Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Se om dina program funkar med OS X Lion


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Har en känsla av att när Lion kommit, så kommer det välla in inlägg om att deras program inte fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en känsla av att när Lion kommit, så kommer det välla in inlägg om att deras program inte fungerar...

 

Som vid ALLA uppdateringar. Sen kommer andra med att deras system fungerar dåligt för att Clean My Mac, Onyx osv... ställer till det eller andra obskyra små tillbehör/tillägg som påverkar systemet på ena eller andra sättet....

 

Också alla med äldre tillbehör som diverse skrivare, scanners, ljudkort osv som inte stöds av det nya systemet där tillverkaren slutat stöda produkten för fem år sedan...

 

Ja, listan kan göras lång, varenda gång det är dax för uppdatering av systemet. Likså som det är till Windows, varenda gång...

 

Men största boven till problem är användarna själva, på ett eller annat sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men någonstans måste man gå vidare. Har man program som inte uppdaterats för att stöda intel på de fem år sedan sista macen med PPC tillverkades så borde behovet av att uppdatera till senaste OS X vara minimalt. Uppenbart är också att det inte längre finns stöd för programvaran så att hitta alternativ eller då alternativt behålla ett äldre system där ens gamla, men fungerande, program och tillbehör fungerar.

 

Mycket kan man säga om Apple, men de har alltid varit provocerande med att kvickt dumpa det de anser vara förlegad teknik. Men samtidigt så driver de utvecklingen framåt. Se bara på att Intel har ju tillkännagett att Apple är en bidragande faktor till att driva deras utveckling av ny (och bättre) teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite surt om inte Office2008 fungerar fullt ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite surt om inte Office2008 fungerar fullt ut...

 

Visst är det, men det är ingen annan än Microsofts fel som 2008, två år efter sista modellen av PPC gick i graven släpper ett program som (i egen tradition) är full av gammal kod. Lite som att sminka en gris, det är därför W7 fortfarande stöder program och hårdvara som var heta när Dos 5.0 släpptes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt så är det ju nu inte. Det är därför som W7 Ultimate och Professional har en XP Compatibility mode (har jag för mig det heter), som är samma sak som det Apple gjorde med Classic, dvs du kör en XP virtuellt inuti din Windows 7.

 

Kanon där, det är jag som inte är uppdaterad.

 

Men Apple släppte ju Classic till OS X 10.5 så att de nu släpper PPC är ändå naturligt steg. Möjligt att de gör en kovändning och Rosetta kommer att finnas att ladda ner t ex via App Store. Rosetta var ju som sagt borträknat redan till OS X 10.6 där det först fanns med i den slutgiltiga versionen som blev officiell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall man slänga en väl fungerande scanner när det inte finns några nya modeller med bättre specar bara för att tillverkaren vill sälja en ny hellre än att uppdatera drivrutinen? Det är tur att det finns fristående tillverkare av program som VueScan. Varför skall jag kasta en väl fungerande skrivare för att HP tycker att jag skall skapa mer avfall i världen? Nytt är inte alltid bättre, bara nyare.

 

Nej, jag håller med. Men det ligger ju i tillverkarens intresse i att användarna köper nya produkter, ett incitament är att inte stöda äldre, men fungerande. hårdvara.

 

Apple gör ju på samma sätt när de t ex plockar bort portar på sina datorer, de försökte ju med FW, men det är bara en tidsfråga när den försvinner. Troligt är att i nästa generations hårdvara försvinner den till förmån för tillbehör via TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare utvecklade Apple Mac OS X någorlunda i takt med användarnas behov, så är det inte längre. Jag slutade vara med på tåget i och med Snöleoparden. Den började jag använda nu i vintras, eftersom jag först då var nödgad att använda den (men enbart på grund av att stabilt kunna dela ut internet). Behovet av Lion kommer att dröja ännu längre. Jag kommer att vända mig till tredjepartsprogram i takt med att Apple lämnar mig på efterkälken. Den som ser till sina behov, och alltså inte vill springa med hela tiden, är nog i grunden missnöjd med Apples nuvarande strategi. Att släppa Rosetta för min del kommer inte på fråga på flera år. Jag kan till och med tänka mig att gå över till Windows 7 om det kniper, det är inga större fel med det OS:et. Konsumenterna avgör om Apple möter efterfrågan, det är så det fungerar, och därmed inte användarnas "fel" om de inte vill springa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Epson DX4400 ,som fungerar, kommer förmodligen att sluta fungera när det gäller skannern..för djävligt ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men någonstans måste man gå vidare. Har man program som inte uppdaterats för att stöda intel på de fem år sedan sista macen med PPC tillverkades så borde behovet av att uppdatera till senaste OS X vara minimalt. Uppenbart är också att det inte längre finns stöd för programvaran så att hitta alternativ eller då alternativt behålla ett äldre system där ens gamla, men fungerande, program och tillbehör fungerar.

