Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Time Capsule + Apple TV 2

WBC

Recommended Posts

Hej.

Jag funderar på att köpa mig en TC 2tb för att ha som router och backup för mina två maccar, det jag undrar är ifall jag har min Apple TV 2 koplad till TCn med nätverkskabel kan jag då spela upp filmer och musik som Time Machine har tagit backup på?

På min dator som backupen skall tas från ligger allt i iTunes, jag vill bara slippa vara beroende av att datorn skall vara igång samt att jag vill slippa lagg med trådlöstnätverk.

Någon som har erfarenhet av detta?

Vad jag vet har TimeCapsule ingen aktiv iTunes-delning. Den fungerar bara som en nätverksenhet.

Svaret blir då nej.

Vad jag vet har TimeCapsule ingen aktiv iTunes-delning. Den fungerar bara som en nätverksenhet.

Svaret blir då nej.

Vet du om det finns något sätt att göra det jag beskrev?

Vet du om det finns något sätt att göra det jag beskrev?

Jailbreakar du din Apple TV 2 och installerar XBMC kan du åtminstone spela upp filer som du delar ut med din TimeCapsule via SMB.

Att sedan spela upp sådant som tagits som backup via Time Machine tror jag blir svårt då backuper sparas i .dmg-filer på nätverksdiskar som TimeCapsule. Du får helt enkelt börja spara den musik/film som du vill spela upp direkt på din TimeCapsule.

Guest donpasta

Jag har en Apple tv 2 som är helt original och sen har jag en Time Capsule 2TB som jag använder som backup till min Macbook Pro 13".

Jag har kopplat en usb extern hårddisk till TC och givetvis mitt internet med. Nu kan jag spela filmerna från externa hårddisken via i-tunes i min macbook pro till min Apple tv 2 utan sladdar... helt underbart och givetvis visa bilderna i min Iphone 4 direkt till Apple tv 2...

Kan varmt rekommendera detta upplägg om du har Apple "sjukan" ;)

Jag har en Apple tv 2 som är helt original och sen har jag en Time Capsule 2TB som jag använder som backup till min Macbook Pro 13".

Jag har kopplat en usb extern hårddisk till TC och givetvis mitt internet med. Nu kan jag spela filmerna från externa hårddisken via i-tunes i min macbook pro till min Apple tv 2 utan sladdar... helt underbart och givetvis visa bilderna i min Iphone 4 direkt till Apple tv 2...

Kan varmt rekommendera detta upplägg om du har Apple "sjukan" ;)

Dock kommer du inte undan problemet med att du måste ha din macbook igång som kör iTunes. Enda sättet att slippa sin mac enhet med iTunes som mellanhand och kunna köra direkt från en nätvärkshårddisk e med XBMC.

För övrigt går de inte att spela upp filmer från säkerhetskopian som ligger på TC, men om du har plats över så skapa en vanlig mapp och lägg filmerna där. Eller gör som ovan person och koppla en extern hårddisk (måste var i Mac OS format) till din TC. Detta sättet gillar jag bättre, så håller man TCn ren för endast säkerhetskopiering.

MVH

Guest donpasta

Såg nu att första inlägget ville se filmerna UTAN har datorn igång och det går inte.... vet inte om det går med gamla Apple tv men då fungerar inte Airplay om man inte jailbreakar den.

• 6 months later...

Det funkar utmärkt med.Atv 1st gen. Den synkar all film och all musik på den interna HDn och sedan kan du se eller lyssna utan att röra datorn. Detta är den stora fördelen med 1st gen och en av anledningarna till att jag köpte en sådan när priset sjönk på den. Styr allt med remote appen så vid musiklyssnande slipper du ha tvn igång. Du ser allt som finns på ATVn.

Jag sitter själv med en Fujitsu Siemens som kör WHS (har dock inte kopplat ihop den med min nya MBP) tänkte först sälja denna och köpa en time capsule men då det inte verkar gå att strömma till ATV direkt via TC så tror då jag att ja behåller WHS och försöker få igång itunes på den för att kunna köra direkt mot ATV.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...