Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hammarlack på ärgad aluminium?

Semmelman

Recommended Posts

Har en aluminiumgrej som är lite anfrätt av saltvatten, tror ni hammarlack kan funka som stopp för fortsatt ärgande? Eller kommer det inte fästa riktigt och bilda bra grogrund för fortsatt angrepp?

Nu är det så att aluminium ärgar inte, det är koppar som ärgar.

Oxiderar gör aluminium, oxiden är ett av de hårdare materialen vi känner till.

Borsta eller slipa bort och lägg på en grundfärg, finns speciel sådan* för aluminium, därefter kan hammarlack bli snyggt om du vill ha det.

*Epoxifärg

Okej, tack, såg "ärgat" ut, vita stänk lite gropigt sådär där saltet legat antar jag. Men vi säger oxiderat då. :)

Finns en hammarlack för rostfria metaller t ex aluminium, tror du jag kan måla på det direkt? Orkar inte grunda. Det här ska inte få högsta finishen ville bara stoppa upp oxideringen, ska sen sitta under motorn nästan osynligt...

Ok. Nej bil. Huset av aluminium med elektronik inuti som jag köpt på skroten därför oxiderad, ser inget bra ut.

Vad händer med oxidering om saltvatten fortsätter, skyddar oxideringen eller kommer det bara fortsätta oxidera tills det inte finns material kvar?

Aluminium och saltvatten är väl inte den bästa miljön, framförallt inte om det finns järn i närheten, då blir det ett slags batteri

Men det finns ju båtar i aluminium har jag för mig, är ingen båtmänniska..

Annars är det som du säger, oxid är ett skydd mot fortsatt angrepp, man eloxiderar aluminium för att få et tjockare oxidskikt

Ok. Nej bil. Huset av aluminium med elektronik inuti som jag köpt på skroten därför oxiderad, ser inget bra ut.

Vad händer med oxidering om saltvatten fortsätter, skyddar oxideringen eller kommer det bara fortsätta oxidera tills det inte finns material kvar?

Jag hade satsat på. Slipa blymönja (helst den äldre) sedan hammarlack.

gör susen!

Aluminium och saltvatten är väl inte den bästa miljön, framförallt inte om det finns järn i närheten, då blir det ett slags batteri

Men det finns ju båtar i aluminium har jag för mig, är ingen båtmänniska..

Busterbåtarna som ju är av aluminium är tydligen gjorda av nån saltvattentålig aluminium(legering) då de ju inte oxiderar så lätt, eller så är vattenhalten så hög så saltet inte uppnår kritisk massa... eller nåt.

I bilar blir det ju en salig blandning av metaller...

Aluminiumoxid är, tycker jag, en intressant företeelse.

Aluminium är som de flesta vet, en ganska mjuk metall, lätt att repa i, lätt att forma.

(har varit plåtslagare),

Oxiden är däremot hård, och används som slipmedel och blästermedel mm.

Här kan du läsa mer om aluminiumoxiden

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aluminiumoxid

Inte visste jag att rubiner var missfärgad aluminiumoxid. :D

Eloxerad aluminium borde man bygga bilar i. :)

De rullar på bra. :D

Dock finns ju miljoner andra grejer på bilar som vill strula... det här är ju en Volvo och de flesta Volvo mellan -99 och -01 har ju felaktiga spjällhus så det är det jag håller på med. Tänkte va förberedd på den dagen då det är dags att byta. Ett nytt hus kostar 10 000 kr men ett begagnat en tiondel. Så tillkommer arbetet.

Eloxerad aluminium borde man bygga bilar i. :)

Visst borde man, men det skulle göra bilar mycket dyrare. Ännu bättre vore epoxy/kolfiber. Det skulle göra bilar lätta, styva, starka, krocksäkra och energisnåla. Men väääldigt dyra att tillverka.

Är inte ärgning bara ett annat namn för oxidering, som används just när man pratar om koppar?

Visst borde man, men det skulle göra bilar mycket dyrare. Ännu bättre vore epoxy/kolfiber. Det skulle göra bilar lätta, styva, starka, krocksäkra och energisnåla. Men väääldigt dyra att tillverka.

Men finns det inte något annat material än järn att bygga bilar av som är billigt, rostfritt och krocksäkert?

Det är ju helt sjukt att bygga bilar av ett material som rostar och alla plåtbilar rostar ju förr eller senare.

Är det tex inte billigare att bygga en bil av rostfri plåt än att använda vanlig plåt med en massa lager av grundfärg, färg och lack?

Glasfiber är en riktig miljöbov. Karossen i plåt är en del av krockskyddet den ska helst knyckla sig efter ett förutsett mönster och ta upp kraften innan du slits i stycken.

Problemen med rost är som störst när biltillverkaren går över till vattenbaserad lack av miljöskäl. Att få vatten att dunsta utåt utan att oxidera plåt är en kemisk mardröm. Men det finns el-fel som kan rostskada bilar fort. Trasiga elhissar i dörrarna, draget, dålig kontakt och fukt vid jordställen osv.

Det som är dyrt med kompositmaterial är att man inte enkelt kan automatisera produktionen som med stålplåt och robotsvetsar. För övrigt tror jag att rostfritt stål just är besvärligt att svetsa och att det är ett skäl till att man inte har det i vanliga fordon. Kanske har det med termisk expansion att göra.

Det som är dyrt med kompositmaterial är att man inte enkelt kan automatisera produktionen som med stålplåt och robotsvetsar. För övrigt tror jag att rostfritt stål just är besvärligt att svetsa och att det är ett skäl till att man inte har det i vanliga fordon. Kanske har det med termisk expansion att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/DeLorean

Dyrt med rostfritt också tydligen

För att återgå till hammarlack på aluminium, på båtar tex aluminiumdrev sätter man offeranoder av zink - kan någon som kommer ihåg skolfysiken bättre tala om varför det inte går på bilar.

För att återgå till hammarlack på aluminium, på båtar tex aluminiumdrev sätter man offeranoder av zink - kan någon som kommer ihåg skolfysiken bättre tala om varför det inte går på bilar.

Du menar nåt som offrar sig istället för plåten? Mm... inväntar oxå nån som kommer ihåg skolfysiken för det gör inte jag. Men ett problem är att det nog inte blir samma galvaniska strömmar i luft som i vatten kanske... Men du målar ju gärna med zinkfärg för att stoppa rost på plåt, vet inte dock om den "offrar" sig eller bara ligger som ett försvarande skikt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...