Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finns det djur som petar in sand i dörrlås?


Wolff

Rekommendera Poster

Var med om en mycket märklig händelse på sommarstugan idag. Jag var borta ca en timme och när jag kommer tillbaka är dörrlåset till stugan fullt med sand. Fick gräva en bra stund innan jag fick ut den och dörren öppnad. Finns det fåglar/insekter som kan göra sådant här? Tror mer på mänsklig illvilja dock, kanske ungar som stoppat in sanden eller nåt liknande, har svårt att tro att någon vuxen människa skulle sitta i skogen bredvid och kliva fram och lägga sand i låset för att som visa "haha jag finns här" typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo verkar mycket möjligt, lite märkligt dock, har inte varit med om något liknande alls på fem år som vi har haft stugan. Men vem vet vad ungar kan hitta på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte av nån anledning sand i dörren som isolering eller nåt?

 

Annars så är det väl kanske Mr Sandman som varit framme?

 

Kirby_Sandman2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha vem vet om mr. Sandman varit här :D? Kanske han sitter och fnissar på en stubbe nu åt sitt busstreck. Metallica skulle inte va så dumt att ha här heller. Nej, ja kan inte förstå varför det skulle komma sand pga isolering... Och låset var jämnt fyllt, helt igentäppt samt några rispor runt låset. Dessa kan ha varit där tidigare förstås, det är ju sådant man inte lägger vid sig. Tjuvar är nu också uteslutet eftersom jag glömde upp verandadörren och min macbook låg fullt synligt på köksbordet. Den skulle de ju tagit om något i sådant fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är odjuret. Med djur kan man ju aldrig veta ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehehe den är kul, såg den förra helgen. Jo man vet ju aldrig med de där djuren, de kan vara påhittiga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur får anden in sanden? kan de lyfta saker? ja trodde att de endast var sådana där flytande ting som man kan se och gå igenom:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur får anden in sanden? kan de lyfta saker? ja trodde att de endast var sådana där flytande ting som man kan se och gå igenom:fundersam:

Anden kan manifestera med hjälp av ektoplasma och göra såna saker, men andar kan göra det ändå utan att behöva ta till det bara de använder tillräckligt med energi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kan ha varit ett murarbi som valde fel bostad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm där sa du nåt Pocahontas, vi har faktiskt haft bin som kommit in i huset när vi inte varit där, kanske de också var murarbin? Men på en timme? Och precis medan jag var borta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vet inte hur mycket ett ensamt murarbi hinner transsportera, men jag har gott om små "grusiga" bon i fönsteröppningar, mellan foder och panelen.

Rätt små gulliga varelser, mindre än vanliga bin och fredliga.

 

Är det ett "gammaldags" nyckelhål, typ detta? post-113-062993200 1309585549_thumb.jpg så är det inte helt omöjligt att biet tyckte det var ett perfekt boställe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen fenomenet fundersam.gifTror nog att jag varit med om något liknande och det fallet så kan man utesluta busiga barn.... closedeyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket ett ensamt murarbi hinner transsportera, men jag har gott om små "grusiga" bon i fönsteröppningar, mellan foder och panelen.

Rätt små gulliga varelser, mindre än vanliga bin och fredliga.

 

Är det ett "gammaldags" nyckelhål, typ detta? post-113-062993200 1309585549_thumb.jpg så är det inte helt omöjligt att biet tyckte det var ett perfekt boställe

 

Låset ser ut såhär så fördjupningen är ju inte så stor. Får väl vänta och se om det händer igen, i värsta fall får jag lägga upp en kamera och se om man får någon skyldig på bild :)

 

http://www.cartinafinland.fi/sv/picture/42788/Gammal+Abloy+l%E5s+i+d%F6rren.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen fenomenet fundersam.gifTror nog att jag varit med om något liknande och det fallet så kan man utesluta busiga barn.... closedeyes.gif

 

 

Och vad har du varit med om mattem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Låset ser ut såhär så fördjupningen är ju inte så stor. Får väl vänta och se om det händer igen, i värsta fall får jag lägga upp en kamera och se om man får någon skyldig på bild :)

 

http://www.cartinafinland.fi/sv/picture/42788/Gammal+Abloy+l%E5s+i+d%F6rren.html

 

Perfekt hål för ett murarbi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt hål för ett murarbi

 

 

Okej, det är ju då ganska troligt att det kan vara något sådant, eftersom vi ju haft fyra döda bin inomhus när vi kommit hit och i allmänhet har sett bin runt stugan. Var de rackarna tar sig in är en annan fråga men jag antar att de inte behöver någon stor öppning för att klämma sig in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du får göra lite biholkar på tomten då du tydligen har solitärbin i din omgivning.

Nyttiga djur som är utrotningshotade.

 

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/insekterochspindeldjur/steklargetingar/binochbiholkar.420.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad mycket man kan lära sig på ett datorforum. Och så säger de att nördar är enkelspåriga :D

 

ja men visst! helt otroligt att man kan få reda på nästan vad som helst här :)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låset ser ut såhär så fördjupningen är ju inte så stor. Får väl vänta och se om det händer igen, i värsta fall får jag lägga upp en kamera och se om man får någon skyldig på bild :)

 

http://www.cartinafinland.fi/sv/picture/42788/Gammal+Abloy+l%E5s+i+d%F6rren.html

Det skulle ju bli en härlig film om du gick i land med det. Kanske en vinnare t o m i det där Naturrutan eller vad programmet heter. En filmkamera och nån sorts sensor eller en del kameror har inbyggt att de sätter igång om nåt rör sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vinter för några år sedan upptäckte vi att en mus hade nästan tömt en påse med ris i matkällaren, burit iväg med riset och lagt det i en stövel i andra ändan av källaren.... det var en hög många gånger större än den lilla musen! Han/hon måste ha knatat fram och tillbaka kontinuerligt i veckor. Man kan bara bli imponerad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

En vinter för några år sedan upptäckte vi att en mus hade nästan tömt en påse med ris i matkällaren, burit iväg med riset och lagt det i en stövel i andra ändan av källaren.... det var en hög många gånger större än den lilla musen! Han/hon måste ha knatat fram och tillbaka kontinuerligt i veckor. Man kan bara bli imponerad!

 

Inget emot vad jag ser mina honungsbin drar hem till kupan, med tanke på hur mycket varje bi kan bära med sig hem i krävan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju bli en härlig film om du gick i land med det. Kanske en vinnare t o m i det där Naturrutan eller vad programmet heter. En filmkamera och nån sorts sensor eller en del kameror har inbyggt att de sätter igång om nåt rör sig.

 

hahaha, ja jag tror jag får fråga grannen om hans kameraanordning. Han ville se om någon obehörig sprang och kikade in genom fönstren på stugan. Har inte frågat om han har igång den eller om han fångat något på bild :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...