Jump to content
Just nu i M3-nätverket

[Kan man] ladda iPad med iPhone-billaddare?

Recommended Posts

Jag funderar på om man kan använda samma bil laddare till iPad som till iphone?

Ja, men det kommer gå oerhört långsamt och troligen kommer iPaden inte visa att den laddar trots att den gör det.

Jag köpte en Kensington powerbolt micro car charger för 295:- . Funkar till iPhone och iPad hur bra som helst.

iPaden mår bäst av en 2,1A strömkabel medan iPhonen ska ha 1A.

Det går såklart bra att använda en annan kabel men det är inte optimalt. Kolla på specifikationerna för just din billaddare för att se om den rekommenderas att ladda en iPad dvs har 2,1A utgång. Annars riskerar det att bli lite långsamt.

Det är kuligare att ladda sin iPhone i iPadkontakten. Går döfort.

Det är kuligare att ladda sin iPhone i iPadkontakten. Går döfort.

Är de bra för batteriet å telefonen då?

Någon kan gärna bekräfta men vad jag vet är skillnaden i spänning mellan iPhone och iPad adaptern (5.0 mot 5.1) så liten att det inte gör något om man använder den andra. iPhonen kommer bara att ladda med såpass mycket som den behöver även om den får in lite mer via adaptern så att säga. Det enda problemet med att använda en iPhone-laddare till iPaden är att det går långsammare men inget av fallen borde vara sämre för batterierna eller adaptrarna.

USB håller 5V +- 0.25V så 5.0V eller 5.1V är inom gränsen för standarden.

USB skall kunna leverera 0.5A, laddaren till iPad klarar 10W (P=U x I -> I = 10 / 5 = 2A) ut så den klarar en högre ström jämfört med den USB-standard som finns.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...