Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur lång blir skuggan av Turning Torso i Malmö


Daniela

Rekommendera Poster

Alltså, jag trodde jag läste geologi, inte matematik. :-D

 

Jag har hjärnsläpp. Någon som kan hjälpa?

 

Hur lång blir skuggan av Turning Torso när solen är rakt ovanför 4000 km till söder i Bilma, Niger?

 

Jordens omkrets = 40008 km

Höjden på Turning Torso = 190 m

 

 

Är det bara jag som tycker frågan är märkligt forumlerad? Det kan iofs bero på att han som skrev den är engelsktalande från början. Men gah.

 

 

Och en sak till; Vad är radien på den cirkulära strukturen centrerad på 61.02 N 14.92 E?

 

Vi använder då oss av Google Earth. Alltså, är det bara jag som inte förstår vilken cirkulär struktur han menar på de koordinaterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång skuggan blir när Turning Torso niger..........? Äh... nu ä de varmt..... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Beror inte det på solens position.......när uträkningen sker....

 

 

Edit.....Jordens position till förhållandet av solen borde jag skrivit....

bultandehjarta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror inte det på solens position.......när uträkningen sker....

 

 

Edit.....Jordens position till förhållandet av solen borde jag skrivit....

bultandehjarta.gif

 

Jo, det gör det säkert. Men vet inte hur man ska räkna ut det. :)

 

Och jag hittar absolut ingen cirkulär struktur med koordinaterna 61.02 N 14.92 E.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jo, det gör det säkert. Men vet inte hur man ska räkna ut det. :)

 

Och jag hittar absolut ingen cirkulär struktur med koordinaterna 61.02 N 14.92 E.

 

Och jag är helt borta under solen......whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är varken geolog eller matematiker, men ger mig ändå på ett försök till svar (förresten mitt premiärinlägg här!).Solen står alltså rakt ovanför Bilma. Avståndet mellan Bilma och Malmö är 4000 km, eller en tiondels jordomkrets. Turning Torsos vinkel gentemot solen blir då 36° (dvs en tiondel av ett helt varv som ju är 360°). Vi kan tänka oss en rätvinklig triangel där vinkeln A är 36°, katetern b är Turning Torso = 190 m, och vi söker katetern a (skuggan). a = b x tan(A) = 190 m x tan(36°) = 138 m

Den andra frågan har jag inte en susning om hur den ska besvaras... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är varken geolog eller matematiker, men ger mig ändå på ett försök till svar (förresten mitt premiärinlägg här!).Solen står alltså rakt ovanför Bilma. Avståndet mellan Bilma och Malmö är 4000 km, eller en tiondels jordomkrets. Turning Torsos vinkel gentemot solen blir då 36° (dvs en tiondel av ett helt varv som ju är 360°). Vi kan tänka oss en rätvinklig triangel där vinkeln A är 36°, katetern b är Turning Torso = 190 m, och vi söker katetern a (skuggan). a = b x tan(A) = 190 m x tan(36°) = 138 m

Den andra frågan har jag inte en susning om hur den ska besvaras... :)

 

Tack för det! Jag ska läsa det där några gånger och se om jag förstår det själv, haha! Men tusen tack. Jag undrar varför man ska räkna ut sådant här när man läser en geologi? :totaltgalen:

 

Den andra frågan besvaras genom att man i Google Earth skriver in koordinaterna och så kommer man till den platsen. Där ska finnas någon form av cirkulär struktur hävdas det. Jag hamnar då mitt i en skogsdunge och jag kan inte se skymten av någon cirkulär struktur så långt ögat når....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör det säkert. Men vet inte hur man ska räkna ut det. :)

 

Och jag hittar absolut ingen cirkulär struktur med koordinaterna 61.02 N 14.92 E.

 

 

Förstår ingenting av den frågan.

 

61.02 N 14.92 E...är inte det en punkt

 

Enda cirkulära sak som är långsökt är detta

 

post-47332-010600800 1309550811_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår ingenting av den frågan.

