Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn har hängt sig!


kakmonstret

Rekommendera Poster

kakmonstret

Har fått problem och vet inte vad jag ska göra...

Jag var inne och skulle lägga upp bilder på företagets facebooksida, när datorn(macbook pro 13´) hängde sig på safarisidan och badbollen kom fram, jag sitter nu i detta läge och kan inte lösa problemet.

Är ju van vid gamla ctrl-alt-delete knepet men hur gör man på en mac?

 

jag kan inte välja någonting i safaris meny alls, allt är grått.

Har försökt starta om men då säger den att safari förhindrar detta.

 

Vad ska jag göra?

 

har också dragit ut nätverkssladden och stängt skärmen för att hoppas på att den "återhämtar" sig...

 

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvångsavsluta Safari?

 

Finns under  eller så högerklickar du på safari och håller ner alt och väljer tvångsavsluta.

post-34005-091893300 1309507849_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller du inne on/off-knappen tillräckligt länge så kommer den stängas av. Inte optimalt förstås. Men den gör det.

 

Men alltså, är det "bara" Safari som låst sig? Inte hela datorn? Eftersom du skriver att du försökt starta om men den kan inte iom Safari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbkommandot alt-cmd-esc är på Macen som ctrl-alt-delete på PC:n.

Avsluta sedan processen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kakmonstret

Tack så hemskt mycket för all hjälp =)

 

Tvångsavsluta safari fungerade utmärkt=)

Och ska genast läsa tråden =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en Säker start, dvs starta Macen med Shift nedtryckt. Då sker en lätt städning av småsaker som antingen kan ha ställt till det för dig eller som kom pga tvångsavstängningen. Låt datorn jobba färdigt och starta sedan om som vanligt. Saken är klar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också liknande problem för tio minuter sedan.

Jag öppnade en skärmdump Ctrl+Cmd+4 och när jag klickade på röda pricken för att få den att försvinna, hände ingenting. Så småningom gick jag till äpplet för att nå Stänga av, eller Tvångsavsluta men ingenting öppnade sig, så jag blev tvungen att stänga av min sprillans nya iMac med knappen på baksidan. Sedan med Shiftknappen nertryckt startade jag om iMacen och sedan göra en omstart.

Detta gör jag minst varannan dag och återställer Safari och tömmer cach likaså. Eftersom jag har AppleCare , men det spelar ju igentligen ingen roll eftersom jag automatiskt har 90 dagars fri support, där förstår man inte problemet.

 

Det enda som jag trodde var orsaken var Glims eftersom popuppfönster i Safari ger mig krachmeddelande om att Glims inte arbetar som det skall, så jag avinstallerade detta men har samma problem.

 

Det enda egentliga irritationsmomentet är om man jämför med gamla (Vita) iMac är den glittrande fönsterrutan. Man måste nästan ha solglasögon på sig.sorry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...