Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lion på två datorer?


Pokie

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag läste att om man köper Lion så kan man installera det på alla mac-datorer i hemmet, betyder det att om min bror köper det så kan han bränna den och installera på min dator också? Och det ändå räknas som "äkta"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste han bränna den? Jag har för mig att upp till fem personer har rätt till att ladda ner samma kopia av Lion från appstore. Det är bara att ta ditt Apple-ID och ladda ner på hans dator skulle jag gissa.

 

Men som du säkert vet så har ju inte Lejonet släpps än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magadovski

om ni använder samma itunes konto går det att ladda ner på båda via mac appstore

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, det handlar om att man kan installera samma mjukvara på fem datorer OM de har samma iTunes-konto/Apple-ID.

 

Det är här jag anser att apple har tänkt fel. Vem i en familj eller på ett företag har samma ID på alla datorerna? Nej, jag hade gärna sett en lösning där man kan registrera de Apple-ID som är på samma adress (vilket är ett krav att ange vid registrering) att de ingår i en och samma "familj" och därmed t ex får tillgång till Lion om en av användarna har köpt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@mattem

 

Jag håller med dig!

 

Apple har nog tänkt rätt men inte helt fullt ut! De kanske löser detta när det väl är dags för Lion!

 

 

Tack alla för de snabba och bra svaren! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kopplat till iTunes-kontot, inte enskilda datorer.

Dvs, när du har laddat ner det från ditt iTunes konto - så kan du ladda ner det fler gånger från ditt iTunes konto (Apple ID) från andra datorer.

 

Om du nu gör detta på datorer som inte är din egen, så kommer den användaren få problem - eller du få problem beroende på hur man ser det, eftersom App Store Mac blir förinställt på ditt konto. Så den person som du lånar ut ditt konto till kan köpa program för dina pengar...

 

Sedan så behöver han tillgång till ditt konto - ditt Apple Id - för att kunna uppdatera Lion. Det kommer inte vara som nu att det bara är att hämta hem en uppdatering av OS X via Programuppdateraren. Uppdateringarna kommer att ske via App Store Mac, så för att få tillgång till uppdateringar och säkerhetsfixar så måste man i App Store Mac vara inloggad på samma konto som ens Lion-version är köpt genom.

 

Detta innebär även, att om du "lånar" Lion av din kompis så måste du låna hans Apple Id för att kunna uppdatera Lion till ny version när det kommer sådan (och du kan räkna med att det kommer komma uppdateringar och säkerhetsfixar med oregelbundna mellanrum), eller låta honom bränna en sådan varje gång det kommer en uppdatering. (och det kommer han nog tröttna på att göra efter ett tag...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem i en familj eller på ett företag har samma ID på alla datorerna?

 

Det handlar inte om vilket ID du har på datorn, det handlar om vilket iTunes konto du har - detta är Apple ID. Itunes konto = Apple ID.

Du menar att om du har två datorer i ditt hushåll, så använder du olika iTunes konton? Och vad är det för vits med att ha flera olika iTunes konton för dig? Det blir ju bara rörigt. Är det förresten tillåtet att en och samma person har flera iTunes konton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kopplat till iTunes-kontot, inte enskilda datorer.

Dvs, när du har laddat ner det från ditt iTunes konto - så kan du ladda ner det fler gånger från ditt iTunes konto (Apple ID) från andra datorer.

 

Om du nu gör detta på datorer som inte är din egen, så kommer den användaren få problem - eller du få problem beroende på hur man ser det, eftersom App Store Mac blir förinställt på ditt konto. Så den person som du lånar ut ditt konto till kan köpa program för dina pengar...

 

Sedan så behöver han tillgång till ditt konto - ditt Apple Id - för att kunna uppdatera Lion. Det kommer inte vara som nu att det bara är att hämta hem en uppdatering av OS X via Programuppdateraren. Uppdateringarna kommer att ske via App Store Mac, så för att få tillgång till uppdateringar och säkerhetsfixar så måste man i App Store Mac vara inloggad på samma konto som ens Lion-version är köpt genom.

 

Detta innebär även, att om du "lånar" Lion av din kompis så måste du låna hans Apple Id för att kunna uppdatera Lion till ny version när det kommer sådan (och du kan räkna med att det kommer komma uppdateringar och säkerhetsfixar med oregelbundna mellanrum), eller låta honom bränna en sådan varje gång det kommer en uppdatering. (och det kommer han nog tröttna på att göra efter ett tag...).

 

Nja, känns som du lagt ihop två och två här och fått fem som resultat. Något sådant har jag inte hört talas om utan det jag har läst (på andra forum bland annat) så är programuppdateraren i full vigör och det är igenom den som t ex Lion idag uppdateras till t ex GM.

