Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någon som har provat Navionics?


Hebbesailor

Rekommendera Poster

Hebbesailor

Hej!

 

Finns det några seglare här på forumet? Jag har tittat på Navionics till min iPad. Det ser bra ut, men priserna är höga för att bara chansa. Någon som har erfarenhet?

 

Bästa hälsningar

 

Hans-Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ned det och bara tittat lite kort på det och inser att allt inte är med som man kunde önska exempelvis bränningar. om jag jämför med min Garmin eller med ett fysiskt kort.

Vet inte om det är någon inställning eller vad det kan vara för dom tycker jag borde vara med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Navionics, 88 SEA HD på iPaden samt en äldre Garmin 182 C.

88 SEA HD är ett stort och dyrt skämt, i princip bara sjökorten inlagda och utan användbara finesser. Massor med brister och oegentligheter mellan olika upplösningar. Bondfångeri, och jag begriper inte att det har fått så många stjärnor i AppStore.

Navionics är jag helt nöjd med och jämfört med Garmin så saknas det iofs vissa finesser, men vid min färd nu i våras från Huskvarna - Motala - Göta Kanal - Södertälje - Västerås så körde/testade jag de tre programmen parallellt, och testet utföll till Navionics fördel.

iPaden är med sin skärmstorlek perfekt som navigator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hebbesailor

Tack för svaren!

 

Jag har nu laddat ner iNavX och Navionics sjökort från Xtravers. Det fungerar jättebra. Det finns även en AIS-mottagare i iNavX som visas på sjökortet. Håller med om att 88 Sea HD är skräp. Jag köpte den, en lyckades faktiskt att få pengarna tillbaka från Apple. Jag mailade 88 Sea HD med några frågor när jag köpt appen, men fick aldrig något svar. En urdålig app och ett urdåligt företag som inte svarar på mailen. Som sagt, med iNavX och Navionocs kort via Xtravers har jag en fin plotter i iPaden som ett bra komplement till papperskort och Garmins Gps Dakota.

 

Seglarhälsningar

 

Hans-Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag har nu laddat ner iNavX och Navionics sjökort från Xtravers. Det fungerar jättebra. Det finns även en AIS-mottagare i iNavX som visas på sjökortet. Håller med om att 88 Sea HD är skräp. Jag köpte den, en lyckades faktiskt att få pengarna tillbaka från Apple. Jag mailade 88 Sea HD med några frågor när jag köpt appen, men fick aldrig något svar. En urdålig app och ett urdåligt företag som inte svarar på mailen. Som sagt, med iNavX och Navionocs kort via Xtravers har jag en fin plotter i iPaden som ett bra komplement till papperskort och Garmins Gps Dakota.

 

Seglarhälsningar

 

Hans-Erik

 

Har jag missat nåt? iNavX, har inte den bara amerikanska kort? Hur får du in Navionics kort i den? Kostar det extra, eller utnyttjar den Navionis installerade kort?

Sen har jag även köpt iSailor, men tyvärr saknas bl.a. Mälaren i den, annars verkar det mycket kompetent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hebbesailor

Hej igen!

 

iNavx ger dig amerikanska kort på köpet, men via Xtraverse kan du köpa abonnemang på kort över våra farvatten. Jag laddade ner öresund, kattegatt och skagerack som täcker området från tyskland, östra jylland och vår västkust upp till södra norge. Det kostade 89 USD för 720 dagar. Du måste också öppna ett konto hos Xtraverse, som kostar 10 USD/år. Läs mer om detta på Solteks hemsida, där de beskriver hur det fungerar. iNavx kostar 379 SEK i Appstore.

 

Mvh

 

Hans-Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hebbesailor

Men vad är iSailor? Vill du berätta mer om det? Var hittar man den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är iSailor? Vill du berätta mer om det? Var hittar man den?

 

Appstore: transas isailor

 

När det gäller iNavX har jag nu inhandlat programmet och köpt kort och gjort en kortare utvärdering.

Jag ser inga, ur min synpunkt, fördelar jämfört med Navionics men så har jag heller ingen utrustning kopplad till, ingen AIS etc.

Det har blivit dyrt med alla dessa navigeringsprogram, och så visar det sig i slutändan att Navionic och iSailor båda mer än väl fyller mina krav, till lågt pris, undantaget då iSailor som ännu inte har "insjöarna" med.

 

När det gäller 88Sea HD tycker jag det är ytterst märkligt att de vecka efter vecka ligger på Appstores Top Grossing, undrar om det ligger någon manipulering bakom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hebbesailor

AIS-mottagning ingår i iNavX. När det gäller 88Sea HD håller jag helt med dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AIS-mottagning ingår i iNavX. När det gäller 88Sea HD håller jag helt med dig.

 

AIS-mottagningen, hur aktiverar jag den? Har inte hittat några inställningar, eller rättare sagt, jag har inte varit tillräckligt enträgen för att hitta det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hebbesailor

Om jag minns rätt ska det finnas i vidhängande instruktionsbok som följer med programmet. Där ska du lägga in en särskild ip-adress samt lösenord, som finns där. Hittar du inte instruktionsboken, så sök via Solteks hemsida, där de presenterar iNavX och Xtraverse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Plockar upp tråden igen.

 

Har seglat på västkusten & östkusten i Sverige även i Kroatien , Holland, Tyskland

med Navionics på iphone & ipad.

 

Jag tycker det fungerar grymt bra.

 

//P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...