Och dessutom så switchade de ju inte från PPC till Intel över en natt... programvarutillverkarna har haft lång tid på sig att släppa Rosettastödet, för de måste ju ändå ha insett att Rosetta var en tillfällig lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessutom så switchade de ju inte från PPC till Intel över en natt... programvarutillverkarna har haft lång tid på sig att släppa Rosettastödet, för de måste ju ändå ha insett att Rosetta var en tillfällig lösning?

Problemet är att många användare har program som kom till före intel, vars versioner sedan länge inte uppdateras, men som duger alldeles utmärkt för användarna. Apple kan fortsätta stödja dem, de väljer bara att inte göra det. Det är inte programvarutillverkarnas ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att många användare har program som kom till före intel, vars versioner sedan länge inte uppdateras, men som duger alldeles utmärkt för användarna. Apple kan fortsätta stödja dem, de väljer bara att inte göra det. Det är inte programvarutillverkarnas ansvar.

Men vänta nu... det kan väl inte vara Apples ansvar att se till så att man kan köra ett program som programvarutillverkaren av olika anledningar inte valt att uppdatera?

 

Å andra sidan kan du utan problem köra 10.6.x under ganska lång tid framöver. Det är ju inget krav på att uppdatera liksom... :)

 

Apple har ju många intressenter i detta. Kunderna som vill (mer eller mindre vanligt förekommande) köra äldre programversioner. Programvarutillverkarna som ju såklart tjänar pengar på att vi tvingas (eller frivilligt) uppgraderar. Och Apple själva som vill att vi ska få en så bra upplevelse av våra datorer som möjligt. Personligen tycker jag att de klarar den balansgången ganska bra. Fem år är (dessvärre) en evighet i datorsammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu... det kan väl inte vara Apples ansvar att se till så att man kan köra ett program som programvarutillverkaren av olika anledningar inte valt att uppdatera? ...

Om de vill behålla mig som kund så... Det är de facto Apple som sätter käppen i hjulet för mig. Ingen annan.

 

Å andra sidan kan du utan problem köra 10.6.x under ganska lång tid framöver. Det är ju inget krav på att uppdatera liksom... :)

Tack för upplysningen.

 

Jo, det kan det. Det brukar vara det som kallas att ta ansvar för den installerade basen, något som är viktigt speciellt om Apple någonsin skulle få för sig att försöka få in Macar på företag.

 

*Vi* vet det, men som Poca säger så kommer forumet (alla Mac-forum) förmodligen att lusas ner av användare som inte får igång sina favoritprogram, som *inte* läst det finstilta, utan som bara gått in på Mac App Store, pröjsat sina 225 kronor och installerat med en fast förvissning om att allt skulle fungera som vanligt. Apple framhåller ju gärna att "it just works". Adobe CS äldre än den nyaste, Microsoft Office äldre än den nyaste (även om det går att köra huvuddelen av Office 2008 på Lion så kommer det inte att gå att installera programmet), mycket andra stora (och dyra) program man inte uppdaterar bara för att det kommer en nyare version om den gamla uppfyller de krav man har kommer att sluta fungera. Det är inte samma sak som "it just works". Ett företag som Apple lever i stor utsträckning på goodwill. Jag befarar att det här kan skapa en ocean av badwill.

respekt.gif:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak: Macar är minsann gedigna och håller längre än Windows-burkar. So what? Apple gör den ålderdomlig ändå... armskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...