Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Smådefekter på MBP


mrEmilK

Rekommendera Poster

Jag har verkligen försökt vara extremt försiktig med min halvårsgamla Macbook Pron 15" men den har tyvärr ändå fått sig några små defekter (som den normala människan nog inte skulle lägga märke till).

 

Jag vill först och främst höra om problemen jag upplever är vanliga och om jag kan göra något åt dessa.

 

1. Den troligen minsta defekten sitter på baksidan av MBP där den svarta listen alltså själva gängan för skärmen sitter lite löst. Jag märker av detta när jag bär runt datorn och upptäcker att den annars så solida Macen glappar lite, vilket stör mig lite grann.

 

2. Under touchpaden har det troligtvis kommit in lite smuts för den knäpper till lite när jag lägger fingrarna på den (alltså touchar) utan att trycka. Ibland hörs det bara om man trycker till lite (utan att trycka helt så det hörs) och ibland bara man lägger fingrarna på den vilket är ännu mer störande. Kan man försöka dammsuga den kanske?

 

3. Det jag stör mig mest över är att det verkar sitta en lös del inuti Macen som man hör om man rör den på ett visst sätt. Om jag vrider Macen åt höger så hör jag hur en del metalliskt skvallpar till inuti höljet.

 

Jag vill att min lilla Mac ska vara sådär perfekt som när man packade upp den för första gången. Med mjukvaran kan man ju göra en clean install och få det att kännas lite som en ny dator igen men hårdvaran är svårare att göra något åt. :(

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har verkligen försökt vara extremt försiktig med min halvårsgamla Macbook Pron 15" men den har tyvärr ändå fått sig några små defekter (som den normala människan nog inte skulle lägga märke till).

 

Jag vill först och främst höra om problemen jag upplever är vanliga och om jag kan göra något åt dessa.

 

1. Den troligen minsta defekten sitter på baksidan av MBP där den svarta listen alltså själva gängan för skärmen sitter lite löst. Jag märker av detta när jag bär runt datorn och upptäcker att den annars så solida Macen glappar lite, vilket stör mig lite grann.

 

2. Under touchpaden har det troligtvis kommit in lite smuts för den knäpper till lite när jag lägger fingrarna på den (alltså touchar) utan att trycka. Ibland hörs det bara om man trycker till lite (utan att trycka helt så det hörs) och ibland bara man lägger fingrarna på den vilket är ännu mer störande. Kan man försöka dammsuga den kanske?

 

3. Det jag stör mig mest över är att det verkar sitta en lös del inuti Macen som man hör om man rör den på ett visst sätt. Om jag vrider Macen åt höger så hör jag hur en del metalliskt skvallpar till inuti höljet.

 

Jag vill att min lilla Mac ska vara sådär perfekt som när man packade upp den för första gången. Med mjukvaran kan man ju göra en clean install och få det att kännas lite som en ny dator igen men hårdvaran är svårare att göra något åt. :(

 

Tacksam för svar!

 

1. Den svarta listen är inget gångjärn, bara ett plastskydd, och kan va lite löst men påverkar inte funktionen.

2. Låter som skruven som justerar hur fast plattan ska vara behöver spännas något.

3. Förstår inte riktigt vad du menar... Är det när datorn är igång kan det vara hårddisken som stannar. Har en speciell sensor som gör att disken ska stanna för att den inte ska skadas om man ex tappar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Den troligen minsta defekten sitter på baksidan av MBP där den svarta listen alltså själva gängan för skärmen sitter lite löst. Jag märker av detta när jag bär runt datorn och upptäcker att den annars så solida Macen glappar lite, vilket stör mig lite grann.

 

Precis som föregående skriver så är de bara en liten plastdetalj. Den sitter fast med snäppfästen. Pröva att bara trycka fast den lite (försiktigt). Du kan också pröva att dra den lite lite försiktigt i sidled åt båda hållen tills den sitter bra.

 

2. Under touchpaden har det troligtvis kommit in lite smuts för den knäpper till lite när jag lägger fingrarna på den (alltså touchar) utan att trycka. Ibland hörs det bara om man trycker till lite (utan att trycka helt så det hörs) och ibland bara man lägger fingrarna på den vilket är ännu mer störande. Kan man försöka dammsuga den kanske?

 

Jag är inte helt hundra på att jag förstår vad du menar - men är du försiktig kan de helt klart vara en bra idé att dammsuga den lite. Du skulle också kunna peta rent springorna runt den med en liten bit papper. Vik inte pappret.

 

Avråder från att du ger dig på att skruva på skruven på undersidan av trackpadden - de är rejält precisionsjobb om man vill att de ska bli perfekt. Har du dessutom verkligen smuts i trackpadden är risken ganska stor att du förvärrar situationen. Ger du dig ändå på de rekommenderar jag att du lossar skruven litegrann - rengör trackpadden så bra och försiktigt du bara kan och sen ägnar en rejält stund åt att justera den.

 

3. Det jag stör mig mest över är att det verkar sitta en lös del inuti Macen som man hör om man rör den på ett visst sätt. Om jag vrider Macen åt höger så hör jag hur en del metalliskt skvallpar till inuti höljet.

 

Är troligen ingen allvarlig grej men skulle kunna vara de.

Om du går till en Apple Service Provider (auktorisera apple-reparatör) och snällt och ödmjukt frågar om dom inte skulle kunna ta sig en liten snabbkoll på de så kanske dom kan göra de. Är inget jätteprojekt att öppna datorn och lite snabbt kolla om de ligger något gruskorn därinne eller om något sitter löst - de är däremot inget dom är skyldiga att göra därav den förordade snällheten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är troligen ingen allvarlig grej men skulle kunna vara de.

Om du går till en Apple Service Provider (auktorisera apple-reparatör) och snällt och ödmjukt frågar om dom inte skulle kunna ta sig en liten snabbkoll på de så kanske dom kan göra de. Är inget jätteprojekt att öppna datorn och lite snabbt kolla om de ligger något gruskorn därinne eller om något sitter löst - de är däremot inget dom är skyldiga att göra därav den förordade snällheten. :)

 

Ja, håller med. Ta med och visa upp och få ett utlåtande. De kommer troligtvis att rätta till allt sålänge de inte misstänker att du misskött datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag ska nog trilla ner på den nya Macbutiken här på södermalm och kolla om de tycker det är något att göra åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barbapappa_86

Tack för svaren. Jag ska nog trilla ner på den nya Macbutiken här på södermalm och kolla om de tycker det är något att göra åt.

 

För att kolla om någon skruv eller dylikt prasslar runt i din mbp är superenkelt. Bara att lägga den med "ryggen" uppåt och skruva upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag ska nog trilla ner på den nya Macbutiken här på södermalm och kolla om de tycker det är något att göra åt.

 

Låter som en bra idé. Fråga efter Patrik så pillar han säkert ur de som skramlar ur din dator som en välgärning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...