Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kniv och gaffel-regeln är inte obligatorisk!


SPB1

Rekommendera Poster

Jag använder alltid bara gaffeln och det är fan inte fel att göra det! Men om jag håller i kniven också brukar jag mixa lite med händerna. Men jag vill säga till er alla att om ni vill använda kniv och gaffel på annat sätt, t.ex. att bara skita i kniven, så är det helt okej, kniv och gaffel-regeln är alldeles för efterbliven och klantig för att behöva bli lydd! Man behöver ju inte hålla i kniven om man inte skär och det ser ju jag jävligt tydligt, typ alla nuförtiden talar ju emot den där efterblivna regeln! Såhär bör eller SKA regeln vara om den ska finnas:

 

Bara gaffel: Håll gaffeln i höger hand (vänster hand om du är vänsterhänt)!

Kniv och gaffel: Håll kniven och gaffeln i vilken hand du vill.

 

Många säger ju att det är "ofint" att inte äta "rätt", det var den värsta lögnen jag nånsin har hört!!!!! :o

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 101
  • Created
  • Senaste svar

Vad gör du med den andra handen under tiden du äter med gaffeln?

 

Ja det är inte trevligt för de som äter tillsammans med någon som skyfflar in maten.

Sedan att inte använda kniv? Hur gör du när du delar på exempelvis kött?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skär upp det som behöver skäras upp, eller skalar det som behöver skalas, med kniven (och då i höger hand eftersom jag är van vid det) och sen lägger jag undan kniven, flyttar gaffeln till höger hand och äter med enbart gaffel. För det allra mesta.

 

Traditioner är till för att brytas, om så bara för att jävlas med alla konservativa traditionsidioter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man kan ha gaffeln i höger hand så länge man äter snyggt. Inget matskyfflande, hängande över tallriken eller hela armbågen på bordet. Min erfarenhet säger att de som lägger undan kniven och äter med gaffeln i höger hand oftast äter som sluskar, men det är klart det finns undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaffeln håller man i vänster hand och kniven i höger hand under hela måltiden. Gaffelns böj ska dessutom riktas uppåt, det är ingen sked. Serveras man kontinuerligt, och önskar ytterligare en portion lägger man besticken i kors på tallriken. Om man är nöjd lägger man dem bredvid varandra, helst med knivbladet vilande mellan gaffelpinnarna. God etikett handlar dels om att man visar respekt och goodwill för varandra, och dels om kommunikation med serveringspersonalen på ett diskret och effektivt sätt. Men vill man äta på sitt vis och därmed strunta i alla andra i formella sammanhang är det helt frivilligt. Men då får man acceptera att bli sedd över axeln som den egocentriker man är. Det är synd att exempelvis hemkunskapen inte lär ut vad etikett går ut på. Hemma och på långtradarfiken kan man göra som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaffeln håller man i vänster hand och kniven i höger hand under hela måltiden. Gaffelns böj ska dessutom riktas uppåt, det är ingen sked. Serveras man kontinuerligt, och önskar ytterligare en portion lägger man besticken i kors på tallriken. Om man är nöjd lägger man dem bredvid varandra, helst med knivbladet vilande mellan gaffelpinnarna. God etikett handlar dels om att man visar respekt och goodwill för varandra, och dels om kommunikation med serveringspersonalen på ett diskret och effektivt sätt. Men vill man äta på sitt vis och därmed strunta i alla andra i formella sammanhang är det helt frivilligt. Men då får man acceptera att bli sedd över axeln som den egocentriker man är. Det är synd att exempelvis hemkunskapen inte lär ut vad etikett går ut på. Hemma och på långtradarfiken kan man göra som man vill.

 

+1

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaffeln håller man i vänster hand och kniven i höger hand under hela måltiden. Gaffelns böj ska dessutom riktas uppåt, det är ingen sked. Serveras man kontinuerligt, och önskar ytterligare en portion lägger man besticken i kors på tallriken. Om man är nöjd lägger man dem bredvid varandra, helst med knivbladet vilande mellan gaffelpinnarna. God etikett handlar dels om att man visar respekt och goodwill för varandra, och dels om kommunikation med serveringspersonalen på ett diskret och effektivt sätt. Men vill man äta på sitt vis och därmed strunta i alla andra i formella sammanhang är det helt frivilligt. Men då får man acceptera att bli sedd över axeln som den egocentriker man är. Det är synd att exempelvis hemkunskapen inte lär ut vad etikett går ut på. Hemma och på långtradarfiken kan man göra som man vill.