 

Sen angående låsningen till ett specifikt Apple-ID för alltid känner jag inte heller till. Det skulle ju innebära att du inte idag heller i App Store skulle kunna byta Apple-ID för att t ex installera Lion på mer än en dator. Jag är övertygad om att man kommer kunna ha byta Apple-ID efter behov i App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att ha fleranvändarlicenser på App Store Mac, så har man låga priser.

Apple sänkte priset på sina mjukvaror rejält när de startade App Store Mac, samtidigt som de tog bort fleranvändarlicenserna.

 

Du kan installera samma program på flera datorer, från samma iTunes konto. Men de är fortfarande kopplade till dig - ditt Apple ID. Alltså inte fleranvändarlicens, utan enanvändarlicens. Å andra sidan är priserna så låga så varje i familjen kan köpa sin egen.

 

För företag så är det annorlunda. App Store Mac är till för privatpersoner, inte företag. (du får inte ens ett momskvitto så du kan inte dra av momsen som företagare). Om du är företagare och vill ha Lion, så köper du inte via ditt Apple ID. Du köper av en av Apples butiker eller återförsäljare, och av dem får du en kod och denna kod använder du på App Store Mac för att ladda hem Lion. På detta sätt kan du köpa en fleranvändarlicens och du kan också köpa mot faktura.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så att Apple vill att du ska ge ditt Lejon till dina vänner utan det ska vara inom samma hushåll och då också ett Apple-ID. Jag kan inte se det krångliga i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är programuppdateraren i full vigör och det är igenom den som t ex Lion idag uppdateras till t ex GM.

 

Utvecklarversionerna fungerar annorlunda eftersom de riktar sig mot utvecklare och inte konsumenter.

Det finns ingen poäng för utvecklarna att Lion ska vara ute på App Store Mac. Programmet kommer ut på App Store Mac när det släpps officiellt, och då kommer det att fungera på samma sätt som andra App Store Mac program.

 

Sen angående låsningen till ett specifikt Apple-ID för alltid känner jag inte heller till. Det skulle ju innebära att du inte idag heller i App Store skulle kunna byta Apple-ID för att t ex installera Lion på mer än en dator. Jag är övertygad om att man kommer kunna ha byta Apple-ID efter behov i App Store.

 

Nu har du missförstått det jag skrev. Ja du kan byta Apple ID, men det som är köpt på ett Apple ID är ju köpt på det och uppdateras via det.

Om du ändrar uppgifterna i ditt Apple ID, som att byte e-post adress, så är ju programmen fortfarande kopplade till samma Apple ID även fast du har ändrat dina personliga uppgifter i det.

 

Du kan installera Lion på mer än en dator, men med samma Apple ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ett hushåll kan ju vara flera personer, och då flera Apple ID.

 

Då kan väl bara personen som faktiskt köpt uppgraderingen gå in i de andra personernas rum, skriva in sitt lösenord på deras datorer och sedan är saken biff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns möjligheten att de erbjuder en fleranvändarversion av Lion för privatpersoner, som man erbjuder företag och organisationer, och man skulle ju kunna göra liknande med en kod som man använder för att hämta hem programmet. Men eftersom detta inte finns för något program som ligger på App Store Mac idag, inte ens för Apples egna mjukvaror, så är jag tveksam. Det känns ologiskt för mig att Lion skulle fungera annorlunda än andra program på App Store Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det som att licensen gäller en person, men den personen kan installera på flera datorer han äger. Förut fanns det ju familjelicenser så man kunde installera på flera datorer. Så jag tror att Apple har tänkt rätt. Är ni flera i familjen som har var sin dator så köper ni var sin licens. Förut kostade familjelicens ett par tusen. Nu kostar varje licens 229. Så det är ju billigare mot tidigare i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magadovski

måste lägga till att man har flera itunes konton när man har flera ios enheter i familjen.

ska bli kul a se hur dom synkar ihop dem med icloud och bilder t.ex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är flera i familjen och har sina egna datorer, då har man ju olika konton, men då är man väl heller inte intresserad av att ha varandras foton heller. Om man vill ha samma musik på alla datorer så använder man ju samma konto på alla datorer. iCloud kommer ju fungera ungefär som mobile me, så det blir ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magadovski

måste lägga till att man har flera itunes konton när man har flera ios enheter i familjen.

ska bli kul a se hur dom synkar ihop dem med icloud och bilder t.ex

Om man är flera i familjen och har sina egna datorer, då har man ju olika konton, men då är man väl heller inte intresserad av att ha varandras foton heller. Om man vill ha samma musik på alla datorer så använder man ju samma konto på alla datorer. iCloud kommer ju fungera ungefär som mobile me, så det blir ingen skillnad.

 

tänkte på det dom visa på wwdc att man kunde dela bilder med varran i famliljen mellan olika apple prylar, = flera olika itunes konton

 

Därav intressant hur dom ska lösa det !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Ja det blir intressant att se hur dom löser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...