)

 

Nej, det är det verkligen inte, AC som är en förlängd fabriksgaranti och ska verkligen inte förväxlas med konsumentköplagen som är betydligt svårare som kunsument att hävda eftersom bevisbördan mot tillverkningsfel ligger hos konsumenten och inte tillverkaren/återförsäljaren.

 

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

 

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat.

 

 

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

Säljarens eller ditt ansvar?

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Tre års reklamationsrätt

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Garanti är tillverkarens FRIVILLIGA åtagande för att skydda konsumenten mot fabrkationsfel och ingen försäkring som skyddar mot yttre påverkan. AppleCare (AC) är en frivillig förlängning av garantin med bonus. En stor skillnad mellan AC och försäkring är att OM båda skulle täcka skadan/problemet så åker du på en självrisk OCH värdeminskningsavdrag efter ett år med försäkringen men 0:- på AC. Det innebär att man i praktiken inte får ersättning i vissa fall från försäkringen eftersom beloppet inte blir så stort att det överstiger värdeminskning och självrisk men det gör ont ändå i plånboken.

*En försäkring är ett skydd mot externa problem som stöld, brand, vattenskada mm. Utan allrisk täcker den bara skador du orsakar andra, eller skador som andra orsakar dig. Allrisk är ett tillägg som ger ett extra skydd i fall du skadar dina egna prylar. Men en försäkring ger inget skydd om prylen ger upp.

*Konsumentverkets treåriga reklamationsrätt är en förstärkning av konsumentens rätt när garantierna är korta. Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätten är som tidigare sagt bevisningskravet. Med garanti är det lätt med reklamationsrätt svårare.

-

Så här är gränserna klart och tydligt beskrivna. I verkligheten är det alltid svårt att dra gränser eftersom skadefallen inte alltid är klockrena och ersättningar blir en bedömningsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en skillnad till mellan Apple Care och de andra "alternativen", nämligen support. I Apple Care ingår fri support, dvs du kan ringa Apple med dina frågor och få svar utan att behöva betala för det. Utan Apple Care så måste du betala för att de ska svara när den vanliga garantin har gått ut.

 

Jag rekommenderar Apple care till bärbara datorer, det kan vara värt investeringen särskilt eftersom bärbara datorer utsätts för mer påverkan och slitage än stationära datorer och därmed kan gå mer sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso mattem, men som jag tolkar AC får man ändå bara reparationsgaranti i 12 månader, de resterande två åren har man bara rätt till telefonservice. Och det är ju inte så fantastiskt.

 

Då tjänar man i de flesta fall på att reparera varan själv eller betala engångssumma för reparationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso mattem, men som jag tolkar AC får man ändå bara reparationsgaranti i 12 månader, de resterande två åren har man bara rätt till telefonservice. Och det är ju inte så fantastiskt.

 

Då tjänar man i de flesta fall på att reparera varan själv eller betala engångssumma för reparationen.

 

Fel fel

 

Du får full reparationsgaranti i tre år, utan diskussioner

Det är ingen försäkring, som många tycks tro efter att de tappat datorn i backen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...