Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk [kan inte få in filer över 4 GB]


simon93

Rekommendera Poster

Har en hårddisk där jag inte kan få in större filer än 4 GB, är FAT-nånting tror jag:) Försöker installera NTFS for Mac (Paragon). Men när jag ska välja "val av mål" så hoppas det steget automatiskt över, nån som vet varför? :P Och nån som vet någe annat sätt att göra så an kan få in 4gb?filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en hårddisk där jag inte kan få in större filer än 4 GB, är FAT-nånting tror jag:) Försöker installera NTFS for Mac (Paragon). Men när jag ska välja "val av mål" så hoppas det steget automatiskt över, nån som vet varför? :P Och nån som vet någe annat sätt att göra så an kan få in 4gb?filer?

Val av mål hoppas nog över eftersom det troligtvis SKA installeras på din systemdisk eftersom det är en förlängning till systemet att kunna skriva till NTFS-diskar. Så den hittar nog och väljer den själv.

 

Anledningen till att du inte kan få in större filer än 4GB på din disk är för att filsystemet FAT32 inte kan hantera större filer än så. Filsystemet skapades för länge sedan då 4GB ansågs väldigt stort.

 

Vill du komma runt det får du helt enkelt formatera din disk med ett annat filsystem. (Varning formatering innebär att all data på disken försvinner. Se till att ha backup, alltid!)

 

Du kan t.ex. formatera med exFat som är en uppdaterad version av FAT som stödjer 64ZiB stora filer. Filsystemet är implementerat i Mac-system med Snow Leopard samt Uppdaterade Windows-system. Du kan formatera din disk med programmet Skivverktyg som du hittar i din mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar! ska väl försöka med exfat. Men fungerar exfat även om man vill koppla in den externa hårddisken i tex en tv? stödjer tv:n det formatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar! ska väl försöka med exfat. Men fungerar exfat även om man vill koppla in den externa hårddisken i tex en tv? stödjer tv:n det formatet?

 

Nej, de flest TV-apparater stödjer bara det vanliga FAT-filsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...