Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slå ihop m4v filer


bjarke

Rekommendera Poster

Efter att ha rippat en DVD med tv-serier så måste man ju ibland ta ut avsnitten en och en. Det är ju iofs ok men blir ibland väldigt många filer. Tänkte jag skulle slå ihop dessa till en större fil men där blir det problem. QT7 verkar ju vara en bra kandidat för jobbet. Problemet är bara att det inte funkar att titta på filerna i en ipad. Har inte lyckats att få in både ljud och bild i ett spår för varje. Antingen så får man både ett nytt ljud- och bild-spår för varje nytt avsnitt man kopierar in men följden att du bara kan se det första avsnittet. Resten är svart och ljudlöst. Eller så hamnar videon i samma bildspår men inte ljudet med följd att du får in alla avsnitt men utan ljud förutom det första. Så hur göra för att få in alla avsnitten i samma ljud- resp bild-spår? Man skulle iofs kunna tänka sig att ta in avsnitten i iMovie eller FCE men tar ungefär lika lång tid att importera filerna som att titta på dom. Sen återstår att kunna rippa dom. Jag har inte hittat någon möjlighet att endast foga ihop klippen utan ny rippning med åtföljande kvalitetsförsämring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du blandar ihop begreppen lite här. "Rippa" gör du från en DVD. Se till att välja ett format som iPod gillar (H.264 som codec). Sedan kan du lägga ihop flera filmer med QuickTime 7 (QuickTime X funkar nog det med, har redigering även om många inte tror det). Även Handbrake kanske kan fixa det. Sedan om du valt något annan codec än H.264 får du konvertera i Handbrake eller göra en export från QuickTime/FCE/iMovie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du blandar ihop begreppen lite här. "Rippa" gör du från en DVD. Se till att välja ett format som iPod gillar (H.264 som codec). Sedan kan du lägga ihop flera filmer med QuickTime 7 (QuickTime X funkar nog det med, har redigering även om många inte tror det). Även Handbrake kanske kan fixa det. Sedan om du valt något annan codec än H.264 får du konvertera i Handbrake eller göra en export från QuickTime/FCE/iMovie.

 

Jag tror inte du läst frågeställningen. Problemet är inte att lägga ihop filerna i QT7. Finns ju en mycket bra beskrivning hur det går till här, utan att det inte funkar som det är tänkt eftersom ljudet (och ibland även video) hamnar i olika spår för varje klipp.

 

Alla program som bygger på QuickTime kan läsa filerna och både ljud och bild fungerar i hela klippet. I VLC måste man byta ljudspår manuellt för att kunna höra ljudet vid varje klipp. På paddan så går det inte att byta ljudspår så ljudet dör efter första klippet.

 

Sen tycker jag nog att man även "rippar" när man exporterar ut från ett videoredigeringsprogram men det var inte sematiken som var frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag förstår nog inte helt enkelt inte din fråga.

Du beskriver att det finns en lösning med QT7, dock fungerar den inte. Det låter inte som en lösning.

Genom att använda samma codec i klipp som timeline när du arbetar i FCE så krävs ingen rendering vid export.

För att en film ska fungera bra och strömsnålt ska välja H.264 som codec för en iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...