Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internetanslutningsproblem


emerik

Rekommendera Poster

Jag har sedan december 2010 använt mig av iMac och det har aldrig varit några problem med något.

För ca 1 månad sedan så köpte jag en Macbook PRO, och med den har jag verkligen inga problem.

Men nu när jag har de i samma rum så har jag olika anslutningsstatusar till internet. iMac är anslutningsproblem, medans allt funkar felfritt på Macbooken.

Jag har försökt kolla i inställningar, men hittar inga olikheter. Vad kan vara felet?

De är lika långt ifrån bredbandsstationen.

 

Tacksam för hjälp

//Emelie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det problem att surfa på iMacen? Har problemet varit ända sedan du skaffade Macbooken?

 

(Vid sidan av: Jag skulle rekommendera dig att koppla bredbandet direkt till din iMac och dela ut internet därifrån till din Macbook. Det fungerar bäst - trådlösa bredbandsstationer kan var ett elände - och dessutom tappar du mindre i hastighet i internet på din iMac.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir problem. Det står att det finns anslutning men Spotify blir offline och resultat av webbläsarn användning blir inget.

 

Det har varit ett problem sedan jag skaffade Macbooken.

 

Hur skulle det bli för övriga PC i hemmet om jag skulle ansluta internet direkt till min iMac och dela ut därifrån. Skulle det på något sätt störa internetanslutningen på dom?

Just nu är vårt bredband kopplat till en stationär PC.

 

// Emelie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många maskiner är kopplade via wi-fi till Internet? Kan det hänga på din bredbandsleverantör?

 

Jag har Bredbandsbolaget och de tillåter endast att 5 ip-adresser delades ut samtidigt. Med några datorer, iPhones och en skrivare så sparkades alltid min MacBook ut medan övriga fungerade bra.

 

Min lösning var att koppla en hub till bredbandsstationen, dvs skapa ett nytt nätverk. Hubben tog då bara en IP-adress i anspråk och så har jag möjlighet att koppla in många fler enheter via den nya hubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många maskiner är kopplade via wi-fi till Internet? Kan det hänga på din bredbandsleverantör?

 

Jag har Bredbandsbolaget och de tillåter endast att 5 ip-adresser delades ut samtidigt. Med några datorer, iPhones och en skrivare så sparkades alltid min MacBook ut medan övriga fungerade bra.

 

Min lösning var att koppla en hub till bredbandsstationen, dvs skapa ett nytt nätverk. Hubben tog då bara en IP-adress i anspråk och så har jag möjlighet att koppla in många fler enheter via den nya hubben.

 

Kan lova dig att du inte har kopplat en hubb, snarare en router. För både router och switch saknar möjligheten att dela ut internet på ett nätverk.

 

Men i detta fallet så har man skapat en utdelning av bredand från en PC över nätverket, dvs datorn som delar ut det agerar router och skapar ett eget internt nätverk så antalet externa IP-adresser är inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Hur skulle det bli för övriga PC i hemmet om jag skulle ansluta internet direkt till min iMac och dela ut därifrån. Skulle det på något sätt störa internetanslutningen på dom?

Just nu är vårt bredband kopplat till en stationär PC.

 

// Emelie

Hm, kanske ur askan och i elden. Men det skadar inte att försöka. Tänk på att välja WEP-lösenord som är mest kompatibelt med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lova dig att du inte har kopplat en hubb, snarare en router. För både router och switch saknar möjligheten att dela ut internet på ett nätverk.

 

Men i detta fallet så har man skapat en utdelning av bredand från en PC över nätverket, dvs datorn som delar ut det agerar router och skapar ett eget internt nätverk så antalet externa IP-adresser är inget problem.

 

 

Ok, jag slänger mig med begrepp som jag inte har koll på. Men byt ut begreppen hub mot router och tvärtom.

 

Grundproblemet för mig var att bredbandsbolaget begränsade antalet anslutna enheter. Detta löstes genom inköp av en hårdvara som kunde fördela antalet anslutna enheter på annat sätt än den hårdvara som bredbandsbolaget använder.

 

Detta problem liknade frågeställarens problem och det var det som jag ville visa på en alternativ/möjlig lösning på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...