Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus på datorn?


songbird

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Fick upp en ruta idag där det typ stod "Har hittat virus/trojan" och sedan något om att av det var borttaget.

Sen fick jag erbjudande om att "remove all" och tryckte på det. Då kom det upp något program som ville installeras. Nekade det.

 

Datorn uppför sig inte märkligt på något vis, bara orolig för att min dators 9/11 närmar sig och att det är något jävla program som ligger och lurar och väntar på att slå till

med full kraft.

 

Har detta hänt er?

Några säkerhetsåtgärder som kan rekommenderas?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bedragar program håll dig borta från dom.

det finns inga virus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, bluffprogram, se till att ladda ner alla programuppdateringar från Apple och ha din brandvägg påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

 

Då jag inte är den enda som använder datorn så är jag inte säker på att någon annan inte har installerat ett sådant.

En kompis som lånade datorn så att något liknande kommit upp och att inte kom ihåg om han hade fullföljt installation eller inte?

 

Anta att en installation har ägt rum, vad gör jag då?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man låter någon annan använda datorn är det bra att låta dem använda det befintliga gästkontot. Där har de t ex inte behörighet att installera program och allt de gjort raderas när man loggar ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga virus till Mac, däremot finns det bluffprogram. Dvs, program man laddar ner från internet som orsakar problem i datorn. Och bland dessa bluffprogram finns anti-virusprogram som i själva verket är virusprogram, dvs de påstår de hittar virus och när man tror på detta och godkänner att man tar bort dem så orsakar de problem med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga virus till Mac, däremot finns det bluffprogram. Dvs, program man laddar ner från internet som orsakar problem i datorn. Och bland dessa bluffprogram finns anti-virusprogram som i själva verket är virusprogram, dvs de påstår de hittar virus och när man tror på detta och godkänner att man tar bort dem så orsakar de problem med datorn.

 

 

eller med andra ord - lita inte på internet.

 

skulle du klicka på banners med "klicka här för du har just vunnit en gratis iphone4" eller svara på mail som innehåller tips om "piller som ökar storleken på din penis" eller hjälpa en helt främmande man från Nigeria som behöver ditt bankkontonummer för att kunna dela med sig av sitt arv?

 

det är samma grupp av människor som fortsätter hitta på sätt att lura dig. om du inte klickar på saker som du inte aktivt har beställt kommer du inte få några problem med fulprogram på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...