Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken typ av kamera ska jag köpa?


snowreeler

Rekommendera Poster

Min ekonomi är inte den bästa men jag tänker ändå göra ett försök att köpa mej en systemkamera. Jag tänker lista de saker jag vill kunna fotografera, vad kameran får kosta och sen får ni experter tala om för mej vilken sorts kamera jag bör skaffa.

 

 

 

Jag vill alltså kunna fota följande saker utan större problem:

 

 

 

Blommor och insekter i närbild

 

 

Enskilda människor i enklare modellfotografering

 

 

Tåg och spårvagnar i rörelse

 

 

Människor i rörelse

 

 

Landskap

 

 

 

Den får kosta högst 5000 kr, mer tror jag mej inte kunna spara ihop till på ca ett år. Jag kanske kan få ihop ytterligare en tusenlapp om jag snålar på maten, vilket ändå behövs med tanke på att jag äter för mycket.

 

 

 

Vad tror ni? Vilken typ av kamera får jag för de pengarna och önskemålen?

 

 

 

-----------------------

 

Min nuvarande kamera är en vanlig liten enkel kamera, en Nikon Coolpix L14 som visserligen klarar av allt detta men jag vill kunna byta objektiv ibland och den digitala zoomen är faktiskt rätt irriterande eftersom allt blir så skakigt utan stativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla de olika fabrikanterna av systemkameror har instegskameror. T.ex. Canon EOS 1100D eller Nikon 3100D, de kostar dock runt 5500:- med kitobjektiv (ordinarie pris).

Titta efter om någon av de olika kedjorna har några specialpriser.

 

Och ja, de kamerorna kan ta de bilder du efterfrågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel för den som är fotointresserad är att äldre modeller snabbt förlorar status, och därmed också värde. Så jag skulle vilja rekommendera ett välskött begagnat kamerahus och en hyfsad grundoptik, tex en 35-70. När jag började som frilans så var en Nikon D70S med en 18-70 min enda utrustning, och om jag skall vara ärlig: Till de flesta jobb jag gör idag idag så duger den utrustningen!

Sedan kan du komplettera med någon bättre optik för makrobilderna.

 

Om du vågar köpa något så gammalt som en D70S så är de nästan "gratis" idag, ett par tusen med optik.

Viktigt att tänka på vid fotografering: De är inte den senaste "häftiga" utrurningen som gör en bar fotograf, utan förmågan att hantera utrustningen samt att se bilden...

 

(Jag började själv fotografera med Agfa Silette och bytte sedan upp mig till en Practica LTL, det var ca 35 år sedan...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kamerahuset är enligt mig inte det viktiga i en systemkamera. Jag har en gammalt sony a230 kamerahus och över 4 olika objektiv. Ett för varje motiv. Ett macro objektiv för nära bilder på blommor och insekter. Ett fast objektiv som släpper in mycket ljus vilket gör det till ett perfekt porträtt objektiv, och även ett bra objektiv att använda under mörka förhållanden. Ett teleobjektiv när jag behöver zooma in på landskap, och ett ''normalt'' objektiv som jag använder när jag bara tar kort på kompisar och familjen i vardagsmiljöer.

 

Jag tycker du kan satsa på ett begagnat kamera hus i bra skick och sedan leta efter några roliga objektiv som gör bilderna mer ''kreativa''

 

Hoppas du hittar var du letar efter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren från er alla. Jag har fått nåt att tänka på. Jag får kolla begagnatmarknaden lite mer noggrant i fortsättningen. Den har jag mest skummat igenom hittills. Det där med att ha olika objektiv för olika "jobb" låter intressant. Det tål att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovanstående inlägg att en ny eller begagnad systemkamera är det bästa alternativet. Det är viktigare att hitta en bra optik än ett bra kamerahus men en kittoptik på 18-55mm är inte dålig och mycket bättre än vilken kompaktkamera som helst. Utöver spegelreflexkameror kan du även titta på spegellösa kameror som t.ex. micro 4/3 om du vill ha en liten mindre kamera. Autofokus, sökare och bildkvalite blir lite sämre men förmodligen tillräckligt bra. Vinsten är en klart mindre kamera samt att spegellöst kommer att bli mycket vanligt i framtiden.

 

För närbilderna anser jag att det bästa är om du kan köpa en riktig macrooptik som t.ex. Tamrons 90mm/2,8 eller liknande. En sådan optik fungerar även riktigt bra till porträtt. Detta inköp kan man vänta på tills det rullat in mera pengar och under tiden använda en närbildslins framför sin kamera. Kan även fungera med mellanringar som man sätter mellan kamerahus och opitk. Det sista om mellanringar kan jag dock dåligt så jag vet inte säkert om det fungerar med alla objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det där med att ha olika objektiv för olika "jobb" låter intressant.

Det är ju liksom det som är grejen med en systemkamera.  :)

 

Du behöver kanske ett makroobjektiv för insekter och blommor, det beror på hur nära du vill komma. Annars klarar du dig med ett enkelt "kitobjektiv" med zoom. Det blir i och för sig bättre med dyrare objektiv, frågan är hur mycket bättre för hur mycket pengar.

 

Vissa objektiv (många?) har ett makroläge som är rätt hyfsat. Jag kör Canon och har ett Canon EF-S 17-85 mm F4-5.6 IS USM objektiv. Det går ner till 35 cm och med full zoom så fyller en maskros hela bilden. Det räcker för mina makro-behov.

 

Ett begagnat kamerahus skulle jag satsa på med din budget, så blir det pengar till ett bra objektiv. Objektiv finns också begagnade, men priserna är inte mycket lägre än nypriserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har jag fått ännu mer att tänka på. Jag har ett papper jag skriver ner alla tipsen på och det börjar bli fullt. Då är frågan: köpa optiken eller huset först? Dvs, ska jag satsa på ett objektiv och sen anpassa vilket hus som helst till detta eller göra tvärtom? Detta är lika mycket en retorisk fråga som en fråga ställd till er alla. Det tål i vilket fall att fundera på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla stora märken har bra kameror och bra optik, så tekniskt sett är det ingen större skillnad. Den största skillnaden ligger mera på hanteringen av kameran. Ligger den bra i handen? Lättförståeliga menyer? För små knappar? För stort och klumpigt hus? Etc.

 

Så jag skulle testa kameran själv innan köp. När du bestämt dig för kameran finns det alltid objektiv. Och ofta får man med ett billigt objektiv när man köper kameran så kan man börja testa direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ett tips:

Gå in på Fotosidan.se, där finns mycket intressant att läsa om fotografering, även en avdelning för begagnat. I de flesta fall säkrare än att "bara" titta på blocket.

Du kan dessutom ta du del av recensioner av både kameror, objektiv och många andra tillbehör under fliken "Produkter".

Mvh/Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag skulle fokusera på Canon. Jag är helnöjd med min 10D. Finns mycket begagnat att komplettera med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på ett begagnad Nikon eller Canon, utbudet på begagnade gluggar till dessa märken är mer eller mindre oändligt (både original och t.ex. Sigma eller Tamron som är billigare men helt ok).

Klicka här för en Nikon D90 jag hittade på Blocket, en mycket prisvärd kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...