Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook (mid.2009) har ballat ur totalt!


Gurka123

Rekommendera Poster

Har helt plötsligt fått en hel del problem med min Mac. först och främst vägrar den att stänga av sig, starta om eller gå ner i viloläge. Enda sättet att få av den är att ta ur batteriet och laddaren. Det andra problemet jag har är att datorn vid 9/10 försök inte laddar batteriet och visar texten (Laddar inte) vid batteriikonen. Har även problem med att många av de medföljande programmen (systeminställningar, finder, safari mm.) slutar att svara. De bara låser sig. Det sista problemet jag har är att den känns seg och responsen är mycket långsammare än vad den var förut.

 

Någon som har något förslag på lösning?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Börja med "Säker start".

Resetta PRAM och SMC.

 

 

Sen:

 

Dåliga RAM

Dålig hårddisk

Dålig installation

Dålig hårdvara

 

Börja med att kolla RAM-minnena, finns testprogram för detta.

Hjälper inte det, kolla hårddisken med hjälp av skivverktyg som finns på din installationsskiva.

Installera om systemet

 

Hjälper inget, lämna in till Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligar:

SÄKER START städar datorn och åtgärdar enklare saker som kan orsaka en del strul. Den första åtgärden när datorn segar och är ovillig. Sker genom att starta upp datorn med SHIFT nedtryckt. När processen är klar, starta som vanligt.

Återställa SMC åtgärdar en krets som sköter av/på/fläktar och andra grundläggande funktioner.

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM återställer en krets som sköter lättare grundläggande funktioner som tid, skärminställningar mm

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/sv/26871.html

...

Om hårddisken är för full, dvs att du har mindre än 20 GB ledigt, kan datorn bli seg särskilt om du har en bärbar med lite RAM-minne. Lite RAM-minne är 2 GB. Om du öppnar Aktivitetskontrollen och kollar minne så kan du se på texten SIDOR UT längst ner på bilden. Den ska vara på MB. Är den på GB behöver du mer RAM-minne för att datorn ska kännas piggare. Se bild. Detta är min MacBook som är nystartad och följdaktiligen inte belastas än.

...

Över tid tappar hårddisken sin magnetism och läsfel kan uppstå pga det och även fysiska skador kan uppstå som stör filsystemet. Efter en tid ca 3 år är det bara bra att formattera hårddisken och ominstallera OS och program. När man RADERAR ska man välja Radera genom överskrivning av nollor. Den tar lite tid men hela hårddisken blir genomgången och defekta sektorer blir undantagna. Resultatet är den bästa förutsättningen för ett bekymmerslöst datorägande.

...

Lita aldrig på en hårddisk. Gör regelbunden backup, SÄRSKILT om datorn strular!!

post-363-029239000 1308907679_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...