Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Erfarenheter byte processor Mac Mini

gorancarlsen

Recommended Posts

gorancarlsen

Bakgrund

För flera år sedan köpte jag en Mac Mini 1,83 CD som mediacenter för film och musik.

Ganska snart insåg jag att den var i klenaste laget. Det var mycket hackande och lagg vid uppspelning av filmer.

Jag fick möjlighet att byta till 1,83 C2D och det blev bättre men inte riktigt bra.

Jag har därför bevakat kostnaden för att byta dator eller byta ut processorn.

Hittade i förra veckan en C2D 2,33 GHz processor på ebay sverige till rätt pris, 1300:- inklfrakt.

Bytet var inga större problem. Med lite datormekarvana och noggrannhet gick det bra.

Arbetet

1. Jag började med att ladda ned och läsa denna guide »

2. Köpte därefter processorn. Under tiden såg jag till att ha alla verktyg och tillbehör klara

3. Inför bytet tog jag fram mina läsglasögon och en bra bordslampa till mekarbänken.

4. Jag följde guiden och tog det lugnt

Efter bytet startade datorn utan problem.

Var noga med kontakter vid montering.

Resultat

Efter uppstart kunde jag konstatera att datorn var märkbart snabbare.

- Uppstart mycket snabbare

- Konvertera en 1 GB mv4-film tog 49:42 med 1,83 och 39:41 med 2,33 GHz. Den förbättringen är jag mycket nöjd med.

- Temp/fläkt efter byte utan belastning: 52-55/1200-1400, verkar vara helt normalt

- Temp/fläkt efter byte med hög belastning: 64-69/2000-2200, verkar vara helt normalt

- Återstår att se om det laggar något alls nu, hoppas på laggfria filmer. Ska testa i kväll, återkommer här om det.

Sammanfattning

Till en rimlig kostnad har jag förlängt MacMini livslängd ett tag. Det finns givetvis risker med att byta själv men det var det värt.

Vad kul! Ett par frågor bara, kan man inte sätta in vilken C2D-processor som helst, t ex en som du hittar på Tradera för några hundra och som har suttit i en PC?

Kan man överklocka en C2D-processor på Mac? Det är tydligen enkelt och väldigt populärt på PC-sidan. Eller är det kylningen i minin som ställer till det?

Stereotypen

Vad kul! Ett par frågor bara:

1 kan man inte sätta in vilken C2D-processor som helst, t ex en som du hittar på Tradera för några hundra och som har suttit i en PC?

2 Kan man överklocka en C2D-processor på Mac? Det är tydligen enkelt och väldigt populärt på PC-sidan. Eller är det kylningen i minin som ställer till det?

Kan svara på 1'an. Det måste vara en core2duo med sockel M. T7600, som TS köpte är den snabbaste du kan ha i de gamla vita macminis med intelprolle.

Går faktiskt att sätta i en T7600 (2,33 Ghz) i en mini med Intel SingleCore 1,5.

2'an får någon annan svara på.

gorancarlsen

Nöjd

Jag har nu testat att spela upp högupplösta mkv-filer utan lagg.

Jag kan nog säga att operationen lyckades.

Kör nu Handbrake och rippar en dvd med inställningen Normal. M4v-fil med bra upplösning.

Ser att tempen är hög,

cpu=87 grader

Stort tack för denna tråd!

Väldigt inspirerande. Inte riktigt tänkt på min Mac Mini Solo Core som en potentiell kandidat för uppdatering men jag ska helt klart ta mig en funderar nu.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...