Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Applescript


Jacob.lindberg

Rekommendera Poster

Jacob.lindberg

kan man köra ett applescript på ett visst klockslag varje dag som gör att ett visst program öppnas?

(I mitt fall: så att mailprogrammet Sparrow öppnas + att Evernote synkar dess data).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan du enkelt göra, skapa en aktivitet i iCal som kör ditt script.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg

Jag vill att:

  • Mailprogrammet Sparrow öppnas kl 23.00 (jag vill bara kolla min mail en gång om dagen - av produktiva skäl)
  • Evernote synkroniseras 23.05 (jag har manuell synk nu ist för varje timme*)
  • Dropbox.app öppnar (och därigenom synkar mina filer*)

*detta eftersom jag har en uppkoppling som just nu inte klarar av youtube. långsamt.

 

jag kan, i dagsläget, inte programmera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte vara några större problem att fixa det.

Här Finns lite exempelkod du kan kika på, ganska så engelska ungfär. Testa dig fram.

 

I iCal kan du göra en speciell kalender där du placerar händelser (välj upprepa varje dag osv) som kör dina script.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det går att skriva ett AppleScript som dels undersöker vad tiden är samt öppnar ett angivet program vid en viss tid. Skriptet skulle kunna starta automatiskt vid datorstart genom att det placeras i mappen för startobjekt.

 

Avsikten med skriptet innebär dock att detta måste vara ständigt aktivt och frågan är om detta på något vis kan vara negativt för datoranvändaren? Om t.ex. kravet är att programmet skall startas sekund-exakt av skriptet så måste också skriptet vara aktivt varje sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det går att skriva ett AppleScript som dels undersöker vad tiden är samt öppnar ett angivet program vid en viss tid. Skriptet skulle kunna starta automatiskt vid datorstart genom att det placeras i mappen för startobjekt.

 

Avsikten med skriptet innebär dock att detta måste vara ständigt aktivt och frågan är om detta på något vis kan vara negativt för datoranvändaren? Om t.ex. kravet är att programmet skall startas sekund-exakt av skriptet så måste också skriptet vara aktivt varje sekund.

 

Launchd kan ju vara ett alternativ för skript som måste köras vid specifika klockslag. Så det räcker egentligen med att ha skript som utför själva uppgifterna (öppna Sparrow osv) så tar launchd hand om när skriptet körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att googla

 

get current time applescript

 

samt

 

open application applescript

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...