Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Set up MB, TC, AE, ATV2, ExHD, BlueRay


MrBlue

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har varit i staterna och handlat på mig lite prylar, har försökt få ihop allt hemma utan direkt framgång.

Skulle uppskatta om någon kunde besvara ett par frågor, ge tips, länkar etc på hur jag skall gå tillväga.

(som ni kanske förstått är jag inte någon direkt hacker)

 

Min plan är att använda TC som router för våra "interna" datorer, samt använda den som lagringsplats

för bilder, musik etc som båda kan hämta upp. (Har en liten, full HD på MB). Möjligheten att skapa ett "gästnätverk"

för besökare verkar bra, i synnerhet när det går att avgränsa behörigheterna. Går det och verkar det vettigt?

Vill kunna hämta material från TC samt EXHD via arbetsdatorn, MB, Vaio, samt ett par iphones och framöver en ipad.

 

Till TC tänkte jag ansluta min befintliga (tydligen icke mac formaterade) externa hårddisk.

 

Tänkte även ansluta AE till TC via nätverkskabel för att streama musik in i förstärkaren via 3,5mm kontakten.

När jag försöker med detta resulterar det i att den endast blinkar gult...

 

Utöver detta har jag införskaffat en ATV2, mest pga shoppingdjävulen. Tänkte använda den till att streama

film och tv serier via TC->MB->TV. Även denna tänkte jag ansluta med nätverkskabel från TC.

 

Tänkte även ansluta min BlueRay via nätverkskabel från TC.

 

Mina frågor är sammanfattningsvis;

  1. Skall jag använda TC eller AE som router?
  2. Låter kopplingsschemat ovan som en vettig set-up?
  3. Ser ni några problem eller andra möjligheter är jag tacksam för tips

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vikengunnar

jådå

det fungerar att göra som du skriver.

 

du får ställa in TC och APEn via AirPortverktyget i Verktygsmappen på din "huvuddator".

först TCn

sen APEn

 

Både APEn och ATVn kan du ju hänga på trådlöst, så slipper du kablar....

 

Gästnätverk är klokt att lägga upp.

 

Det är bra att köra kabel mellan "huvuddatorn" och TCn - blir mkt snabbare med Time Machine back up då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...