Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Svenska citationstecken i Pages

BimboBoy

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem. I Pages så kan jag inte få svenska typografiska citationstecken när jag skriver. Vet att det finns ett kommando för det men det är jobbigt att behöva komma ihåg det när man skriver. Vore så skönt om det gjordes automatiskt.

Kan någon hjälpa mig? :)

Pages - Inställningar -Automatisk korrigering - Använd smarta citationstecken.

Obs: Smarta citationstecken (eg. typografiska citationstecken) anpassas efter det språk som man använder Pages på. Om man använder Pages på svenska så får man svenska citationstecken, om man använder Pages på engelska så får man engelska citationstecken.

Det går att ändra om man pillar i Pages inställningsfiler... men det är rörigt. Bättre då köra Pages på svenska när du skriver på svenska. (Pages anpassar sig efter det språk som Mac OS X kör på).. det går att köra svensk Pages även fast Mac OS X körs på engelska, man får högerklicka på Pages-symbolen och labba i språkinställningarna där.

Flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Jag hittar inte språkinställningarna för att köra Pages på svenska. Skulle du kunna guida mig genom det tror du? :)

Tack på förhand!

Pages - Inställningar -Automatisk korrigering - Använd smarta citationstecken.

Obs: Smarta citationstecken (eg. typografiska citationstecken) anpassas efter det språk som man använder Pages på. Om man använder Pages på svenska så får man svenska citationstecken, om man använder Pages på engelska så får man engelska citationstecken.

Det går att ändra om man pillar i Pages inställningsfiler... men det är rörigt. Bättre då köra Pages på svenska när du skriver på svenska. (Pages anpassar sig efter det språk som Mac OS X kör på).. det går att köra svensk Pages även fast Mac OS X körs på engelska, man får högerklicka på Pages-symbolen och labba i språkinställningarna där.

Jag har redan kryssat för "smarta citationstecken", och hela datorn använder svenska. Men själva Pages är på engelska och jag vet inte hur jag gör för att ändra språket.

Ett tag sedan jag använde/hade Pages installerat, men jag har för mig att det någonstans i Info-paletten finns en inställning för vilket språk själva dokumentet (filen) är i. Kanske om du ställer det till svenska så kommer det använda de rätta typografiska tecken.

Annars så kan du (om du har OS X 10.6 Snow Leopard) gå till Systeminställningar -> Språk och text -> Text

och ändra stilen för smarta citationstecken.

De är de två förslag jag har.

P.S. Annars så är ju kortkommandot för "rätta" citationstecknet: alt+shit+2. Kort och bra, och inte jobbigt alls att trycka på alt när man väl har fingrarna runt shift. Man lär det sig nog efter ett tag.

• 2 weeks later...

Då har du med största sannolikhet Pages 08 eller tidigare version, eftersom den bara fanns i engelsk version (och därmed engelska citationstecken). Pages 09 är på svenska när Mac OS X är satt till svenska. Mitt råd är därför att du skaffar senaste Pages.

Det går att fixa till svenska citationstecken i Pages 08, men man måste gå in manuellt och pilla i inställningsfiler tillhörande programmet och gör man fel kan man strula till hela programmet så det är inget jag rekommenderar för ovana...

- korrekta citationstecken är väl “” (shift-alt-n samt shift-alt-m) – denna kombination för engelska; svenska, två stycken ” (shift-alt-m) ??

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...