 

Böjen uppåt? När jag ser det vill jag strypa den som gör det. Det leder nämligen ofelbart till att det gnisslar våldsamt mellan metallen och keramiken, så man ryser och knappt kan röra sig. Böjen neråt! Gaffeln har en böj av en anledning - den ska också fungera som en sked. Annars hade den varit rak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böjen är ju för att tänderna ska få rätt vinkel ner i köttet/fisken/potatisen, annars mosar man ju det man håller fast. Men jag vänder även på gaffeln om man ska skyffla upp lite sås och potatis på slutet.

Och skära upp allt köttet/fisken först å sen äta blir ju det kallt. Nej nej nej. Bättre att skära under tiden hinner man tugga ordentligt. Amerikanarna gör så där skär först sen slevar i sig men de har heller inge hyfs, ser neandhertalaraktigt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig stolt till amerikanerna och deras förnuft framför gammeleuropeisk tradition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böjen uppåt? När jag ser det vill jag strypa den som gör det. Det leder nämligen ofelbart till att det gnisslar våldsamt mellan metallen och keramiken, så man ryser och knappt kan röra sig. Böjen neråt! Gaffeln har en böj av en anledning - den ska också fungera som en sked. Annars hade den varit rak!

Tror du verkligen på det där själv, du som annars är så teknisk? Hur lätt är det att spetsa något när gaffeln är upp och ned? Nej, just det. För då lyfter folk armbågen högt upp i luften och ser ut som de bondlurkar de är bakom tallriken. Vad gäller gnisslandet får man vara försiktig, vilket även gäller när man skär med kniven mot porslinet...

 

Jag sällar mig stolt till amerikanerna och deras förnuft framför gammeleuropeisk tradition.

Alltid är det någon som sätter sig på tvären. Du förstår inte att man inte kan ställa etikett mot varandra. When in Rome, heter det... Dessutom är vår tradition mycket vanlig i USA, och vänsterhänta barn i USA tvingas inte längre lära sig hantera gaffeln med höger hand.

 

Vad gäller att skära upp allt och sedan äta det är det inte god amerikansk etikett. Där ska man skära upp varje bit för sig, och skifta kniv och gaffel efter detta, vilket kallas zick-zack-metoden. Vilken sannerligen inte är särskilt effektiv jämfört med vår tradition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men jag vänder även på gaffeln om man ska skyffla upp lite sås och potatis på slutet. ...

Mea culpa, så gör jag också till vardags, dock inte på fest. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Vad är rätt o vad är fel, blivit snurrig

Det här blev ett alldeles för invecklat ämne.Vad är rätt o fel. Först behöver man inte använda båda besticken sen måste man. Man ska hålla gaffeln på ett sätt o en annan säger tvärt om.

 

Jag blev så matt nu att jag måste lägga mig en stund. En kort fråga bara: Är det OK att lägga sig på sängen med käderna på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen på det där själv, du som annars är så teknisk? Hur lätt är det att spetsa något när gaffeln är upp och ned? Nej, just det. För då lyfter folk armbågen högt upp i luften och ser ut som de bondlurkar de är bakom tallriken.

 

Jag spetsar då inget när jag äter, om det inte är slippriga saker som ärter eller ythårda saker som tomatklyftor. Gaffeln fungerar som en klämma mot tallriken. Spetsar man går gaffeln rakt igenom och håller inte fast särskilt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag blev så matt nu att jag måste lägga mig en stund. En kort fråga bara: Är det OK att lägga sig på sängen med käderna på?

På men inte i. wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spetsar då inget när jag äter, om det inte är slippriga saker som ärter eller ythårda saker som tomatklyftor. ...

Där är du amerikansk men ändå inte. Deras etikett säger att man alltid ska spetsa allt på gaffeln, även ärtor. Det är just därför de koncentrerar sig på gaffeln, och lägger undan kniven. Oamerikansk är du just på det sättet att du mestadels inte spetsar maten med gaffeln i övrigt. Europeisk etikett tillåter att man använder både kniv och gaffel (som ätpinnar ungefär men i var hand) eller en bit bröd till ärtor och annat som är svårt att spetsa. Just ärtor och exempelvis cocktailtomater har en tendens att fly tallriken vid dylika manövrar, så den europeiska modellen segrar ännu en gång. Detta blir roligare och roligare, hela diskussionen alltså. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Spetsar man går gaffeln rakt igenom och håller inte fast särskilt bra.