 

61.02 N 14.92 E...är inte det en punkt

 

Enda cirkulära sak som är långsökt är detta

 

post-47332-010600800 1309550811_thumb.jpg

 

Ja se... Där var ju något cirkulärt... men det är ju inte den exakta punkten. Exakta frågan är ju vad radien är på den exakta punkten. Men det finns ju ingen cirkulär struktur på exakt DEN punkten... Jag känner mig något förvirrad. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är varken geolog eller matematiker, men ger mig ändå på ett försök till svar (förresten mitt premiärinlägg här!).Solen står alltså rakt ovanför Bilma. Avståndet mellan Bilma och Malmö är 4000 km, eller en tiondels jordomkrets. Turning Torsos vinkel gentemot solen blir då 36° (dvs en tiondel av ett helt varv som ju är 360°). Vi kan tänka oss en rätvinklig triangel där vinkeln A är 36°, katetern b är Turning Torso = 190 m, och vi söker katetern a (skuggan). a = b x tan(A) = 190 m x tan(36°) = 138 m

Den andra frågan har jag inte en susning om hur den ska besvaras... :)

Fast nu är ju jordytan krökt, borde bli några mm längre då...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja se... Där var ju något cirkulärt... men det är ju inte den exakta punkten. Exakta frågan är ju vad radien är på den exakta punkten. Men det finns ju ingen cirkulär struktur på exakt DEN punkten... Jag känner mig något förvirrad. :D

 

Det är antagligen jordens radie som efterfrågas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, du måste tänka större, Daniela! Det finns visst en cirkulär struktur centrerad på den punkten.

 

Jochum hann visst före...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu är ju jordytan krökt, borde bli några mm längre då...?

 

Ja, visst blir det en pytteskillnad mellan sträckan längs (den krökta) ytan och fågelvägen mellan ändpunkterna för skuggan i det projicerade planet, men den är så liten att den inte syns när man svarar med tre siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja meh! Killar! Jag får inte upp något på länken Jochum skickade! Fattar ingenting. Jag erkänner det! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Zoomar jag ut så kan jag väl erkänna att jag ser någon form av "cirkulär struktur". Det ser ut lite som en stor "ö". MEN jag kan väl inte säga att punkten är centrerad i den "cirkeln"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här är då svaret, dvs den cirkulära strukturen:

http://sv.wikipedia....i/Siljansringen

 

Mäh va fan, tvåa på bollen igen!? :D

 

Hehe tack! Det var den jag efter många om och men såg ja. Men jag tycker inte platsen för koordinaterna är placerat i "centrum". Jag ska ju mäta radien och utgår jag ifrån punkten så kan jag få en radie på allt emellan 15-19 km. Vad fan. Jag är verkligen blond.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mät diametern N-S och V-Ö, ta genomsnittet av de två och dela med två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mät diametern N-S och V-Ö, ta genomsnittet av de två och dela med två.

 

Komplicerade grejjer för mitt huvud ikväll! :D Men tack, då gör jag det. Jag ska antagligen trassla till det för mycket när de egentligen frågar något ganska enkelt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln jag länkade till står det:

"Siljansringen i Dalarna är Europas största nedslagskrater (astroblem), med en diameter på ca 52 km."

 

Radien bör då vara 26 km.

 

Egentligen tror jag inte det är radien som efterfrågas, utan uppgiften är snarare att upptäcka Siljansringen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu är ju jordytan krökt, borde bli några mm längre då...?

 

Jovisst är det så, men precis som ClCdCm skriver så är skillnaden i sammanhanget försumbar. Jag gjorde faktiskt två förenklande antaganden på vägen, annars hade beräkningarna blivit oerhört komplexa, men ärligt talat orkade jag inte redovisa dessa förenklingar då jag inte hade några illustrationer att hänvisa till. Om TS fortfarande undrar över lösningen så kan jag ta mig tid att rita och berätta lite, annars inte... Som fyrbarnsfar får man välja var man lägger sin tid... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln jag länkade till står det:

"Siljansringen i Dalarna är Europas största nedslagskrater (astroblem), med en diameter på ca 52 km."

 

Radien bör då vara 26 km.

 

Egentligen tror jag inte det är radien som efterfrågas, utan uppgiften är snarare att upptäcka Siljansringen...

 

Förmodligen. Men jag kan ju egentligen inte skryta med några större bravader på den fronten! :D

 

Men det är konstigt om det står så, jag ska mäta igen, men jag får absolut inte radien till 26 km, eller diametern så stort som 52 km. Jag mäter i Google Earth och jag får diametern till ungefär 37 km om vi nu ska höfta lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NationalEncykopledin hävad att diametern är ca 40 km.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...