Där hävdar jag nog motsatsen i många fall. Helstekt kött får man till och med ta i lite för att komma in i med gaffeln (köttet borde i och för sig helst vara mörare). Mycket riktigt startade gaffeln sin karriär genom att ha två vassa spetsar och i övrigt se ut som en stekgaffel; stor och rejäl. Annars använder man kniven till att fösa upp maten på gaffelns ovansida. Kräver viss träning men vi är ju inga treåringar. :)

 

Undrar just om östasiater som vinner Nobelpris äter med pinnar under den stora galamiddagen i Blå hallen som inte är blå. fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spetsar då inget när jag äter, om det inte är slippriga saker som ärter eller ythårda saker som tomatklyftor. Gaffeln fungerar som en klämma mot tallriken. Spetsar man går gaffeln rakt igenom och håller inte fast särskilt bra.

Va? Om du klämmer fast maten mellan gaffel och tallrik, hur får du då i dig något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Om du klämmer fast maten mellan gaffel och tallrik, hur får du då i dig något?

Du har väl sett hur smal han är? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skiter fullständigt i kniv och gaffel och använder en spork :propellerbaver:

Classy :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärtor slevar jag upp i gaffel-"skålen".

 

Drakar dödar jag med svärd och spjut i höger hand om det skulle dyka upp nån. Men, det haglar inte precis drakdräparuppdrag på arbetsmarknaden nu för tiden så jag är lite ringrostig... å rustningen ska vi inte prata om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Om du klämmer fast maten mellan gaffel och tallrik, hur får du då i dig något?

 

När jag skär upp saker, fattar du väl. Sen äter jag med gaffeln i höger hand, som en sked.

 

Faktum är att jag för det mesta äter enbart med sked eller enbart gaffel hemma. Men så äter jag väldigt sällan nåt som kan räknas som kött. Kycklingfiléer, t ex, behöver man ingen kniv till. De går utmärkt att dela med gaffel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh tempora oh mores!

Helt i klorna på amerikansk fast food tradition. -Gröpa i dig det där nu så vi får efterrätt nån gång! :borstatanderna:

-Amerikaner äter en genomsnittlig lunch fortare än européer och då inte bara för att de oftast har klövarna i maten som gresa! :sick:

-Äter man för fort hinner inte mättnadskänslorna med och man äter för mycket.

-Äter man för mycket blir man fet och belastar sjukvården i onödan.

-65% av amerikanerna är överviktiga vilket bevisar ovanstående tes. :byrakrat:

-Orkar man inte anstränga ens så lite i sällskapslivet att man kan sitta civiliserat vid matbordet ska man inget sällskapsliv ha. :tappahakan:

post-13062-075549500 1309366230_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh tempora oh mores!

Helt i klorna på amerikansk fast food tradition. -Gröpa i dig det där nu så vi får efterrätt nån gång! :borstatanderna:

-Amerikaner äter en genomsnittlig lunch fortare än européer och då inte bara för att de oftast har klövarna i maten som gresa! :sick:

-Äter man för fort hinner inte mättnadskänslorna med och man äter för mycket.

-Äter man för mycket blir man fet och belastar sjukvården i onödan.

-65% av amerikanerna är överviktiga vilket bevisar ovanstående tes. :byrakrat:

-Orkar man inte anstränga ens så lite i sällskapslivet att man kan sitta civiliserat vid matbordet ska man inget sällskapsliv ha. :tappahakan:

post-13062-075549500 1309366230_thumb.jpg

 

Håller delvis med, ät långsamt och njut av maten så hänger även kroppen med. För övrigt så anser jag att ett visst bordsskick från övriga kring bordet gör att jag själv kan njuta av min egen tallrik.

 

Men det värsta enligt mig är inte att någon gräver i sig maten hängandes över en tallrik med en skitig keps. Det värsta är fä som äter med öppen mun eller talar med mat i munnen så jag både presenteras för gomsegel och sörja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...